Gå til innhold

Hvor lenge svøpte du baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine tvillinger er snart 5 mnd og blir fortsatt svøpte med armene ned langs siden om natten. De sovner på 2 min, og jeg må innrømme det er med skrekk og gru jeg tenker at vi snart må slutte. Når er det ikke ok å svøpe baby lenger?

Vet at de i Norge anbefaler svøping med armene over dynen/ teppet, men her i DK sies det at det gjør ingenting om natten så lenge baby resten av døgnet får bevege seg fritt.

Noen med erfaringer/ meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri svøpt ungene mine. Har aldri hørt om det før.

Skrevet

Helt ærlig skjønner jeg ikke at det skal være noe problem... Vil tro det avsluttes raskt av seg selv når de ikke liker det lenger... Tydeligvis finner de god tid med dette, og da er det vel bare fint? Eller?

Anonym poster: 6679b877492a03635a61bb02c25b6537

Skrevet

Har kun hørt om svøping i forbindelse med døde mennesker. Aldri gjort det med noen av ungene og aldri hørt om det i forbindelse med barn

Anonym poster: da65b0964d318b53185a49ea403baf31

Skrevet

Eh...er det vanlig å gjøre i det hele tatt? pleide å lage en pølse av brukte klær og legge på øversiden av hodet. Da fikk hun både litt lunhet på hodet og samtidig kjenne lukten av meg. Et tips jeg fikk av helsesøster.

Men svøpe....nei....

Skrevet

Gjorde det aldri med nr.1, han sov på meg, men det er vanskelig med to. Fikk tipset på sykehuset for at de skal føle seg trygge og ha det trangt, som i mors mage. Funker veldig bra, de protesterer aldri men ser ut til å like det.

Skrevet

Tror de fleste her kaller det å reive. Jeg gjorde det med eldste fordi han hadde problemer med å roe seg, han hadde en del låsninger og roet seg raskt når vi reivet ham. Men det var vel bare den første måneden vi gjorde det. Med nummer to har det aldri vært behov for det.

Har aldri hørt at det er noen aldersgrense på når man skal slutte hvis barna ikke roer seg uten. Har du prøvd å ikke gjøre det da?

Skrevet

Hva er svøping?

Anonym poster: 58cc4807f2dd11c1fc6b8fc99c4f3889

Skrevet

Har prøvd å la være, men de finner ikke roen og leggingen kan ta flere timer i motsetning til 2 min. Finner ikke ro og kaver rundt med armer og ben. Våkner også dobbelt så mange ganger ila natten hvis de ikke er svøpt.

Ps; svøping er å legge baby i et teppe som man vikler rundt dem med armene ned. Teppet skal være ekstatisk så de kan bevege seg, men ikke få armene ut.

Skal gjenspeile følelsen av å ligge i mors mave;)

Skrevet

Så lenge det fungerer trenger du vel ikke å slutte?

Skrevet

Har dere ikke engang hørt om Jesusbarnet som lå svøpt i en krybbe?

Anonym poster: b638ddd5590acd1042162ced96f1d7ad

Skrevet

Gjorde det i tre måneder :) Nå skal han ha teppe rundt hode og hals for å kunne sove. Er herlige disse små :) Han er fem måneder. Gjør det så lenge de trives med det. Blir de store nok så forandrer de fort stilling.

Anonym poster: 2fa9686c2a2ed958b2f88703b6c3b0c9

Skrevet

Noen bruker smokk, andre må ha puppen, noen er fornøyd med en bamse, og noen trenger å bli bysset, og dine må bli svøpt i et teppe.

Så lenge de SOVER, så har det liten betydning hvordan man kommer fram til det målet. Det betyr vel egentlig at du gjør det riktig for dine barn siden de sovner så kjapt!

Skrevet

Tror de fleste her kaller det å reive. Jeg gjorde det med eldste fordi han hadde problemer med å roe seg, han hadde en del låsninger og roet seg raskt når vi reivet ham. Men det var vel bare den første måneden vi gjorde det. Med nummer to har det aldri vært behov for det.

Har aldri hørt at det er noen aldersgrense på når man skal slutte hvis barna ikke roer seg uten. Har du prøvd å ikke gjøre det da?

Jeg tenkte også litt på Jesusbarnet ... hehe, men "svøping" høres jo litt koseligere ut enn "reiving". Så lenge det virker og barnet er fornøyd, kan det da ikke være noe problem. Har en på 15 mnd. i bgh. som skulle sove på madrass. Funket ikke i det hele tatt. Han spant rundt som en snurrebass, veivet med armer og ben og gråt. I ren desperasjon rullet ham inn i et elastisk teppe, bysset ham litt og han sloknet på en blunk.Dagen etter sovnet han på madrassen med teppe "svøpt" rundt seg som på en baby. Det ble veldig populært blant 1-3 åringene på avd. og alle ville "pakkes inn som en tortilla" :) De bare elsket det. Det er vel ikke så unaturlig at kroppen husker hvordan det var å ligge i mors mage og den tryggheten det var.

Anonym poster: 633531f6366675749aad83f35a69018a

Skrevet

Aldri gjort det, men kan ikke tenke meg at du må slutte med det før det ikke fungerer lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...