Gå til innhold

Barn med migrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 6 år har vert plaget med mye hodeverk de siste årene. Hun fikk briller da hun var 4 år, og har hele tiden måtte øke i styrke på brilleglassene. Begynnte på 2,5 i styrke til nå å ha 4 i styrke.

Har trodd at hodeverken har komt av synet. Men synes fortsatt at det er rart at hun skal ha så ofte vondt.

I dag fikk hun kjempe vondt. Greier ikke å ligge stille å vi får ikke røre henne. Plutselig sier hun at hun må kaste opp. Løper på badet med henne, men hun greier ikke å holde seg og kaster opp masse utover gulvet.

Etter at hun har kastet opp, sier hun at hun er bedre i magen og i hodet. Sovner på sofa rett etter.

Kan det være migrene hun har?

Anonym poster: ee8868b7c2254278bdaeea241f552f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke utdannelse innen medisin, men sterk hodepine oh oppkast er typiske symptomer på migrene. Så det kan være det hun har, jeg ville tatt henne med til legen så får hun kanskje en utredning :)

Skrevet

Ja, det kan godt være det. Mannen blir veldig kvalm ved sterke anfall og måtte tidligere ta kvalmestillende ved anfall. "Fordelen" ved at de har migrene når de er små er at de vokser det oftere av seg og blir kvitt det etter puberteten.

Anonym poster: 658300e32e81e2b5b22db4a832ffc551

Skrevet

Sønnen min har migrene, han blir kvalm og sier han har vondt i magen, noen ganger kaster han opp. Han sier det er vondt bak øyebrynet og det er så vondt at han vrir og jamrer seg. Han sovner gjerne og sover et par timer, så våkner han igjen og anfallet er over. Dette er visst ganske klassisk barnemigrene.

Som regel får ikke barna med slike klassiske anfall medisiner, siden anfallene sjelden varer mer enn et par timer.

De sier at gutter som får migrene før puberteten ofte vokser det av seg, mens jenter ofte blir verre og går over til "voksenanfall" som varer ett til tre døgn når de kommer i puberteten.

Sønnen min får alltid anfall i perioder med lite søvn, skoleferier o.l. er typisk. Han er nå 3.klassing og skjønner selv at for han lønner det seg å legge seg i normal tid selv om det er skolefri, ellers kommer migrenen.

Anonym poster: dfa3e6d79dc18936cdc410bbcdfe94f5

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Hun har som sagt klaget over hodet ofte, men har ikke kastet opp slik som i dag.

Vi holder henne hjemme i morgen da vi ikke vet om det er migrene eller magesyken hun har fått.

Hi

Skrevet

Ville tatt henne til legen uansett, fått tatt en CT av hodet for å utelukke at det er noe alvorlig.

Anonym poster: e9b50dc8472e9c02fe5792b363788073

Skrevet

Typisk migrene anfall, ihvertfall sånn gutten mun har det. Vi har fått beskjed om å føre hodepine dagbok. Der gutten skal fortelle hvor vondt han har, hvor i hodet det gjør vondt. Vi skal også notere hva som har skjedd i forkant, feks lite søvn, lite mat osv. Begynn å noter ned disse tingene og bestill en time hos legen. Da blir du nok henvist til barnelege på sykehuset. Vi har vært der to ganger med vår gutt. De veier, måler og snakker med ungen om hvordan vondt det gjør. Tar masse undersøkelser som går på koordinasjon.

Gi hennne en stikkpille for å lette på smertene.

Skrevet

Leste ikke kommentarene her nå, så sier sikkert noe dobbelt opp.

Men jeg var 6 år da jeg fikk påbevist migrene. Hadde mye vondt i hodet og kastet opp på det verste. Men alt ble bedre etter å ha kastet opp og slappet av litt etterpå. Synet er en ting å få migrene for, men hos meg var det mye stress på skole med mobbing som gjorde utslaget. Kan være det. Jeg ville ha sjekket opp hvordan lufta på skolen er, da det har mye å si, og ikke minst, hvordan er de andre elevene på skolen mot henne. Mange skoler i dag har ikke gode nok ventlasjoner, som gjør migrenen verre fordi som har det. Jeg fikk medisiner for voksne mennesker som barn absolutt ikke skulle ha, for en periode så ble jeg sent hjem daglig med migrene. Migrene kan forhindres, om man finner ut årsakene. :) Lykke til videre med dattra di!

Skrevet

Vi ga henne en paracet sugetabelett men den hadde ingen virkning.

Hun sa hun hadde vondt midt på pannen og i ene øyet. Hun hadde vondt en plass i pannen hele tiden og så kom det pulserende smerte som bevegde seg i sirkler og bortover i pannen sa hun.

Hun har sovet ok. Sov ca 10 timer i natt, og har spist godt.

H.i

Skrevet

Høres akkurat ut som jeg hadde det når jeg hadde mine anfall. Hjalp masse å komme innpå et kaldt rom, med ett glass veldig død cola og ei bøtte i nærheten, og ikke minst, så lite lys som mulig.

Paracet funker ikke når det først har startet. Du kan rådføre deg med en lege å høre om de har noen migrenetabletter for små barn nå, som du kan gi når hun har det så vondt at hun bare gråter. De hadde det ikke i begynnelsen på 2000-tallet, så får håpe de har utviklet seg såpass at det finnes noe for barn nå. Men er det så ille, så blir det skrevet ut tabletter for voksne som hun kan ta en halv av.

