Gå til innhold

En oppfordring

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Kunne dere vennligst sørge for at ikke de fordømte rotteungene deres stjæler i skolegarderoben? Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God morgen, Luten! Tidlig oppe du også, ja ;)

Det der hadde også jeg blitt glad for. Har hatt en del tyverier der hvor jeg jobber. Kjedelig!

Men når foreldrene stjeler, så kan man vel ikke vente annet av barna heller, eller? Husker (med sjokk) tråden om stjeling som gikk her inne for noen uker siden - fy og fy.

Ha en fin dag! Klem fra Nurkets vordende Moder.

P.S: Nurket kommer selvsagt til å bli oppdratt til at stjeling er totalt uakseptabelt - brudd, eller forsøk på brudd, på reglene vil medføre særdeles negative sanksjoner.

Skrevet

Good morning :)

Nå har jeg ingen smårotter i skolealder ennå, men skal lære de at slik oppførsel selvsagt er totalt uakseptabelt!

Gjest sug lut
Skrevet

God morgen til deg også, vordende mor til brukelig samfunnsborger. Ja, man kan jo tilte av mindre - nå har ungen blitt frastjålet jakka si, av alle ting. Vinterjakka. Det kommer på toppen av penal (i høst - type stort flere-etasjes med masse utstyr), innesko (stoffsko, ikke stjålet men puttet i toalettet i garderoben) og småting fra ei lomme. Og andre opplever det samme. Tyveri og ren ødeleggelse likt fordelt omtrent - det blir jo det samme om de stjeler noe ut av sekken/på plassen eller bare river det i stykker/tramper ned i vannsølet på gulvet/putter det i do. Forbanna ubrukelige unger og foreldre, og ja til tvangsflytting av antisosiale elementer fra tidlig av. Det er ingen grunn til å håpe at det blir bedre.

Skrevet

God morgen til deg også, vordende mor til brukelig samfunnsborger. Ja, man kan jo tilte av mindre - nå har ungen blitt frastjålet jakka si, av alle ting. Vinterjakka. Det kommer på toppen av penal (i høst - type stort flere-etasjes med masse utstyr), innesko (stoffsko, ikke stjålet men puttet i toalettet i garderoben) og småting fra ei lomme. Og andre opplever det samme. Tyveri og ren ødeleggelse likt fordelt omtrent - det blir jo det samme om de stjeler noe ut av sekken/på plassen eller bare river det i stykker/tramper ned i vannsølet på gulvet/putter det i do. Forbanna ubrukelige unger og foreldre, og ja til tvangsflytting av antisosiale elementer fra tidlig av. Det er ingen grunn til å håpe at det blir bedre.

Jeeeez, jeg går utifra at det er forsøkt tatt opp med skolens ledelse?

Høres jo helt texas ut jo!

Gjest sug lut
Skrevet

Jada, det er forsøkt tatt opp, og jada, det er texas. Men så lenge man ikke kan innføre følge av unger som bare MÅ på do i timen, og så lenge skolen og sfo deler garderobe og den er ulåst fram til sfo stenger, og så lenge man ikke kan video-overvåke garderoben er det ikke enkelt. Det som provoserer mest er skolens "elevene er ansvarlige for det de har med seg på skolen"-policy, for det er faktisk en god del ting elever MÅ ha med seg, klær og sko, for eksempel.
Skrevet

Jada, det er forsøkt tatt opp, og jada, det er texas. Men så lenge man ikke kan innføre følge av unger som bare MÅ på do i timen, og så lenge skolen og sfo deler garderobe og den er ulåst fram til sfo stenger, og så lenge man ikke kan video-overvåke garderoben er det ikke enkelt. Det som provoserer mest er skolens "elevene er ansvarlige for det de har med seg på skolen"-policy, for det er faktisk en god del ting elever MÅ ha med seg, klær og sko, for eksempel.

Hm, kjipt ja. Skjønner din frustrasjon!

Skrevet

Ah...skoleminner. Jeg fikk også stjålet og ramponert mye. Penal i do, bøker gjemt på doene, opp i taket, og lagt rundt i andres sekker. Tamponger knyttet på sekken, med rødmaling helt over, var også en favoritt. Lærere er vel konfliktskye nå som da. De vil helst bare late som det ikke skjer. Jeg aner virkelig ikke hvordan man får stopp på det heller. Det skjer neppe med det første at det innføres skapordning på amerikansk vis. Mulig det er eneste løsning, men det koster jo, og jeg ser ikke for meg at det prioriteres i et land med skoler der mugg og råte er vanligere enn vinduer som lar seg åpne.

Skrevet

Hvordan skole er dette? Har aldri opplevd det som noe problem og jeg har barn på tre forskjelling skoler.. En gang har jeg hørt om et skjerf som ble borte.. Mange barn som ikke har alt de trenger på skolen til barnet ditt eller siden det er så mye sjeling?

Anonym poster: f5328ae49619f324cc52a714a1006611

Skrevet

Det der kommer aldri til å endre seg...

Så lenge noen foreldre med åpenbar gjennomtrekk der det skulle ha vært tett ikke reagerer på at den håpefulle plutselig har nytt pennal, DS, vinterjakke eller andre saker de ikke har kjøpt til dem, eller skolene nekter å ta tak i problematikken annet enn ved å si "ikke stjel", så kommer ting til å være som det er.

