Gå til innhold

Barnehage 2 dager i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe for seg, eller kan man like gjerne la være? Har ei jente på 19 måneder som etter planen skal begynne i bhg i august. Problemet er at vi ikke har lyktes i å få noe særlig kontakt med andre barn, og jeg er bekymret for at det blir litt lenge for henne å vente helt til august. Jeg vet de har ledig plass i barnehagen her 2 dager i uken, og lurer litt på å søke på det frem til august. Men er det dumt å ha bare 2-dagersplass, sånn at jeg like gjerne kan fortsette å ha henne hjemme?

Jeg har hørt at tilvenningen blir vanskeligere når de går der lite. Jeg er hjemmeværende og har dermed mulighet for lang tilvenning, men vet ikke helt hva ansatte i bhg synes om det... føler man kanskje blir litt i veien hvis man som forelder er der mye?

Anonym poster: 2d845da52122db3a5a8f60af1bf918bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS. Dagene de har ledig plass er tirsdag og fredag hvis det har noe å si.

Skrevet

Datteren min går 40% som tilsvarer to gr i uken og jeg gjorde en avtale med Bhg at hun får gå 3dager i uken men kortere dager. Så vi deler 19timer utover de tre dagene. Syntes også det var litt lite med 2dager,fungerer greit med 3dager men jeg ser at det fortsatt er vanskelig å tilpasse seg helt.

Skrevet

Hun startet i okt og var 13mnd da.

Skrevet

Takk for svar. :) Den løsningen er nok dessverre ikke aktuell her, ettersom det er fullt de andre dagene.

Skrevet

Mine gikk to dager i uken de første årene de gikk i barnehagen. Aldri noe problem med det. Kommer kanskje an på ungen, men for oss var det helt greit. De begynte da de var 17 mnd begge to.

Anonym poster: 695b9d6275e0aef13682960a65a5c00d

Skrevet

Det kommer vel sikkert an på ungen ja. Jenta vår er veldig forsiktig av seg når hun treffer noen utenom familien, bruker lang tid på å holde seg helt i ro og observere før hun sier eller gjør noe. Derfor tenkte jeg at hun kanskje trenger treningen i å være med andre barn, og at 2 dager i uken er bedre enn ingenting. Men samtidig har hun kanskje dårligere forutsetninger for å takle det nettopp på grunn av dette?

Er så i tvil om hva vi skal gjøre... flere synspunkter eller erfaringer?

Skrevet

dytt

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha hatt henne der flere dager og heller kortet ned dagene hennes. Da blir det lettere rutine på tingene og hun finner ut av det sosiale:)

Anonym poster: 42fc2b48386e74b9e05ca13752d827a3

Skrevet

Mini går i Bhg 3 dager i uka, og de sa i Bhg at de ikke anbefalte noe mindre. Hvis du har mulighet til å gå hjemme så syns jeg du skal gjøre det :) du er kjempe heldig som har muligheten!! Har dere åpen Bhg dere kan gå til for eksempel? Det er jo en fin måte å bli vant til bråk og støy, og da er du jo der hele tida :)

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha hatt henne der flere dager og heller kortet ned dagene hennes. Da blir det lettere rutine på tingene og hun finner ut av det sosiale:)

Anonym poster: 42fc2b48386e74b9e05ca13752d827a3

Det er det som er planen fra august, men nå er det dessverre ingen mulighet, da de kun har ledig plass 2 dager i uken.

Mini går i Bhg 3 dager i uka, og de sa i Bhg at de ikke anbefalte noe mindre. Hvis du har mulighet til å gå hjemme så syns jeg du skal gjøre det smile.png du er kjempe heldig som har muligheten!! Har dere åpen Bhg dere kan gå til for eksempel? Det er jo en fin måte å bli vant til bråk og støy, og da er du jo der hele tida smile.png

Åpen bhg hadde vært fint ja, men det er det som er problemet, det er ingen andre muligheter her enn barnehage. Nærmeste åpen bhg er 3 timers kjøring unna.

Vi har prøvd å komme i kontakt med andre med barn på samme alder, men alle går i barnehage og foreldrene jobber fullt, så de har jo nok med sitt...

Vi bor på et lite sted hvor det ikke en gang finnes en ordentlig lekeplass utenom barnehagen. Vi går dit utenom åpningstiden for å leke ute, men da er det jo ingen andre der.

Skrevet

Det kommer vel sikkert an på ungen ja. Jenta vår er veldig forsiktig av seg når hun treffer noen utenom familien, bruker lang tid på å holde seg helt i ro og observere før hun sier eller gjør noe. Derfor tenkte jeg at hun kanskje trenger treningen i å være med andre barn, og at 2 dager i uken er bedre enn ingenting. Men samtidig har hun kanskje dårligere forutsetninger for å takle det nettopp på grunn av dette?

Er så i tvil om hva vi skal gjøre... flere synspunkter eller erfaringer?

Var en fin beskrivelse av jentene mine det altså (hadde dem i bhg 2 dager i uken over flere år). Spesielt eldste var veldig sjenert og brukte mye tid på å observere. De lekte ikke så mye med andre barn før de var 4-5 år, men det tror jeg ikke de hadde gjort likevel. De er akkurat som andre barn i dag, men litt sjenerte i møte med nye folk likevel. Jeg synes det var en fin tilvenning med to dager barnehage i uka før fullt kjør med hver dag. Det var aldri et problem å levere dem.

Anonym poster: 695b9d6275e0aef13682960a65a5c00d

Skrevet

Her anbefalte heller ikke barnehagen mindre enn 3 dager, men mine har gått 2 dager det første halvåret allikevel. Har gått helt strålende, ingen innkjøringsproblemer hos noen av dem. Har både sjenerte og veldig utadvendte barn. Men de har vært omtrent dobbelt så gammel som barnet ditt når de har startet, så å henge i skjørtene til mor har de nok vært lei av av en stund allerede når de startet. Jenta de er så liten ennå, jeg hadde ikke stresset med det sosiale. Hun har god tid til å komme inn i det. Jeg hadde ventet til høsten om det fungerer rent praktisk hjemme hos dere.

Skrevet

Ja, det fungerer rent praktisk, men det virker som hun kjeder seg litt... Vi leker en del med henne både ute og inne, men det kan bli litt ensformig likevel.

Her anbefaler de heller ikke mindre enn 3 dager i uken, helst 4, men jeg tenker at når alternativet er ingen kontakt med andre barn, så er kanskje 2 dager bedre likevel. Men jeg vet ikke, jeg er kanskje helt på jordet.

Skrevet

Jeg ville definitivt latt henne gå to dager i uken. Min ene gjorde det en periode og det tok litt lenger for han å bli heldt trygg der, enn det gjorde for de andre som gikk flere dager, men fungerte helt super etter noen uker.

Anonym poster: 5032e1f3083e2357586759146f6ecb58

Skrevet

Synes 2 dager i uken høres kjempefint ut. Veldig myk barnehagestart og litt pose og sekk. Både være hjemme og sjansen til å leke med andre ibland. Ville ha prøvd det. Går det ikke så tar du det da. Men trur det går bra. Har alltid hatt min eldste i bh 3 dager og har aldri hørt noen si at det skulle være minimum. Skal nå ha minstemann i bh 3 dager fra han er 1 år.

Skrevet

så lenge det er for en periode, synes jeg det er greit med 2 dager. spesiellt når alternativet er null.

jeg jobber i barnehage og er egentlig veldig enig i at en 2 dagers plass er vanskelig. barna går glipp av veldig mye og (gjelder jo bare de eldre barna, riktignok) det er veldig vanskelig å skape vennskapsbånd med noen de ser 2 dager i uka når de igjen har venner de ser 5 dager i uka.

det er også positivt at de to dagene er spredt (tirsdag og fredag)

snakk med avdelingen hun skal gå på. for dem vil jo dette bety at når 1 august kommer er ett av barna ferdig med tilvenning og trygg og god på avdelingen. småbarnsavdelinger kan ha ganske heavy tilvenningsperiode i august ;-) de er sikkert behjelpelige emd en lengre tilvenningsperiode dersom hun trenger det.

Skrevet

Min gutt er veldig forsiktig og sjenert av seg, og bare det å være hjemme en helg eller noen dager med sykdom gjør at han ikke vil i barnehagen. Hver mandag er det forferdelig å levere. Grining og sutring hele morgenen. De sier det går over når jeg har gått, men det er jo ikke noe gøy å levere når det er sånn...

Så for han ville i alle fall 2 dager være for sjeldent. Da blir det liksom tilvenning på nytt hver dag... Tror det kommer veldig an på barnet da.

Skrevet

Vi har ganske lik situasjon, jeg begynner i full jobb fra høsten av (=full bhgplass for henne), og hun begynte i bhg 2 dager i uka i Januar. Jeg bestemte meg for å prøve, siden jeg har mulighet til å ta henne ut igjen om det ikke gikk bra. Det gikk strålende de første ukene, da ble hun sint når jeg hentet henne, men nå skjønner hun at mamma skal gå når vi kommer i bhg, så litt mer grining. Men de i bhg sier at det gir seg ganske fort, så jeg vil si det går veldig bra :) Valgte å gjøre det sånn slik at det ikke blir så stor omvelting for henne, å begynne fullt i bhg fra høsten av, etter å ha gått hjemme med meg på fulltid. Jeg er jo fortsatt i permisjon, så vi har hatt god tid til tilvenning, har korte dager, og mamma får litt tid for seg selv og all rengjøring og rydding som ikke er like gøy å gjøre med en duracell-kanin hengende rundt beina. Hun koser seg sammen med andre barn, så vil si det er vinn-vinn :)

Hva andre måtte mene om at jeg har henne i bhg mens jeg er i permisjon kunne jeg ikke brydd meg mindre om ;)

Anonym poster: 14c9029e64cdf40f93e4f5623380ec05

Skrevet

Naar du har tid til lang tilvenning saa kommer ikke det til aa väre et problem :-) Paa den annen side ville jeg ikke stresset med det hvis det ikke er nödvendig for deg. Det kommer til aa gaa helt fint aa vente til august ogsaa :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...