Du kan også legge en kald våt klut på panna og over øyet for å lindre smerten. Hjalp mer enn paraceten hos meg iallefall.

Kan trøste deg med at det aller beste etter ett anfall med migrene er å ta seg noe god mat og sove lenge etterpå! Tar sånn på kroppen å ha de anfallene.

Men igjen, lykke til! Blir som regel bedre med årene. Jeg har hatt migrene siden jeg var 6 år, og det er 12 år siden. Men de siste årene har migrene anfallene bare dabbet av. Er bare nå som jeg er gravid at jeg plutselig har fått et anfall i ny og ne.

Skrevet

Høres ut som det kan være migrene ja. Men msn skal aldri konkludere med migrene uten å utelukke andre, alvorlige årsaker til hodepine. Jeg fikk på ct, eeg og var hos nevrolog som barn. Da de ikke fant noe konkluderte de med migrene. Be om utredning for å være på den sikre siden!

Anonym poster: dc88c3418b34d73b3ae515fa6d0a1f80

Skrevet

Kan godt være det. (har hatt migrene hele livet selv).

For å vite helt sikkert hva det er, må du ta kontakt med fastlegen og få en utredning.

Jeg hadde samtidig begynt å sjekke ut om jenta kanskje går å spenner seg og eventuelt har låsninger i rygg/nakke. Veldig mange har såkalt "spenningsmigrene" og ikke den klassiske. Begge deler går det an å forebygge, men den klassiske dukker opp uansett.

Pass på regelmessig og passe mye (for mye er ensten værre enn for lite) søvn. Pass på regelmessig matinntak (hver 3. time) og rikelig med væske. Mat som kan trigge (snakker av egen og andres erfaring. Ikke alle reagerer på det samme). Gulost, wienerpølser, sitrusfrukt, kokt torsk, sjokolade (pleier å være som gift for de fleste migrenepasienter. Den mørke er værre enn den lyse).

Solbriller (eller for henne - forheng for solbrillene) er en god investering.

Lykke til og god bedring!

Anonym poster: cf6e8db2e3189b713da51683c7212a55

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Har nå bestilt time hos fastlege, og hun får komme inn allerede på fredag. Håper han sjekker henne ut skikkelig. Er grusomt å se at barnet har det så vond,t og ingenting du gjør hjelper.

H.i

Skrevet

Liten oppdatering:)

Da har mannen vert hos lege med jenta vår.

Legen var ganske sikker på at det er migrene hun har. Han sa at om det hadde vert en voksen som hadde kommet inn med de samme symptomene, hadde han skrevet ut medisin med det samme. Men siden hun er et barn er det litt mer komplisert,

Nå skal hun ta en del blodprøver, og han har sendt henvisning til barnelege og mr-undersøkelse.

Er så glad for at legen tar dette på alvor og sjekker henne ut skikkelig.

Er det noen som vet omtrent hvor lang tid det tar fra henvisning er sendt til man faktisk får time til mr? Regner med hun skal først til mr og så til barnelege?

Er det noen av dere som har barn som er utredet for migrene som kan fortelle litt om hvordan gangen i dette er?

H.i

Skrevet

Dytter

Skrevet

Ble selv utredet for migrene da jeg var 9. Var aldri på mr-scan, men var hos nevrolog og barnelege. Husker ikke hvor lang tid dette tok da det er noen år siden. Jeg begynte hvertfall ikke med medisiner mot migrene i starten, kun paracet da dette tok det verste av smertene. Ble tenåring før jeg fikk migrene medisiner.

Skrevet

Tusen takk for svar DotM:)

Har lest litt om migrene hos barn, og det ser ikke ut som at det er noe medisin som er laget for barn under 12 år. Men håper på å få litt veiledning på hva vi skal gjøre videre.

Noen flere som har erfaringer?

H.i

Skrevet

Et lite tips, prøv å gi stikkpiller ved neste anfall. Hvis man først er begynt å bli kvalm vil ikke tabletter man svelger ha noen særlig effekt.

Ibux kan ha bedre effekt enn Paracet.

Godt dere blir tatt på alvor.

Skrevet

Så bra dere ble tatt på alvor! Men om de mener det er så alvorlig som de sier, hvorfor skriver de ikke ut medisinene og halverer dosen? Det var jo det de gjorde hos meg. Jeg var ikke noe gamlere jeg heller da jeg fikk diagnosen og jeg fikk medisiner for voksne for å komme meg igjennom anfallene. Men da halverte vi dosen.

Du får holde oss oppdatert på hvordan det blir med medisiner og sånt. :)

Skrevet

9 åringen min får ikke annen medisin en paracet ved migrene anfall. Men vi har fått økt dosen litt. Han er 43 kg så han skal ha en 1 grams paracet stikkpille når anfallet starter. Så skal han ha ny stikkpille etter ca 2 timer. Rr ikke noen annen medisin han kan få når han er så ung. Fastlegen mente vi burde ta MR av hodet, men barnelegen ville ikke utsette han for unødvendig stråling. Men han skal utredes for allergi også, for han har mye hypoigere anfall vår og sommer en nå på vinteren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...