Da min eldste gikk i 1. klasse, i en klasse med 5 (sier og skriver fem!) elever, samt holdt til i en paviljong der kun denne klassen var, og ble frastjålet 3 sett med regntøy, gymbag, capser, og en del småting, de første tre månedene, og læreren hardnakket påsto at han måtte ha mistet dem i taxien på veien hjem, så mistet jeg mye av min tiltro til menneskeheten. Først da jeg tok opp saken med en vikar, som kikket i nakken på regntøyet til de andre elevene og oppdaget at "jøsses, her er det jo klusset ut et navn!" ble det slutt på at ting forsvant.

Skrevet

Auda! Du kan da neppe være den eneste med dette problemet der! Fau/su?

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke skolen kan hevde at eleven er ansvarlig for personlige eiendeler. Jada, helt klart riktig hvis noen har med seg DS eller telefon, men jeg har vært med på å få erstattet klær og sko. Er heldigvis veldig lite av det her, men hvis skolen faktisk må erstatte, så er de gjerne mer oppmerksomme også.

Et formelt brev til rektor med kopi til skolesjefen eller opplæringsetaten eller hva det måtte hete i din kommune er på sin plass!

Skrevet

Hos oss har problemet vært så omfattenede at eleven rett og slett er fratatt "privileiget" tilknyttet å gå på toalettet i enkeltimer (45 minutter). De kan få gå i dobbeltimene (90 minutter), men da skal døren til klasserommet stå oppe. Enkelte elever har får ikke lov til å gå i det hele tatt, men mindre de har med en voksen. Det er ganske drastisk, men det fungerer. Det er selvsagt ikke optimalt :P
Skrevet

Hos oss har problemet vært så omfattenede at eleven rett og slett er fratatt "privileiget" tilknyttet å gå på toalettet i enkeltimer (45 minutter). De kan få gå i dobbeltimene (90 minutter), men da skal døren til klasserommet stå oppe. Enkelte elever har får ikke lov til å gå i det hele tatt, men mindre de har med en voksen. Det er ganske drastisk, men det fungerer. Det er selvsagt ikke optimalt :P

Hva skjer med god gammeldags oppdragelse lurer jeg på??

Skrevet

har heldigvis ingen smårotter i skole alder selv heller, men satser på at mammarotte og papparotte skal oppdra de slik at de at de vet stjeling er galt

Skrevet

God morgen, Luten! Tidlig oppe du også, ja ;)

Det der hadde også jeg blitt glad for. Har hatt en del tyverier der hvor jeg jobber. Kjedelig!

Men når foreldrene stjeler, så kan man vel ikke vente annet av barna heller, eller? Husker (med sjokk) tråden om stjeling som gikk her inne for noen uker siden - fy og fy.

Ha en fin dag! Klem fra Nurkets vordende Moder.

P.S: Nurket kommer selvsagt til å bli oppdratt til at stjeling er totalt uakseptabelt - brudd, eller forsøk på brudd, på reglene vil medføre særdeles negative sanksjoner.

Link til den tråden? Har jeg helt gått glipp av...

Anonym poster: c442f2d6519cd12d7d8925b086a01c1f

Gjest sug lut
Skrevet

Det går i bølger, dette her, det kan gå et semester eller et år eller kanskje to hvor det ikke er et problem, men nå er det ille. Jeg vet om folk som ikke sender nøkler med ungene lenger fordi det er ubehagelig å ha dem rundt halsen hele dagen men utrygt å ha dem i lommer/i sekken.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg husker at vi var på et badeland da jeg var liten og broen min hadde helt nye sko (som var veldig kule den gang, sikkert derfor det ble tatt). Han hadde sett at en annen gutt hadde tatt på skoene, så han var helt sikker på at det var hans. Moren min og broren min gikk bort til gutten (som var rundt 12) og moren hans og spurte om de kunne se inne i skoene, for broren min sine sko var borte, og han hadde sett at gutten hadde tatt de på. Både moren og sønnen nektet å ta av skoene eller å vise, og moren ble sint og begynte å slenge stygge bemerkninger. Så det endte bare opp med at han dro hjem med skoene - for det gikk jo ingen vei - stjålet med sin mors velsignelse (hun hadde vel oppdratt ham til det). Broren min stod igjen uten sko. Så de barna som stjeler har vel gjerne lært det et sted...

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg husker at vi var på et badeland da jeg var liten og broen min hadde helt nye sko (som var veldig kule den gang, sikkert derfor det ble tatt). Han hadde sett at en annen gutt hadde tatt på skoene, så han var helt sikker på at det var hans. Moren min og broren min gikk bort til gutten (som var rundt 12) og moren hans og spurte om de kunne se inne i skoene, for broren min sine sko var borte, og han hadde sett at gutten hadde tatt de på. Både moren og sønnen nektet å ta av skoene eller å vise, og moren ble sint og begynte å slenge stygge bemerkninger. Så det endte bare opp med at han dro hjem med skoene - for det gikk jo ingen vei - stjålet med sin mors velsignelse (hun hadde vel oppdratt ham til det). Broren min stod igjen uten sko. Så de barna som stjeler har vel gjerne lært det et sted...

Ja, de lærer - og/eller de har ingen som følger nok med på deres behov og hverdag til å se at det dukker opp gjenstander de ikke skulle hatt - eller til å dekke andre behov som igjen gir seg utslag i tyveri og/eller hærverk. Og det er jo trist men jeg gidder overhodet ikke forstå dem ihjel, får jeg tak i noen blir det månelyst.
Skrevet

Hvis min nå 4 år gamle gnagerunge tenker tanken å rappe/ødelegge andres greier, skal jeg jaggu klippe opp neseborene hennes med en sløv saks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...