Gå til innhold

MUK er ikke bein!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som det er en del misoppfatninger ute å går her, spesielt blandt en del av dere hysteriske mødre. Ungen blir ikke syk av farseprodukter og MUK er ikke bein! Maskinene som brukes i dag er såpass gode at beina blir skilt ut! Sånn, da vet dere det. Og husk! Ungen din dauer ikke av en pølse eller en kjøttkake som ikke er laget av karbonadedeig.

Anonym poster: bc1b051a5a1978e9a578b834c1ee27b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åååja, men da er saken en helt annen. Så lenge det ikke er ben i det er det sikkert supersunt, og alt passer nok fordøyelsessystemet perfekti! Yumyum!

Skrevet

Åååja, men da er saken en helt annen. Så lenge det ikke er ben i det er det sikkert supersunt, og alt passer nok fordøyelsessystemet perfekti! Yumyum!

Skjønner ikke hva dette svaret har med hovedinnlegget å gjøre?

Skrevet

Det at du ikke skjønner det, bekrefter bare det utrolig misforståtte hovedinnlegget ditt...

Anonym poster: ca21e842b662c80a69ec5c27e70d0e7e

Skrevet

Synes bare du glamouriserer MUK en smule?

Selvfølgelig dør man ikke av en MUK-pølse, men kvalitet har en del å si for mange...

Skrevet

I "gamle dager" var man opptatt av å bruke alle ressurser på det slaktede dyret, fra blodmat til margbein.

I vår tid innbiller vi oss gjerne at det er greit å kaste alt som ikke er lekker indrefilet.

Bærekraftig? Ikke mye.

Anonym poster: 5e9e2c863fecbb893443509f7d4e18a5

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Er det egentlig så breaking News at alt på dyret brukes på mat? Det gjorde man før i tiden også ;)

Skrevet

Vi spiser blodpølser og pølser laget med tarm, margebein, lever, hodesylte av gris (eller la oss si svin, dersom det høres bedre ut), noen spiser haggis og smalahove, skinnet på fisken går ned på høykant bare det er sprøstekt, skav av hjort/rein er rester som ikke kunne brukes til noe annet, ikke tro at skav fra frysedisken er av ypperste kvalitet. Og den oppdrettslaksen du kjøper i Norge, vel, b-kvalitet. Det beste går ut av landet. Det viktigste er ikke at vi uansett spiser alt, men at vi får vite hva vi faktisk spiser.

Jeg er for at matvarer har en innholdsdeklarasjon som er forståelig og som spesifiserer hva som faktisk er i maten. Jeg ønsker å vite om karbonadene er laget av klissete kjøttrester sentrifugert av bein og jeg ønsker å vite om 'vegetabilsk fett' er rapsolje eller palmeolje. Jeg ønsker å vite hvor mye tilsatt sukker det er i produktene, og jeg ønsker å vite hvilke kunstige søtningsmidler som er brukt istedenfor.

Er det så vanskelig? Ja, for ingen liker å innrømme at produktene de selger er dårligere, laget av avskjær og slintrer som alternativt hadde blitt til dyrefor. Det selger ikke like godt.

Anonym poster: 5d5cfdbd0f8fc8e2aaef18bbc939e9c8

Skrevet

Jeeez.. Det er det kjøttet nærmest beinet. Derfor blir det mekanisk utbenet, for å få av alt kjøtt. Er akkurat det samme kjøttet som legre ut. Før var det dårligere utstyr og maskiner og da kunne det forekomme brusk og bein. Nå er maskinene mye bedre.

Men det er såklart lov å være skeptisk.. Men hvorfor så hissig når noen mener det blir hysterisk? Ja, så er man uenig?

Skrevet

Selvfølgelig dør man ikke av en MUK-pølse, men kvalitet har en del å si for mange...

Jada, dersom man ikke dauer eller blir syk så er det glamour! Doh!

Skrevet

Forskjell på glamour og å glamourisere noe. Skulle jeg heller skrevet "pynte på"?

Sant skal sier: Jeg er glad jeg ble veggis, sånn at jeg slipper hele kjøttstyret! ;)

Skrevet

Forskjell på glamour og å glamourisere noe. Skulle jeg heller skrevet "pynte på"?

Sant skal sier: Jeg er glad jeg ble veggis, sånn at jeg slipper hele kjøttstyret! ;)

Jeg skjønner bare ikke at foreldre er så hysteriske til MUK, det virker nesten som om det er blitt en trend å være det. Regner med at de fleste som er det heller ikke har kunnskap om emnet, men bare slenger seg på bølgen :)

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke at foreldre er så hysteriske til MUK, det virker nesten som om det er blitt en trend å være det. Regner med at de fleste som er det heller ikke har kunnskap om emnet, men bare slenger seg på bølgen :)

Jeg er forsåvidt enig. Mange hører om ting som andre synes er farlig, og da er det plutselig livsfarlig! Gjelder så mye mer enn MUK også. Jeg er også fan av å undersøke hvorfor ting er bra eller mindre bra, men det er det ikke så mange som gjør.

Men som jeg skrev over her, så er folk opptatt av kvalitet. Og gjerne trender også, for den del - og ett negativt rykte er alltid mer effektivt enn et positivt rykte. Dessverre...

Skrevet

Jeg var helt anti MUK før, om farsen inneholdt MUK så kom den ikke inn på mitt kjøkken. Jeg visste ikke helt hvorfor jeg ikke skulle spise MUK, men det skulle jeg altså ikke og ihvertfall ikke barna mine. Så en dag bestemte jeg meg for å finne ut hva møkka var og svaret var ikke på langt nær så ille som jeg trodde. Det handler om å utnytte ressursene.

Greit nok, jeg har ikke så veldig lyst til å spise en ren muk-bolle, men litt muk blandet i pølsene er ikke farlig og heller ikke skummelt.

Skrevet

Jeg bor i nord og de som driver med reindrift her utnytter hele dyret. Lager blodpølser, spiser margebein, lever, tørket hjerte osv. Tror det er byfenomen å tro at alt som ikke er ren filet, er farlig og ekkelt. Samtidig som folk snakker om å redde miljøet og skryter av at de bretter melkekartonger. :D

Anonym poster: d6a83a5c0d6970c126602b3ae29333ae

Skrevet

MUK? Aldri hørt om det jeg?

Det står for maskinelt utbenet kjøtt.

Skrevet

Jeg spiser ikke slintrer, fett, brusk, sener og bindevev, og vil ikke servere barnet mitt mat jeg knapt synes er egnet til hundemat. Ikke fordi jeg tror det er farlig, men fordi det er ufyselig. Hvis du koker spytt er det helt trygt å drikke det, men det er jo nasty og kvalmt likevel.

En annen ting er at MUK lages av kylling og svin, og det spiser vi ikke av etiske grunner. Vi jakter selv og bruker da hele dyret, koker buljong på beina etc, så det er ikke sånn at man må spiste industrielt fremstilt rosa slim for å utnytte hele slaktet. I tillegg brukes MUK vare i ting som pølser, ferdig pizza, ferdige farseprodukter og andre usunne ting som overhodet ikke er en naturlig del av vårt kosthold.

Skrevet

MUK? Aldri hørt om det jeg?

Det står for maskinelt utbenet kjøtt.

okay. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...