Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Samboer sier stadig at snuppa er "god og rund" og faktisk så påpekte noen andre utenfor familien det også. Jeg synes det er helt forferdelig at de kan snakke om vekt på et så lite barn, men kanskje er jeg naiv?? Hun er 1,5 år, 75 cm høy og 9 kg, det er vel ikke ille i det hele tatt mener jeg??? Jeg ser jo at hun er en liten "plugg" og har rund mage, men ser ikke tjukk ut tenker jeg.. Hun er veldig matglad da, men også veldig aktiv så tenker at hun må få styre selv hvor mye hun skal spise, kan fort spise 3-4 brødskiver til et måltid (uten skorpe da) og er veldig lite glad i grønnsaker, egentlig ganske kresen på mat og liker best brød, kjøtt, fisk og ikke så mye tilbehør. Hun spiser noe frukt. Hva tenker dere som leser dette? Tar jeg feil i å la henne spise så mye hun vil, burde jeg begrense henne, men er det ikke helt sykt å tenke på vekt når hun er så lita? Uff alt man bekymrer seg for! Anonym poster: 44f3fe5a66127eaf34eeee3557b86116
Ikkesåallerværst Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Min var 74,5 cm og 10,3 kg på 8 mnd kontrollen.. Og til da fikk han nesten bare morsmelk..
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 Dummeste jeg har hørt. Et barn på 1.5 år vil gå opp og ned i vekt og regulerer dette fint selv. Har selv en datter på 4 år som er glad i mat, hun har nok anlegg for å legge på seg etter faren (hans kroppsfasong, veldig kompakt), men hun får da spise så mye hun vil av vanlig mat. Hun stopper selv når hun er mett, om det er 3 skiver en dag eller 1 skive en dag til et måltid. Det eneste man kan gjøre er å lage normale sunne forhold rundt mat og aktivitet i ung alder. Hadde dere foret barnet med chips og loff dagen lang så hadde jeg heller tenkt at det var ille og at barnet kunne ende opp overvektig. Du skal ikke begrense vanlig mat på et så lite barn!! Anonym poster: 30231e0b8793dc9ab19429b5d1f2b6ea
Tro smo konosoro Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 SLAPP AV!!! JEg blir personlig så irritert på at alle skal mene noe om kroppen til barn. Det er uhørt, unødvendig og ufint og kan føre til usikkerhet og spiseforstyrrelser senere viss dette er et vanlig tema i familien. Tro meg: det går i bølger. I perioder spiser barn godt, i andre perioder spiser de lite. Jeg tror det er viktig at det ikke blir noe påtvunget og rart over måltidene enten det er den ene eller andre veien.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 Nei det er det jeg også mener, blir bare litt lei meg når de sier sånt om henne, samboer sier han bare "tuller" da, men har sagt det flere ganger og jeg blir så redd han skal påvirke henne senere når hun blir eldre. Kjenner jeg blir litt overbeskyttende og vil ikke at noen skal si noe stygt om henne. Samtidig blir man jo usikker da når det er første barnet, jeg vil jo heller ikke gjøre henne noen bjørnetjeneste, samboer slet selv med overvekt når han var liten og til langt oppi barneskolen så tror kanskje han er redd det samme skal skje med henne. Vi er begge slanke i dag. Jeg igjen var veldig tynn som barn. Godt å få litt innspill på dette iallefall. Anonym poster: e284ce03a4bb3ddc306e93d266aaea70
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Selvsagt er hun ikke "tykk"! Du må få samboeren din til å slutte å si sånne ting! Det er ikke lenge til hun vil skjønne hva han sier, og med sånne kommentarer fra samboeren din øker dere risikoen for at hun utvikler spiseforstyrrelser! Så lenge jenta spiser normal sunn mat, er det ingenting å fokusere på! Anonym poster: 40ec2ab5dace4aad2844272f50cbe96c
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Hun er absolutt ikke spesielt tung, og enig at å kommentere vekta på babyer/barn er dumt. Men jeg vet at jeg kunne sagt om en BABY- "åh så god og rund" og ment det som et kompliment. Babyer er jo så gode med runde kinn og valker:-D Men syns det er litt malplassert kommentar når de blir større. Noen har forøvrig et "baby utseende" lenge med runde kinn og rund mage, selv om de ikke er tykke! Kan det være slike kommentarer de kommer med? Hvis det er at hun er for tykk, bør de bli tatt en alvorsprat med! Anonym poster: 5a7144e5ab0a777104c20dcd29ad9d8a
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Jeg vet ei på 1.5 som er mye tyngre. På to timer så jeg henne stappe ned to store brødskiver, tre vafler, to bananer, en smoothie og en yoghurt. Det var som å se en kjederøyker. Ser du selv forskjellen? Du skal ikke begrense barnet ditt som er normalt. Anonym poster: 8c890a5fc942f02286c468e7397cc8a1
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Hun er absolutt ikke spesielt tung, og enig at å kommentere vekta på babyer/barn er dumt. Men jeg vet at jeg kunne sagt om en BABY- "åh så god og rund" og ment det som et kompliment. Babyer er jo så gode med runde kinn og valker:-D Men syns det er litt malplassert kommentar når de blir større. Noen har forøvrig et "baby utseende" lenge med runde kinn og rund mage, selv om de ikke er tykke! Kan det være slike kommentarer de kommer med? Hvis det er at hun er for tykk, bør de bli tatt en alvorsprat med! Anonym poster: 5a7144e5ab0a777104c20dcd29ad9d8a Nei det er liksom mer "hun er ikke akkurat tynn" og en kompis av samboer kommenterte at hun var større enn jenta til et vennepar av oss som er på samme alder..hater når de skal sammenligne henne med andre, de er jo helt forskjellige i kroppen disse to jentene, vår er mer kompakt og hun andre er mer lang og tynn, bare synes det er teit og sykt å komme med vekt/kropp kommentarer på så små barn! Hvor skal det ende tenker jeg :/ Blir så paff også så fikk liksom ikke svart noe bra tilbake heller. HI Anonym poster: e284ce03a4bb3ddc306e93d266aaea70
Line-mamma til to herlige Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Nei hun er ikke tykk ! Jenta mi er 1.1/2 år , 10kg og 80cm lang :-) hun har strekt seg veldig plutselig å er såå aktiv . Jenta di er helt normal! Ikke tenk på det engang:-)
Gjest Gullguttene Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Barn på 1,5 er ikke tykke selv om de ser litt runde ut. Det er helt normalt. Plutselig strekker hun seg og det jevner seg ut. Hvis du føler deg usikker så kan du få det bekreftet på helsestasjonen. Datteren til ei vennine av meg er 6 mnd og samme vekt som jenta di.
Collette Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 9 kg er ikke mye for ei på 1,5 år. Jeg kjenner babyer på fire mnd som veier det samme. Småtroll skal ha bollemage! Fatter ikke at noen får seg til å kommentere slikt!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Min veide 10 kilo da hun var et år. Så det synes jeg ikke hørtes mye ut...? Hun var alltid matglad som baby og liten, og nå som fire åring kommer og går den matlysta hennes. Stor og robust jente på 110 cm nå da Anonym poster: b30d9379de8a3eae444c37c4c92be9cc
Tigerpote Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Babyen min var på 8-mnd-kontroll nå, han var rundt 70 lang og 9 kg.. hm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå