Gå til innhold

4 (snart 5) åringen spiser nesten ikke.....

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Disse to dagene i helga har han spist:

(far har styrt maten siden jeg er straks høygravid og er sliten om dagene)

I går:

Litt 4-korn blanding med melk til frokost

Drukket 1/2 kopp kakao, 1 liten eske rosiner og 2 bixitkjeks til "lunch" (var på tur)

2 skiver servelat og ett tygg av grovbrødskiven til kvelds.

Han har fått tilbud om annen mat gjennom dagen, som normal sunn mat, men spiser ingenting.

I dag:

1 hvetebolle til frokost, ett glass melk

2 weetabix m melk til lunch

Ett glass brus og ett tygg fastelavnsbolle til kos

1-2 potetbåter (tilbehør til middag som var hjortebiff osv) Ville ikke smake på noe av maten.

Litt brus (igjen)

4-5 eplebåter

Nå skal det sies at vi har et veldig sunt og variert kosthold, men han har blitt ekstremt kresen det siste året, og spiser helst middag de dagene vi har taco, pølser, fiskepinner eller spaghetti.

Og det vil jeg helst ikke servere konstant heller....

I barnehagen spiser han godt sier de (de synes en skive brød er MASSE til lunsj).

Han er liten av vekst 105 cm (?) og veier rundt 15-16 kg.

Jeg gidder ikke lage annen middag til han enn det vi har, da er jeg konsekvent og sier han må vente helt til kveldsmat f.eks før det blir mat igjen.

Vannflaske må jeg sette til munnen hans (nesten) for å få han til å huske å drikke noe.

Jeg er vel mer konsekvent enn far, og serverer svært lite sukker ( han får ikke syltetøy på frokostblandingen, da det metter mer enn det han skal spise), godteri er selvfølgelig kun på lørdager (kan hende han glemmer det da også). Far glemmer å gi ungen drikke utenom måltid, han glemmer at han skal ha mat til relativt faste tider, gir mer sukker i maten og lar han drikke seg mett på melk (dvs han spiser ikke brødskiven sin etter å ha drukket to glass melk først).

Hva skal jeg/ vi gjøre? Har prøvd å snakke med far men han blir litt irritert over at jeg må "styre" maten/drikken til barnet, samt fortelle hva han bør gjøre. Han glemmer hva jeg har sagt til neste gang.

Vi bor sammen.

Nå er det ikke bare i helga det har vært slik, det er veldig ofte i helgene at han knapt spiser mat.

Jeg prøver å tenke at han spiser når han er sulten, samtidig bekymrer jeg meg over at magesekken hans krymper og krymper slik at han blir mett etter noen tygg.

Er jeg unødvendig bekymret eller er dette litt unormalt?

Endret av BellaSuz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en 4 åring som spiser utrolig lite. Han spiser kanskje et par 3 brødskiver i løpet av dagen og litte grann av middag, hvis det er noe han liker. Han liker kun taco, spagghetti, fiskekaker, fiskepinner, pizza og risgrøt. Så er ofte det er middag som han nekter og smake på så da er det ikke noe han spiser. Utrolig frustrerende. Han får vel ikke i seg det av vitaminer heller når han nekter og smake på ting.

Anonym poster: 21eacc59cf691dd4bfeb2db5c538b7db

Skrevet

Sånn var min midterste også i samme alder. Jeg har i jobbsammenheng sagt mange ganger at det er viktig å ikke gjøre mat til en kamparena og at ingen friske unger sulter seg til døde. Var vanskelig å høre på meg selv i samme situasjon. Til slutt tok jeg barnet med til legen og fikk tatt en blodprøve. Jernlageret var for lavt, ellers var alt i orden.

Nå er nestemann 5, han er 103 cm og veier 14 kilo. Reprise med andre ord... Spiser forsvinnende lite mange dager. Tar det mer med ro nå, ser jo at storesøsteren utvikler seg helt fint. Liten og tynn fortsatt, men sunn og frisk.

Skrevet

Har også en 4 åring som spiser utrolig lite. Han spiser kanskje et par 3 brødskiver i løpet av dagen og litte grann av middag, hvis det er noe han liker. Han liker kun taco, spagghetti, fiskekaker, fiskepinner, pizza og risgrøt. Så er ofte det er middag som han nekter og smake på så da er det ikke noe han spiser. Utrolig frustrerende. Han får vel ikke i seg det av vitaminer heller når han nekter og smake på ting.

Ja, høres ut som akkurat samme "meny" som min helst spiser.

Men det er så frustrerende at han tidligere smakte på all mat med glede, han måtte ikke engang spise mer av det hvis han ikke likte det. Nå nekter han å smake engang!

Han får innimellom en vitaminbjørn når vi husker det, men jeg kjenner jeg er litt bekymret.

Har du tatt opp dette med helsestasjonen eller sånt?

Jeg vurderer å gjøre det snart....

Skrevet

Kom til å tenke på min 4-åring som hadde for lite jernlager. Når det ordnet seg ble hun rene matvraket. Hun spiste omtrent ikke før. Kanskje en bit av en brødskive til hvert måltid. Hun gikk ned i vekt og da sjekket vi alt mulig. Med en gang jernlageret var greit, begynte hun å spise normalt for første gang i livet.

Anonym poster: 553e602213ace8673abe0acf286beefd

Skrevet

Kom til å tenke på min 4-åring som hadde for lite jernlager. Når det ordnet seg ble hun rene matvraket. Hun spiste omtrent ikke før. Kanskje en bit av en brødskive til hvert måltid. Hun gikk ned i vekt og da sjekket vi alt mulig. Med en gang jernlageret var greit, begynte hun å spise normalt for første gang i livet.

Anonym poster: 553e602213ace8673abe0acf286beefd

Ah, da skal jeg iallefall ta han med til legen og sjekke jernlageret.

Takk for tips :-)

Skrevet

Følger han kurven sin da? Min yngste er 4,5 år, har enda ikke rundet meteren og veier 12 kg. Har vært sjekket for alt mellom himmel og jord og har vært innlagt på rikshospitalet (spiseteamet) da hun var 2 år. På den tiden spiste hun absolutt ingenting, bare drakk og gikk ned i vekt og vi måtte sondemate henne i perioder så hun rett og sett ikke skulle sulte ihjel. Nå spiser hun, men får nok ikke mer i seg en gutten din. Forskjellen er at hun overhodet ikke er kresen og har hun først lyst til å spise, så kan hun like godt spise laks og brokkoli som pannekaker ;). Jeg har brukt nettsiden til knappenforeningen mye, mange gode råd og tips der inne. Lykke til, det vil helst gå bra..

Anonym poster: b7602dec67549e7ae4e2026c5819d919

Skrevet

Har snakket med helsestasjonen tidligere ja. Var ikke så mye hjelp og få der. Bare at han spiser når han er sulten. Har snakket med barnehagen også, men er ikke så mye råd, eller hjelp og få. I barnehagen spiser han kun tørre skiver med agurk. Han har ikke som din smakt på ting tidligere. Han har aldri ville smakt noe annet en det han gjør nå. Han nekter plent.

Skrevet

Følger han kurven sin da? Min yngste er 4,5 år, har enda ikke rundet meteren og veier 12 kg. Har vært sjekket for alt mellom himmel og jord og har vært innlagt på rikshospitalet (spiseteamet) da hun var 2 år. På den tiden spiste hun absolutt ingenting, bare drakk og gikk ned i vekt og vi måtte sondemate henne i perioder så hun rett og sett ikke skulle sulte ihjel. Nå spiser hun, men får nok ikke mer i seg en gutten din. Forskjellen er at hun overhodet ikke er kresen og har hun først lyst til å spise, så kan hun like godt spise laks og brokkoli som pannekaker ;). Jeg har brukt nettsiden til knappenforeningen mye, mange gode råd og tips der inne. Lykke til, det vil helst gå bra..

Anonym poster: b7602dec67549e7ae4e2026c5819d919

Helsesøster har ikke nevnt noe om at han ikke følger kurven sin, og jeg ser jo at han ser jo frisk ut, men jeg er bare litt bekymret for at han er blitt så ekstremt kresen og spiser halve porsjoner av det han spiste tidligere.

Han elsker risgrøt, og spiste lett en skål til middag. Nå spiser han en halv skål, enkelte ganger 1/3 så sier han at han er mett.

Han klarer ikke laks og kylling, da brekker han seg.

Takk for tips om knappenforeningen, skal sjekke det ut.

Jeg tenker at det skal gå bra, han sulter ikke i hjel, men likevel....

Jeg selv spiste en tomat om dagen og drakk en kopp kakao da jeg var på samme alder. Var anorektisk tynn, men heeelt ok i dag ;-) og spiser nesten alt.

Skrevet

Har snakket med helsestasjonen tidligere ja. Var ikke så mye hjelp og få der. Bare at han spiser når han er sulten. Har snakket med barnehagen også, men er ikke så mye råd, eller hjelp og få. I barnehagen spiser han kun tørre skiver med agurk. Han har ikke som din smakt på ting tidligere. Han har aldri ville smakt noe annet en det han gjør nå. Han nekter plent.

Uff, skjønner det er frustrerende, iallefall hvis ikke verken helsestasjonen eller bhg kan hjelpe til.

Man vil jo gjerne ikke tvinge i maten i barna heller, jeg ønsker helst ikke at måltidene skal bli en kampsak eller få masse oppmerksomhet.

Tenker jeg prøver legen jeg, sjekke jernlageret i første omgang.

Skrevet

Samme problem her, men han er høy og veier nok. Men utrolig kresen, og nekter å smake. Det han sliter mest med er kjøtt, blitt flinkere til å spise enkelte grønnsaker. Men spiser ikke taco, spagetti med kjøttsaus, pølser heller. Fiskekaker og nuggets er vel det som går ned uten kamp. Ris, pasta, poteter går ned, han er på høy- karbo diett og er vegetarianer sier jeg bare :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...