Gå til innhold

Uff , hva kan det egentlig bli av meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er barne og ungdomsarbeider og besto fagprøve med glans.. Jobbet noen år i bhg i et vikariat og er ganske sikker på at jeg gjorde en veldig god jobb der..

Jeg ble gravid og har nå tre barn. Jeg har vært hjemme i snart 5 år, for vi har klart oss helt fint.. Men jeg merker ungene begynner å bli større og jeg savner et arbeidsmiljø, men samtidig har jeg vært hjemme så lenge så arbeidslivet skremmer meg og jeg har mistet "arbeidsselvtilitten min" om noen skjønner...

Føler jeg kun kan gjøre en god jobb bhg, men må si at barnehage ikke frister så mye å gå tilbake til etter så mange år hjemme med småbarn..

Så vet ikke helt hva jeg vil med dette, men er det noe utdanning over nett jeg kan ta for å forbedre utdannelsen min? Føler det er bhg eller i kassa på kiwi det står mellom liksom, da kan jeg jo like gjerne være hjemme....

Anonym poster: 5334aaf60b7a1326f157acbd4a622674

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med sfo og dermed litt større barn? Litt mindre krevende kanskje?

Anonym poster: fe0c3fc27dc2cdb8fb2206412c546be5

Skrevet

Jeg er barne og ungdomsarbeider og besto fagprøve med glans.. Jobbet noen år i bhg i et vikariat og er ganske sikker på at jeg gjorde en veldig god jobb der..

Jeg ble gravid og har nå tre barn. Jeg har vært hjemme i snart 5 år, for vi har klart oss helt fint.. Men jeg merker ungene begynner å bli større og jeg savner et arbeidsmiljø, men samtidig har jeg vært hjemme så lenge så arbeidslivet skremmer meg og jeg har mistet "arbeidsselvtilitten min" om noen skjønner...

Føler jeg kun kan gjøre en god jobb bhg, men må si at barnehage ikke frister så mye å gå tilbake til etter så mange år hjemme med småbarn..

Så vet ikke helt hva jeg vil med dette, men er det noe utdanning over nett jeg kan ta for å forbedre utdannelsen min? Føler det er bhg eller i kassa på kiwi det står mellom liksom, da kan jeg jo like gjerne være hjemme....

Nei, vet du hva! Både bhg og kassa på kiwi er anstendige jobber - men jeg skjønner at bhg ikke frister så mye nå etter 5 år med egne små. Hva med SFO? Eller, hvis dere har god nok økonomi: Hva med å studere? Lærerskole? Sykepleier? Du kan bli hva som helst, men ethvert levebrød er verdt respekt. Den dagen ingen sitter i kassa på kiwi blir vi et fattigere samfunn.

Anonym poster: 19ddde190fa48cb0061ab0efcf8b233e

Skrevet

Hva med assistent på skolen, på en institusjon for psykisk utviklingshemmede eller på sfo, da kan du bruke utdannelsen din.

Anonym poster: 28b51187dc53f297a5dbb134d782727a

Skrevet

Jeg syns du skal vurdere å ta en ny utdannelse. Du har mange år igjen i arbeidslivet og en utdannelse gjør det lettere for deg å forsørge deg selv og gir deg muligheten til å jobbe med noe du liker.

Anonym poster: 2c8ddb8184bb308d4d3de6ccd329a93f

Skrevet

Jeg har virkelig ikke noe i mot de som jobber i kassa, flere nære som gjør det, men for meg frister det ikke, da blir jeg heller hjemme så lenge jeg kan det..

Problemet mitt er vel at det er så lite som frister.. Jeg er glad i interiør og slike ting, men føler meg ikke god nok. "Alle" andre er jo så flinke.. Og de fleste stillinger jeg ser på søker etter folk med erfaringer, god på norsk skriftlig osv, føler jeg er veldig svak der også.. Skulle gjerne bygd på utdannelsen, hatt inn litt mer kunnskap, men det tar vel årevis før man blir ferdig..

Hi

Skrevet

Søk jobb i en interiørbutikk da vel, så får du jobbe med noe du interesserer deg for..

Kurs i interiørdesign o.l. kan du jo også ta om du ønsker noe lettere enn et studie som interiørarkitekt. Har forresten ei venninne som har gått 3 år på skole og blitt interiørarkitekt og hun jobber i en vanlig interiørbutikk og gjør samme jobben som de uten utdannelse...

Anonym poster: 28b51187dc53f297a5dbb134d782727a

Skrevet

Jeg elsker å være studentmamma, og kan gjerne anbefale deg å bli det. Godt mulig jeg ikke gir meg med studiene før jeg sitter med doktorgrad, rett og slett fordi jeg elsker studenttilværelsen kombinert med små barn. Den fleksible hverdagen er gull verdt.

Bor du i en by med universitet og/ eller høyskole tilbud? I så fall kan du lese deg opp på hvilke studier de har der - kanskje noe frister ekstra mye? Studier tar noen år, men når man er i gang fyker tiden av gårde. Det er i hvert fall ikke sånn at jeg sitter å tenker på hvor mye tid jeg har brukt - koser meg bare med studiene, og føler jeg blir klokere for hvert år. Får virkelig fordypt meg i noe som interesserer meg - og mestring gir økt selvtillit :)

Anonym poster: 2a2621193970d3a3b2504bb086f06987

Skrevet

Jeg elsker å være studentmamma, og kan gjerne anbefale deg å bli det. Godt mulig jeg ikke gir meg med studiene før jeg sitter med doktorgrad, rett og slett fordi jeg elsker studenttilværelsen kombinert med små barn. Den fleksible hverdagen er gull verdt.

Bor du i en by med universitet og/ eller høyskole tilbud? I så fall kan du lese deg opp på hvilke studier de har der - kanskje noe frister ekstra mye? Studier tar noen år, men når man er i gang fyker tiden av gårde. Det er i hvert fall ikke sånn at jeg sitter å tenker på hvor mye tid jeg har brukt - koser meg bare med studiene, og føler jeg blir klokere for hvert år. Får virkelig fordypt meg i noe som interesserer meg - og mestring gir økt selvtillit :)

Takk for svar! Er ikke så langt til høyskole så har tenkt tanken, kosa meg veldig på videregående, men jeg er ikke den som strever mest etter de høye karakterene, vil bare bli fort ferdig og ha det gøy ;) Men hadde trengt et godt miljø rundt meg, det merker jeg.. Men man får vel ikke noe lønn for å studere? Sikkert teit spørsmål, men helt grønn altså ;) Og hva kan itilfelle lønne seg for meg å ta ..?

Skrevet

Du vet at barne og ungdomsarbeidere kan jobbe med større barn enn de i bhg? Syns du skal snakke med en rådgiver på vgs der du bor og finne ut muligheter du har med jobber og videre utdanning :)

Jeg driver å utdanner meg til b&u nå og etter flere år i bhg så frister det lite å jobbe mer i bhg, så håper jeg får jobbe på barne eller ungdomsskole :)

Anonym poster: a7f5c712c970c549f9b3cc0ce881b6e7

Skrevet

Du vet at barne og ungdomsarbeidere kan jobbe med større barn enn de i bhg? Syns du skal snakke med en rådgiver på vgs der du bor og finne ut muligheter du har med jobber og videre utdanning smile.png

Jeg driver å utdanner meg til b&u nå og etter flere år i bhg så frister det lite å jobbe mer i bhg, så håper jeg får jobbe på barne eller ungdomsskole smile.png

Anonym poster: a7f5c712c970c549f9b3cc0ce881b6e7

Joda jeg vet det, men er liksom ikke så gira.. Har jobbet på SFO og det er også ganske likt som en stressende ettermiddag he hjemme.. Jeg vil noe mer kjenner jeg, men klarer ikke å finne ut hva jeg er god på.. Men takk for tips om å reise til en rådgiver, mulig jeg gjør det ;)

Skrevet

Jeg har virkelig ikke noe i mot de som jobber i kassa, flere nære som gjør det, men for meg frister det ikke, da blir jeg heller hjemme så lenge jeg kan det..

Problemet mitt er vel at det er så lite som frister.. Jeg er glad i interiør og slike ting, men føler meg ikke god nok. "Alle" andre er jo så flinke.. Og de fleste stillinger jeg ser på søker etter folk med erfaringer, god på norsk skriftlig osv, føler jeg er veldig svak der også.. Skulle gjerne bygd på utdannelsen, hatt inn litt mer kunnskap, men det tar vel årevis før man blir ferdig..

Hi

Jeg tenkte at når du skriver at du kan fortsette å være hjemme fordi du ikke får jobb du har lyst på, så kan du like greit studere i noen år uten å tenke på at det tar lang tid? Mannen min begynte på en 3-årig utdannelse i en alder av 38 år. Vi tenkte på det flere ganger, men det virket avskrekkende med 3 år. Han bestemte seg likevel og hoppet i det.

Skrevet

Hi

Jeg tenkte at når du skriver at du kan fortsette å være hjemme fordi du ikke får jobb du har lyst på, så kan du like greit studere i noen år uten å tenke på at det tar lang tid? Mannen min begynte på en 3-årig utdannelse i en alder av 38 år. Vi tenkte på det flere ganger, men det virket avskrekkende med 3 år. Han bestemte seg likevel og hoppet i det.

Men da mottok han vel ingen penger i denne perioden ?

Skrevet

Hi

Men da mottok han vel ingen penger i denne perioden ?

Vi lever på min inntekt og hans studielån. Studielånet er vel en 6000 i måneden og en større utbetaling på 16000 ved semesterstart. Noe blir gjort om til stipend når han står på eksamen. Han skal jobbe i sommerferiene. Det er verdt å leve sparsommelig noen år med tanke på den tryggheten det gir at det ikke bare er jeg som har utdannelse.

Skrevet

Hva med å ta førskolelærerstudiet på deltid over fire år? Ikke veldig vanskelig og du trenger ikke spesielt gode karakterer eller rakettforsker for å komme inn eller komme deg igjennom.

Studiet inneholder en del vissvass som turer i skogen for å plukke sopp, klimpring på gitar og et RLE-pensum som ikke ligner grisen, forming og drama etc., men det er helt klart den simpleste måten jeg kan tenke meg å få en bachelorgrad på (hvis du ikke regner med Klovne-college, da),

Anonym poster: 95dd48364fb99d567cbb26d58b2d7669

Skrevet

Hva med å ta førskolelærerstudiet på deltid over fire år? Ikke veldig vanskelig og du trenger ikke spesielt gode karakterer eller rakettforsker for å komme inn eller komme deg igjennom.

Studiet inneholder en del vissvass som turer i skogen for å plukke sopp, klimpring på gitar og et RLE-pensum som ikke ligner grisen, forming og drama etc., men det er helt klart den simpleste måten jeg kan tenke meg å få en bachelorgrad på (hvis du ikke regner med Klovne-college, da),

Ha, ha, jeg dauer!

Skrevet

Takk for svar! Er ikke så langt til høyskole så har tenkt tanken, kosa meg veldig på videregående, men jeg er ikke den som strever mest etter de høye karakterene, vil bare bli fort ferdig og ha det gøy ;) Men hadde trengt et godt miljø rundt meg, det merker jeg.. Men man får vel ikke noe lønn for å studere? Sikkert teit spørsmål, men helt grønn altså ;) Og hva kan itilfelle lønne seg for meg å ta ..?

Du kan jo ta opp studielån, om du ønsker det. + barnetrygd :) Hvor mye studielån du får kommer an på hvor mye du søker om + hva mannen din tjener. Du kan se på lånekassen sine sider. Studielån er et av de mest gunstige lånene du kan ta opp - mtp. renten. Dessuten blir det trukket et beløp fra lånet hver gang du består en eksamen.

Om du er ekstra smart (og har mulighet til å være det), så tar du opp fullt lån og stipend, og setter alt rett over på sparekonto uten å bruke noe. Etterhvert som du består eksamner får du mindre lån. Når du er ferdig utdannet betaler du ned hele lånet og sitter igjen med ca 20 000 (?) som du har fått pga. bestått eksamen ;) Håper du skjønner hva jeg mener? Er ikke så god til å forklare. Vet om fler som har gjort det. :)

Vet virkelig ikke hva du bør studere - men jeg ville søkt opp sidene til høgskolen i din by på nett og lest om de ulike emnene de har - for deretter å velge det som frister mest.

Lykke til, uansett hva du velger :)

Skrevet

Ha, ha, jeg dauer!

HAHAHA! Nå lo jeg høyt og forstyrra ungen... Fy på deg!

Skrevet

Ha, ha, jeg dauer!

DMMH? hehe :-)

Skrevet

Ha, ha, jeg dauer!

DMMH? hehe :-)

Mener ikke å snakke nedsettende om førskolelærere, altså (hatten av for dem - de gjør en kjempejobb og lønna er en vits) og jeg generaliserer sikkert. Gikk på deltid for noen år siden og sluttet. Det ble for mye praktisk. Vil heller sitte på forelesning enn å tråkke skauen rundt. Rømte fra HiO til UiO.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hehehe, jeg er lærerutdannet jeg så jeg kjente det igjen,..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...