Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Jobber på et sted det er skiftarbeid. Nå må ca.10 stykker bytte avdeling, og det går på ansinnitet. Nå viser det seg at jeg må bytte, enda det er flere som begynte etter meg som slipper. Grunnen er at det på hvert skift er en "formann" som har to avløsere. Er disse avløserene som er "fredet". Det eneste det stort sett gjør er å skaffe folk ved sykdom. En jobb alle kan gjøre altså... Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Ja er lov Anonym poster: 9f09c8b8dc72615e1ad4f078245d566e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 Ja er lov Anonym poster: 9f09c8b8dc72615e1ad4f078245d566e Noe steder man kan lese om dette? Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 Google arbeidsgiversstyringsrett Anonym poster: cd5247bf8bc394dd66f69ddca59e911f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 Klart det er lov. Du er ansatt hos arbeidsgiveren, ikke på avdelingen. De er ikke pålagt å la det gå på ansiennitet heller, men kan velge som de lyster. Anonym poster: b1cc3718ec7fe17c72b154d70c47885e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Klart det er lov. Du er ansatt hos arbeidsgiveren, ikke på avdelingen. De er ikke pålagt å la det gå på ansiennitet heller, men kan velge som de lyster. Anonym poster: b1cc3718ec7fe17c72b154d70c47885e De har gitt beskjed om at det er de som begynte sist som skal måtte bytte. Derfor jeg spør... Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Fagforening??? Ja, er medlem, men har ikke klart å få tak i de i dag. Skal selvsagt høre med de, men tenkte kanskje noen hadde peiling her inne Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb
Iiiiik Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 De har informert dårlig om kriteriene for tvunget avdelingsbytte, det er klønete, men ikke ulovlig. Står ikke noe i arbeidsmiljøloven om dette. Arbeidsgivers styringsrett åpner for atskillig større endringer enn dette. At hvem som helst kan skaffe vikarer ved sykdom er vel heller ikke riktig. Det å ringe til kolleger på den måten, gjør at man etter hvert vet mye om "alle". Ikke sunt at denne kunnskapen spres i hele avdelingen.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Klart det er lov. Du er ansatt hos arbeidsgiveren, ikke på avdelingen. De er ikke pålagt å la det gå på ansiennitet heller, men kan velge som de lyster. Anonym poster: b1cc3718ec7fe17c72b154d70c47885e De har gitt beskjed om at det er de som begynte sist som skal måtte bytte. Derfor jeg spør... Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb De står som sagt helt fritt til å gjøre det som de lyster. Anonym poster: b1cc3718ec7fe17c72b154d70c47885e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Så selv om de har gitt beskjed om at det er hvor lenge noen har vert ansatt som skal telle (er avtalt med fagforeningen) Så kan de "frede" noen... Føles veldig urettferdig iallfall... HI Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb
Gjest Antarctica Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Så selv om de har gitt beskjed om at det er hvor lenge noen har vert ansatt som skal telle (er avtalt med fagforeningen) Så kan de "frede" noen... Føles veldig urettferdig iallfall... HI Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb Hvis den avtalen er gjort med fagforeningen skal det VELDIG sterke hensyn til for å kunne frede noen i tillegg. Ikke gi opp, ring regionleddet eller sentralforbundet ditt.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Så selv om de har gitt beskjed om at det er hvor lenge noen har vert ansatt som skal telle (er avtalt med fagforeningen) Så kan de "frede" noen... Føles veldig urettferdig iallfall... HI Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb Sånne regler pleier å gjelde dem som har samme jobb. Om det var disse avløserene som skulle flyttes måtte jo noen andre overtatt deres jobb (opprykk) mens de måtte tatt til takke med en dårligere jobb på det nye stedet. Det ville vært minst like uretferdig, og muligens ulovlig. Anonym poster: 6d219c78d7d8df53dc201c6ac00b3de0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Så selv om de har gitt beskjed om at det er hvor lenge noen har vert ansatt som skal telle (er avtalt med fagforeningen) Så kan de "frede" noen... Føles veldig urettferdig iallfall... HI Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb Sånne regler pleier å gjelde dem som har samme jobb. Om det var disse avløserene som skulle flyttes måtte jo noen andre overtatt deres jobb (opprykk) mens de måtte tatt til takke med en dårligere jobb på det nye stedet. Det ville vært minst like uretferdig, og muligens ulovlig. Anonym poster: 6d219c78d7d8df53dc201c6ac00b3de0 Hvem som helst kan overta jobben deres. Samtlige som jobber i denne avdeling kan overta. Hadde skjønt det om det var en lederstilling.... HI Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #15 Skrevet 8. februar 2013 Så selv om de har gitt beskjed om at det er hvor lenge noen har vert ansatt som skal telle (er avtalt med fagforeningen) Så kan de "frede" noen... Føles veldig urettferdig iallfall... HI Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb Sånne regler pleier å gjelde dem som har samme jobb. Om det var disse avløserene som skulle flyttes måtte jo noen andre overtatt deres jobb (opprykk) mens de måtte tatt til takke med en dårligere jobb på det nye stedet. Det ville vært minst like uretferdig, og muligens ulovlig. Anonym poster: 6d219c78d7d8df53dc201c6ac00b3de0 Hvem som helst kan overta jobben deres. Samtlige som jobber i denne avdeling kan overta. Hadde skjønt det om det var en lederstilling.... HI Anonym poster: 115a536a82b7c78b8d91a3d0c6a2bdcb Selv om de kan overta jobbene er det de som har dem. Anonym poster: 6d219c78d7d8df53dc201c6ac00b3de0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #16 Skrevet 8. februar 2013 Jesus. Hvor mange innlegg tenkte du skrive før du nevnte den høyst relevante opplysningen at det er gjort en avtale med fagforeningen om hvordan dette skal gjennomføres? Da må man lese denne avtalen da, eventuelt spørre fagforeningen om hva som er avtalt. Det vil være det gjeldende. Anonym poster: b1cc3718ec7fe17c72b154d70c47885e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå