Miss Impatient Skrevet 10. februar 2013 #1 Skrevet 10. februar 2013 Samboer skal på sjøen og jobbe i sommer, og det er stor sannsynlighet for at han ikke er der når jeg skal ta KS. Redd for hvordan jeg skal klare meg; først alene når barnet vårt kommer til verden, og deretter alene med tre barn og ikke i stand til å gjør noe selv de første ukene pga såret... Har ikke mye hjelp i familien heller, så hvordan skal dette gå?? Finnes det muligheter for hjelp av kommunen med noen som kan komme hjem til meg og avlaste....?
Renate81 Skrevet 10. februar 2013 #2 Skrevet 10. februar 2013 Ring dem og spør. Mener jeg har hørt noe om sånne som kan komme hjem til deg og hjelpe deg..
DaTuMa Skrevet 10. februar 2013 #3 Skrevet 10. februar 2013 Går det ikke å endre på turnusen hans? Søke om å flytte ks dato?
2apekatter og en ... Skrevet 10. februar 2013 #4 Skrevet 10. februar 2013 Her er det en offshore arbeider som skal bli pappa. han kommer til å stå over turen som overlapper terminen min ved å bruke litt av ferien sin. så får ha han hjemme en mnd før termin og en mnd etter og pappa permen blir brukt til å bla være hjemme jul og nyttår
Miss Impatient Skrevet 10. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2013 Problemet er at han holder på med videreutdanning nå, og skal søke ny jobb til sommeren. Derfor kan han ikke gjøre så mye med tidspunktet han må dra ut.... kan ikke akkurat begynne og stille krav med det samme han får jobben.
Trønderbærta Skrevet 11. februar 2013 #6 Skrevet 11. februar 2013 Har det ganske likt selv, blir vanlig fødsel på meg da, men samboer er vikar, og jobber da enten på båt (fire uker) eller på plattform (to uker), så kan ikke stille noe krav. Har to barn fra før av, de må følges opp, men de er heldigvis såpass store at de er veldig selvstendig. Så for min del tror jeg nok det er myyye verre for samboer enn for meg, selv om jeg ikke liker helt å må kanskje føde alene!
Tina-30 Skrevet 12. februar 2013 #7 Skrevet 12. februar 2013 Det høres ikke gøy ut.. men mest sannsynlig gror det såret i løpet av dagene på sykehuset.Jeg hadde ingen problemer med å ta meg av babisen når vi kom hjem.Trengte bare hjelp første natten på sykehuset. Men uansett trist med ks uten pappan da;/ Lykke til!
Salomine Skrevet 12. februar 2013 #8 Skrevet 12. februar 2013 Bekjente av meg fikk trillinger og hadde i tillegg ett barn fra før. De fik kdaglig hjelp første tida etter fødsel, dette var kostet av kommunen. Men kanskje spesielt siden det var trillinger, men ring og spør
Fru Blåbær Skrevet 12. februar 2013 #9 Skrevet 12. februar 2013 Jeg vil jo tro at de fleste arbeidsgivere har forståelse for at han ønsker å være hjemme når barnet kommer, så det skader jo ikke å spørre. Han har jo faktisk krav på to uker permisjon. Et ks er jo en stor operasjon og jeg følte meg i hvert fall litt handicapet de første ukene, men jeg har inntrykk av at det er individuelt. Mitt inntrykk er faktisk at spesielt litt eldre menn ser på keisersnitt som en mer alvorlig affære enn en fødsel.
MammaMø84 Skrevet 12. februar 2013 #10 Skrevet 12. februar 2013 Det kan umuligt skada å spør ny arbeidsgiver om å ta di ukene permisjon som han har rett på etter fødsel di fleste firma i oljebransjen ordne mæ helikopter på dagen om ikke på timen vis der e noke med familiemedlemmar fekk jaffal min samboer beskjed om.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 12. februar 2013 #11 Skrevet 12. februar 2013 Helt enig med de andre. Det er verdt et forsøk: snakk med arbeidsgiver, kanskje dere blir overrasket? Ettersom det er snakk om KS er jo datoen satt, og ikke noe usikkerhet med at han "kanskje må bli lenger" fordi det drøyer over termin. Finnes forståelsesfulle sjefer rundtomkring. Jeg var selv supertaknemilig for tips, hjelp og støtte fra min sjef første gang jeg var gravid. Kona hans hadde vært i samme situasjon som meg, så gjorde det han kunne for meg
Helene7 Skrevet 13. februar 2013 #12 Skrevet 13. februar 2013 Jeg tok KS mens samboeren var på jobb. Det var ikke meningen at fødselen skulle skje da, ei heller med KS så vi kunne umulig ha forutsett det. Han hadde kommet med fly mens jeg var på oppvåkning, så vi fikk møte babyen vår for første gang sammen. Jeg trengte en del hjelp når vi kom hjem. Man skal ikke løfte mer enn barnets vekt den første tiden, og det er mye i hjemmet som er over den kg. Jeg gjorde lite husarbeid, lite bøy og tøy, og det var vanskelig å komme seg opp av sengen den første uken. Strevde med ammingen, og alle små ting som å ta henne opp av sengen og legge henne til meg hjalp han meg med. Jeg skulle nok ha klart meg selv, men det hjalp veldig å ha han der. Jeg var utslitt, strevde veldig med ammingen og dårlig vektoppgang, pumping, amming og mme og koking av flasker. Jeg gikk rundt i en tåke og bare grein. Følte meg ubrukelig og udugelig. Måtte ha hjelp til å stelle såret, hjelp til masse. Hjelp til å løfte vogna inn og ut av bilen. Mange små ting som man ikke tenker på forhånd. Det endte med at mannen ble hjemme med meg i ni uker (trengte ikke hjelp så lenge altså, første uka egentlig). Vi fikk ræva økonomi i etterkant, men vi er begge enig i at det var verdt det, for det vi fikk sammen med den nye babyen kan ikke måles i penger.
-Lane- Skrevet 13. februar 2013 #13 Skrevet 13. februar 2013 Du får nok ikke noe hjelp fra kommunen, det er jeg rimelig sikker på. Kan du ikke engasjere en ungjente som barnepasser/hjelpejente? Du kjenner kanskje noen som er interressert i å tjene noen kroner? Noen som kan hjelpe til med de andre barna mens du konsentrerer deg om babyen. Noe kan du vel gjøre selv om du tar ks? Jeg har en mann som jobber borte så jeg har vært veldig mye alene med mine barn. Det er tungt, men det går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå