Gå til innhold

Dere som har bodd i utlandet og kommet hjem igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor dro dere hjem, og var det den rette avgjørelse?

Har dere barn, og fikk dere det/dem mens dere bodde ute?

Mener du Norge er det beste stedet for dine barn å vokse opp, og hvorfor?

Ble nesten et intervju dette..

Håper noen vil svare, er midt i flyttedilemma.

Anonym poster: 609d91adb2f45433e9dd3595d5142e77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor dro dere hjem, og var det den rette avgjørelse?

Har dere barn, og fikk dere det/dem mens dere bodde ute?

Mener du Norge er det beste stedet for dine barn å vokse opp, og hvorfor?

Ble nesten et intervju dette..

Håper noen vil svare, er midt i flyttedilemma.

Jeg dro hjem fordi jeg alltid har ønsket å ende opp her, i hjembyen min. Kunne ikke tatt en riktigere avgjørelse, og har aldri angret. Jeg ble gravid når jeg bodde borte, men dro hjem for å føde. Flyttet hjem igjen når hun har et halvt år.

Jeg mener Norge helt klart er det beste stedet for jenta mi å vokse opp. Da mener jeg ikke uansett hvor i Norge, men i hjembyen min. Det kommer av at vi har stor familie her, det er trygt og det legger en fin grunnmur i livet hennes.

Der vi har bodd kunne jeg aldri ha latt mine barn vokse opp.

Jeg setter pris på forskjellige kulturer og forskjeller, men jeg vil gi henne det beste og mye av det som skjer andre plasser, er noe jeg med mitt syn på ting, ikke kunne levd med.

Men folk er forskjellige, og ikke minst er de sammen med forskjellige mennesker. Jeg tror at om jeg hadde vært sammen med en annen når jeg bodde i utlandet, så ville kanskje jeg gjort hva som helst, men er man uansett ikke sammen med den rette så blir det meste feil uansett..mener jeg :)

Skrevet

Bodde i Libanon en periode da mannen min er derfra, jeg ville bo der frivillig å se hvordan livet er der nede i forhold til det jeg er var til hjemme i Norge. Etter å ha bodd der i 5 mnd fant jeg ut at Norge egner seg bedre i og med at vi ventet vårt første barn. Skole og legebesøk koster penger der nede, og livet generelt er vanskeligere. Men er glad jeg prøvde det ut, nå vet jeg at Norge er et bedre land for barn å vokse opp i, Libanon egner seg bare for ferieturer:)

Anonym poster: 79af241ffc6fa41255e6d3415c12e384

Skrevet

Bodde i Libanon en periode da mannen min er derfra, jeg ville bo der frivillig å se hvordan livet er der nede i forhold til det jeg er var til hjemme i Norge. Etter å ha bodd der i 5 mnd fant jeg ut at Norge egner seg bedre i og med at vi ventet vårt første barn. Skole og legebesøk koster penger der nede, og livet generelt er vanskeligere. Men er glad jeg prøvde det ut, nå vet jeg at Norge er et bedre land for barn å vokse opp i, Libanon egner seg bare for ferieturer:)

Anonym poster: 79af241ffc6fa41255e6d3415c12e384

Skrevet

Jeg dro hjem fordi jeg av en eller annen grunn alltid savner norsk kultur når jeg har vært lenge borte. Jeg hater klimaet er, er veldig uenig med en del av politikken, men jeg liker den sarkastiske norske tonen. Amerikanere er så selvgode og navlebeskuende, australere er så naive og tar alt så bokstavelig, asiater er så uærlige med den jævla prutingen (å stadig lure folk til å betale mer enn fair pris provoserer meg) og den merkelige holdningen at man er dytig om man larer å svinle noen, eller at man taper ansikt ved å ikke vite svaret på et spørsmål, så da bare dikter man opp en løgn... knurr. Søramerikanere prøver også hele tiden å lure til seg ting fra andre. I muslimske land vil de bestemme hvordan jeg skal kle meg, og er generelt helt gale. Hva er poenget med å få bo i nydelig solskinn året rundt, og så ikke få lov å gå i singlet og korte skjørt (da mener jeg over kneet) og kjenne solstrålene mot huden? Nei takk. Europa har ikke så fantastisk klima uansett, så da kan man like godt bo i Norge.

Jeg savnet også familien, men ser dem uansett bare et par ganger i året da de bor på motsatt side av landet.

Anonym poster: 2c61a6c57fca27045bc475e136c61437

Skrevet

Burde ikke svare iom at jeg jo fortsatt bor i utlandet... ;-) men... jeg har ikke flyttet hjem fordi jeg trives der jeg bor. Det finnes helt klart ting med Norge som er bedre og jeg savner jo familie og venner, men for vår lille familie er det bedre å bo her vi bor nå. Hverdagen vår er mer fleksibel og her er vi begge utlendinger i motsetning til i Norge der jeg ville vært en av røkla og han ytlendingen ;-) I tillegg så savner jeg ikke den skikkelige vinteren!

Mannen min har faktisk vært positiv til å flytte til Norge, men jeg har sett mange tilfeller av forhold som har fått en voldsom knekk etter at de byttet land (fra den andres, eller fra et felles utland). Alle slike overganger er jo i seg selv store, men for et forhold kan det være drepen...

Hadde jeg hatt en enorm trang til å flytte hjem hadde jeg helt klart gjort det :-) Kjenn etter den gode magefølelsen.

Har en venninne som hadde en øvelse med to stoler der hun skrev en haug med forskjellige positive og negative ting med begge landene og la dem på hver sin stol og så prøvde hun å kjenne etter hvor hun ville sitte ;-) ...det kompliserer jo ofte ting når man har barn og familie å ta hensyn til da!

Lykke til med avgjørelsen!

Skrevet

Takk for fine svar til ettertanke.

Leser gjerne flere, hvis noen har erfaringer.;)

Skrevet

Vi bodde 10 år i spania og flyttet tilbake til norge da lillemann var 9 mnd, send gjerne en pm hvis du vil høre mer :)

Skrevet

Vi flyttet hjem til Norge ja, ALDRI om jeg lar ungen min vokse opp på britisk skole. Vi tjener normalt og har ikke råd til privatskole, så da er Norge et bedre alternativ.

Anonym poster: 26384020ec33bbf88e92dac7330afb52

Skrevet

Vi bodde i Australia i 5 år, men uten barn. Flyttet tilbake til Norge fordi jeg savnet familie og venner, og var generelt "over it" når det kommer til Australia.

Det er ett vakkert land, men kulturen er veldig mannssjovinistisk og navlebeskuende, og det er vanskelig å få nære venner når man er utlending.

Nå som vi har barn er jeg utrolig glad for å ha familie i nærheten. Savner Australia innimellom, og de få vennene vi fikk der. Har vært tilbake på besøk en gang og konkluderte vel da i ettertid at vi definitivt hadde tatt den rette avgjørelsen mtp å flytte til Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...