Gå til innhold

Trygdesystemet i Norge er altfor bra!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp tilbudt ei ung jente fast jobb i et halvt år. Hun er arbeidsledig. Da hun fikk tilbudet nølte hun, og jeg lurte på om hun ville diskutere betingelsene (lønna) nærmere. Men nei, det var ikke lønna som var problemet. Det var bare det at jobben var litt for rolig, litt kjedelig kanskje...

Dette er innenfor hennes arbeidsfelt, hun har ingen utdannelse, lite erfaring og ingen utsikter til å få noe annet i nærmeste framtid. Så da velger hun heller å gå arbeidsledig, enn å takke ja til et halvt års jobb fordi jobben er litt for rolig!

Det er noe fundamentalt feil med trygdesystemet i Norge!

Anonym poster: b594a90741c7272e0cd79c64b48a9533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takker dei nei til et tilbud mister dei vel dagpengene, eller?

det er gale, ja!

Skrevet

Helt enig!

Kjenner selv ei som er tilbudt jobb 3-4 timer om dagen hver dag, i hennes eget tempo. Men nei. Det er for mye jobb...bedre å gå hjemme å dasse.

Anonym poster: 8c85be5588e2a80c3b4cd3efbb625246

Skrevet

da synes jeg dy bør melde fra til NAV

Anonym poster: f147a1871753ec22fce6f15f9d69c01f

Skrevet

Har selv jobbet med ansettelse av folk og lønn for flere arbeidsgivere...Og selv om jeg her inne får kjeft hver gang jeg sier at : Det finnes folk som ikke VIL jobbe,- og det er skremmende MANGE av de. Så får jeg kjeft.:

Fordi, man må vite at ikke alle sykdommer er synlig. Og sliter man Psykisk, så er det så "tabu":.Herregud, er det noe som er in i tiden og IKKE tabu, er det jo og ha psyksik eller annen "usynlig" lidelse!. Man får jo støtteerklæring og nærmest oppbevartnign fra kjente og ukjente om man "tør stå frem" med angst eller andre lidelser....

Og er det noe det finnes hjelp og få mot, så er det psykiske lidelser. Jeg har mange arbeidsgivere som har utrolig opplegg for personer som sliter med slike problem, men som gjerne vil jobbe. MEN,-Jeg skjønner ikke hvorfor neon av de gidder PRØVE Og gi så mye til folk som "sliter", og tilrettelegger og tilrettelegger,- også endre det opp med at de taper enrome summer, og den som "sliter", sitter igjen med MER penger fra NAV, og enda en jobb "Unnagjort" på veien mot varig ufør....

Nå høres jeg fryktelig kynisk ut. Jeg har både en nær venn, og flere i familien som sliter psykisk. De medisineres og noen har vært periodevis lagt inn.. SÅ jeg vet at psykiske lidelser er reelle,- men ALLE som VIRKELIG lider av det,-er som regel veldig trofaste og flinke arbeidstakere. Iallefall de jeg kjenner og de jeg har møt via disse. De strekker seg langt i gode perioder og er faktisk ofte mer forutsigbare enn "friske" ansatte. Selv om de dårlige periodene tenderer og dukke opp "ut av det blå".

Det sier alt om hvordan samfunnet har blitt.

Jeg bruker og si at det norske trygdessystem er for dårlig for de som TRENGER det,- men for godt for de som vet og utnytte det og med tanke på at folk foretrekker offentlig ytelse fremfor jobb...

Lengre tid med DÅRLIG økonomi, og lengre perioder man vet man virkelig må knipe inn på det meste av goder,- men deretter BEDRE tilbud, bedre økonomi og tryggere fremtid er noe man bør jobbe mot. Kanskje hadde vi mistet mange "snyltere" om de måte leve 2-3 år på et eksistensminimum, eller kanskje bare frata de "rett" til og reise utenlands (er man sykmeld skal man jo ikke det, men ikke vanskelig og komme rundt dette) mens man er under utredning både for uførhet og mens man er jobbsøker? Så lenge man ikke kan vise til utsendte jobbsøknader, aktiv leting og forsøk på og gjøre seg attraktiv på jobbmarekdet, så får man ikek lov til og "ta ut ferie";- ihvertfall ikke reise mer enn dagsturere til Danmark/Sverige.....Eller om man skal bli "ufør";- at man ikke får reise bort hvis man ikke har "bevis" for og vitner til at man har prøvd det som KAN prøves for og kunne jobbe LITT, med ett eller annet ......

:) SIkkert lett og få til i praksis dette :)

Anonym poster: a8a909bb402029a528e02aa97ac668c6

Skrevet

Det er ikke noe i veien med Trygdesystemet, det er noe i veien med moralen til folk. Trygdesystemet er der til hjelp, og dessverre kan det utnyttes.

Meld henne til NAV og si at du har tilbudt henne jobb som hun ikke har lyst på. Som arbeidsledig skal man ta hva man blir tilbudt, i prinsippet, for å beholde rettighetene sine.

Dersom man tilbyr noen deltid er det annerledes da man i prinsippet må jobbe for 10-20kr i timen, så her er situasjonen litt mer komplisert enn at man bare vil gå hjemme og "dasse."

Anonym poster: cc3a6241b31199b3af802524f7dad9ba

Skrevet

Jeg blir fryktelig provosert av slike folk. Som heller vil gå arbeidledig enn å ta en "umotiverende" jobb, som er sykmeldt, går på AAP eller uføre og jobber svart, etc. Jeg er selv delvis ufør, og slike møkkafolk av noen snyltere er grunnen til at jeg ikke tør innrømme for folk at jeg er delvis ufør, for man tror at alle er noen late bengeler med sugerøret i statskassen. Får lyst å anmelde alle jeg vet om som jobber svart ved siden av AAP, men liker heller ikke tanken på å være en tyster :/

Anonym poster: b49a096975932d57ec3fc4e64f7da22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...