Gå til innhold

Ting til baby på sykehuset, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødselen nærmer seg med stormskritt, og nå kjenner jeg tida renne ut til å få pakket bagen til baby til sykehuset. Man vet jo aldri når den kommer akkurat...

Men hva skal jeg pakke med meg? Jeg blir værende på et barselhotell i tre dager (det som er planen i hvert fall). Det blir en sen februar/itdlig marsbaby, og det er ikke beinkaldt her i Agder, men det er jo kaldt nok til at barnet må kles godt.

Hva trenger babyen av tøy? Av utstyr? Hva slags tøy, hvor mye? Trenger jeg ta med bleier?

Og så er det når vi skal ta turen hjemover da. Det er en times tid å kjøre, så ingen rask tur... Men det jeg lurer på, hva er egentlig et hentesett? Er det bare noe pent tøy man kler barnet i? Hva med når det er kaldt, må jeg ha dress på barnet? Hvilken lue? Kan det holde med en tynn ulllue, en litt tynnere dress, hvor hetta kan bli tatt på barnet over luen? Bør jeg ha en dyne/pledd over barnet? Hva skal jeg ha på barnet under dressen?

Det blir ikke en lang gåtur til bilen fra sykehuset, maks et halvt minutt, og selvfølgelig vil bildøra stå oppe den tida det tar å få festa ungen til basen i bilen... Det er heller ikke langt fra bilen til inngangsdøra hjemme.

Håper noen kan svare!

Anonym poster: d447a2819e8662f0c68cd4bb21cfa8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er et innlegg som står alt du må ha med,les det der,veldig nyttig :)

Skrevet

Hvilket innlegg mener du? Link meg :)

Hi

Skrevet

Angående hjemturen: sørg for at bilen er varm :-) Tynt ull er aller best, også lue. Jeg ville tatt på noe i tillegg til det, evt teppe. Ta med en tynn bomullslue til å ha på inne.

Mange har med såkalt hentesett, som er noe ekstra koselig, kanskje hjemmestrikket, som babyen reiser hjem i. Vi hadde en strikket sparkebukse, men jeg hadde fullstendig glemt både body og lue til settet og alt så det ble bare reserveløsninger på det vi hadde med :-) Vi reiste hjem i januar i -13 C, i taxi. Taxidama kom inn på sykehuset med babysetet og bilen var varm og god, vi hadde ullpledd over bebisen og jeg holdt ham inntil meg når vi gikk fra barsel, det var null problem. Rekker ikke å bli kald på så kort tid. Ikke bekymre deg.

På sykehuset trenger du i utgangspunktet ikke noe til babyen, bleier etc får du der. Klær låner du også. De er ofte stooore, og det er jo mye hyggeligere å ta på noe eget, men det var mye mer praktisk å bruke sykehusskjortene på sykehuset. Det er ofte ønskelig med hud mot hud-kontakt i forbindelse med å få igang ammingen, og da er det knotete med bodyer og strømpebukser.

Skrevet (endret)

Vel, spørs jo hva sykehuset har å by på det da..

Min fødebag:

Mobillader

3 joggebkser

3 truser (brukte ingen før siste dagen)

shampo

3 topper

2 bodyer til baby

Bobledress + lue til baby

ja.. det var det.

Mat klarte jeg ikke tenkte på under fødsel en gang, så å pakke med mat og drikke var helt unødvendig for meg. Dessuten får man jo mat og drikke på sykehuset :)

Endret av AiliVeronica
Skrevet

Tusen takk for gode svar! Tenker å snakke med jordmor også til mandag, og høre hva sykehuset faktisk tilbyr. Skulle gjerne hatt en omvisning på fødestuen og barselavdelingen også, og da kunne jeg jo spurt der, men de har visst sluttet med det på dette sykehuset...

Hi

Skrevet

På barsel hotellet på sykehuset i kristiansand trenger du egne klær til babyen, bleier og vaske ting til babyen får du der. Jeg var der for litt over en uke siden, veldig fornøyd foresten

Skrevet

Noen sykehuser tilbyr klær til babyen. Jeg tenkte bare jeg skulle si at de (vertfall på Haukeland) ikke er spesielt tilpasset for små babyer.

Jenta mi var lita og spe (str.50) og druknet i sykehusklærne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...