djuning Skrevet 10. februar 2013 #1 Skrevet 10. februar 2013 Jeg har fagbrevet i barn og ungdom, men vil gjerne jobbe i helsesektoren. Har jobbet en stund med psykisk utviklingshemmede, og merker at jeg er mer og mer nysgjerrig på dette, og kunne tenkt egentlig å ta vernepleien, men den tiden får komme en annen dag...phuu... orker ikke tanken en gang. Men så lurte jeg kanksje på om jeg skulle tatt helsefagarbeider? Men siden jeg allerede har fagbrevet fra før, tror dere jeg trenger så lenge praksis? Eller er det bare noen fag jeg kan ta? hmmm...grubler fælt på dette? Og er det noen her som vet om fagforbundet tilbyr medlemmene sine utdannningen? Vet om noen som har gjort det, men vet liksom ikke helt hvem jeg skal ringe til. SÅ om noen vet hva jeg snakker om og mener, så hadde det vært fint om du ville brukt litt av tiden til å besvare mine spm.! På forhånd tusen takk!.
<3guttemamma<3 Skrevet 10. februar 2013 #2 Skrevet 10. februar 2013 Hei. Du trenger kun vg2, og da kun de yrkesretta fagene siden du har helse og sosial fra før. Ta kontakt med fylkeskommunen, og få dem til å henvise deg til dem som vurderer realkompetanse. Samme folk kan også godskrive relevant praksis for deg:) da korter det ned på lærlingtiden også
<3guttemamma<3 Skrevet 10. februar 2013 #3 Skrevet 10. februar 2013 Du kan også ta kontakt med voksenopplæringen og høre om de har dette tilbudet. Men om jeg var deg hadde jeg ikke stusset, jeg hadde tatt det på nett, rettere sagt NKI. koster noen kroner, men det er så evig verdt det. så tar du privatisteksamen:)
djuning Skrevet 10. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2013 Takk for svaret "guttemamma" da blir det par telefoner å ta i morgen. For fristen er jo 1.mars, så greit å sjekke opp dette før fristen går ut..
<3guttemamma<3 Skrevet 10. februar 2013 #5 Skrevet 10. februar 2013 Realkompetansevurderingen må du sende inn via vigo.no forresten:) Litt av en jungel dette, brukte selv lang tid på å finne utav det, så nå kan jeg det meste:)
djuning Skrevet 10. februar 2013 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2013 Og hva endte du opp med da guttemamma? Loker like mye som når jeg skulle finne en vogn...hehehe..
halbert Skrevet 11. februar 2013 #7 Skrevet 11. februar 2013 Hei! Fagforbundet kan ikke hjelpe deg med selve utdanningen. Viser til de øvrige som har svart. Men du kan få økonomisk hjelp gjennom en stipendordning som forbundet har. Du kan få stipend til alle typer grunn-, etter- og videreutdanninger på hel eller deltid som er formelt kompetansegivende (for eksempel gir studiepoeng) eller har en varighet på 80 timer eller mer. Det utbetales halvparten av egne dokumenterte utgifter. Det utbetales inntil kr. 12 000,- pr. kalenderår. Det kan søkes støtte til: • Kursutgifter, semesteravgift • Lærebøker, materiell og kopiavgifter • Eksamensutgifter • Merutgifter til opphold utenfor hjemmet (kun overnatting) • Kjøp av datatekniske hjelpemidler: 25% dekkes, inntil kr. 2.500,-. Engangsstøtte. • Dokumentert påkrevd arbeidstøy, utstyr. 25% dekkes, inntil kr. 2.500,-. Det er selvfølgelig en forutsetning at du er medlem av Fagforbundet. Du finner nærmere informasjon og søknadsskjema her: http://www.fagforbundet.no/?article_id= 71446 Lykke til med utdanningen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå