Anonym bruker Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Jeg er så trøtt! Har ikke sovet siden natt til tirsdag (og da bare 3 timer usammenhengende) Er så lei av å måtte ty til sovemedisiner. Noen andre som har slitt med dette og har funnet en løsning? Anonym poster: e706d3c4483be4679934f8267b45671c
Mammatil2+lillespire<3 Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Sliter veldig jeg også... Alt fra 3-5 timer søvn hver natt.. og har 2 som skal i barnehagen... Har desverre ingen gode råd til deg... Håper noen har til oss begge...
Rød Skogfrue Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Jobber med saken, men synes det hjelper å få gjort ting unna i løpet av dagen, om ikke annet skrive opp det som dukker opp hodet (ha penn og papir nattborsskuffen). Og en veldig enkel ting: drikke vann. Det hjelper faktisk mye for meg å passe på å drikke skikkelige mengder med vann. Kan hende jeg må opp og tisse, men sover likevel bedre på denne måten. Sov godt :-)
tante grusom master of law Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Jeg har slitt med dette i alle tider. Ligger våken til 4-5 om morgenen noen ganger og bare vrir meg i sengen. Kult. Jeg har i perioder gått på innsovningstabletter, men kun for en uke eller to da det er avhengighetsskapende. Men! Jeg har funnet en løsning som jeg har brukt i et par år. Nemlig tolvon 10mg. Det er i høyere doser et antidepresivt middel, men i laveste dose virker det ikke antidep, men kun lett søvndyssende. Man blir ikke avhengig og får ikke økt behov/dose. Jeg er kjempeglad for dette. Man blir ikke sløv eller kjenner noe dagen etter. Jeg fant frem til dette i samarbeid med en lege som er spesialist på slikt. Snakk med fastlegen din.
stearin Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Henger meg med på tråden, er også på utkikk etter råd. Frisk luft og aktivitet (gjerne utendørs) skal visst hjelpe. Prøver å gå ut med søpla og hente posten litt før leggetid osv, men det ser ut til å være for lite for meg. Min datter legger seg så tidlig, og jeg er alene med henne. Prøver også å være en halvtimes tid ute på dagtid, ta raske gåturer eller måke snø osv før jeg henter jenta i bhg. Ellers har jeg dessverre ingen tips...
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 Jeg bruker også Tolvon mot søvnvansker. Det fungerer kjempebra. Null bivirkninger hos meg. Anonym poster: ec5c9603c9f4663167482c4cc6d6eead
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Tolvon altså. Er det ssri? Man får vel endel bivirkninger av det? hi Anonym poster: e706d3c4483be4679934f8267b45671c
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 Tok noe sånn fra helsekost for en del år siden da jeg sleit mednå roe meg om kvelden.. Husker ikke hva urten het, men den skulle hjelpe med å roe kroppen.. Pluss at jeg drakk Godnatt te.. Det var kanskje psykisk, men jeg var overbevist om at det hjalp
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Jeg og sliter med å få sove, har fått imovane fra legen, men synes ikke de hjelper noe særlig. Jeg ble bare dopet og lå i sengen å lo fordi alt snurret rundt og rundt. Gikk som jeg var drita full. Så var mer gøy enn hjelp til innsovning. I natt sov jeg fra kl 5.00-7.45 og jeg er fremdeles lys våken. Skulle tro jeg ville vært trøtt, men neida! Å gå tur ute i frisk luft hjelper, men er alene med barna så kan ikke forlate de.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Misforstå meg rett nå da.. Men å slå av internett og tv 1-2 timer før man vil sove kan hjelpe også
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Misforstå meg rett nå da.. Men å slå av internett og tv 1-2 timer før man vil sove kan hjelpe også Hva skal man gjøre på i 1-2 timer da?
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Finne sitt indre jeg og meditere? lese ei bok og høre litt rolig musikk mens man sipper til sin ekle te som ut fra pakningsvedlegget skal funke... Nei vet du hva? Ikke hør på meg, for jeg snakker ikke av erfaring.. Men har hørt noen nevne at det kan hjelpe.. *hilsen ei som er på internett omtrent til hun segner om *
BikkjeBisk Skrevet 9. februar 2013 #13 Skrevet 9. februar 2013 Min terapaut har lært meg en teknikk som funker som rakkern! Du lukker øynene å ser for deg at du sitter på et venterom. Du ser en dør, og der kommer det inn tanker som så går ut den andre døren. Greia er at du bare sitter der å venter på hva slags tanker som kommer og som bare paserer. Først kommer du til å tenke: "Guuud så teit" - "Funker ikke" osv. Men da var jo dette tanker, så da har man allerede klart det. Dette får hjernen til å slappe av og du går i en slags "hvilemodus". Håper dere skjønnte hva jeg mente nå
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #14 Skrevet 9. februar 2013 Sørger for å ha gjort unna alt av ærend og gjøremål for å få minst mulig å tenke på, og mediterer når jeg har lagt meg. Drømmer meg vekk i en fantasi om å leve i en spesiell historisk tid. Sovner på bare noen minutt. Før brukte jeg flere timer på å få sove. Nå skal jeg fantasere/meditere om at jeg er hoff på slottet hos en konge fra middelalderen jeg er opptatt av Snålt synes dere? Deilig å sovne på to minutt! Anonym poster: af1c5c92b223eb4f1cc50b8c647fa2be
Light of my life Skrevet 9. februar 2013 #15 Skrevet 9. februar 2013 Signerer at tolvon funker. I tillegg kan lav dose Olanzepine hjelpe dersom du plages av at hjernen er på høygir (hvis du skjønner hva jeg mener).
carma78 Skrevet 9. februar 2013 #16 Skrevet 9. februar 2013 Vallergan bruker jeg - er et antihistamin som virker søvndyssende. Ikke avhengighetsskapende. Anbefales! Bestill deg en legetime og snakk med legen om søvnproblemene dine, slitsomt det! Lykke til
<3 2G <3 Skrevet 9. februar 2013 #17 Skrevet 9. februar 2013 Min søster tar b-vitamin sprøyte for å få sove.
Liv & Røre Skrevet 9. februar 2013 #18 Skrevet 9. februar 2013 Misforstå meg rett nå da.. Men å slå av internett og tv 1-2 timer før man vil sove kan hjelpe også Hva skal man gjøre på i 1-2 timer da? . Tv ,og spesielt data, har det samme lyset som disse spesiallampene man bruker mot vinterdepresjon og tretthet, så JA, man anbefaler så absolutt å holde seg unna blant annet data de siste timene før man legger seg for å bli naturlig trøtt.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #19 Skrevet 9. februar 2013 Ja, jeg fikk to tette og fibromyalgi, så da ordnet det seg;-) Sovner på minuttet helt utmattet. Vet ikke hva som er verst.. Anonym poster: ee25aa3dc23422d37d5ca94fc930d7b3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #20 Skrevet 9. februar 2013 Når tankene kommer etter leggetid ( ja det er ofte derfor men ikke får sove :/ ) stå opp, skriv tanker og bekymringer ned på en lapp. Da tømmer man på en måte hodet... Jeg leser på senga hver kveld, da blir hodet fylt av boka istedet. Jeg sovner ofte med boka i hånda Anonym poster: 016fa8161d996ff5736c055a5736bf02
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #21 Skrevet 9. februar 2013 Det er viktig med god søvnhygiene, at man kun bruker senga til å sove og ikke sitter på pcen rett før du går i seng. Dessuten hjelper det for meg å stå opp å gjøre noe (ta et glass vann, gå på do, lese litt etc.) dersom jeg har ligget lenge og vridd meg. Og selvfølgelig er ikke kaffe og enkelte typer te så bra på kvelden Kanskje denne linken hjelper: http://www.lommelegen.no/artikkel/s%C3%B8vnhygiene-gode-r%C3%A5d-ved-s%C3%B8vnproblemer Anonym poster: 3843552277b16562f1d0e04fdfcd6462
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #22 Skrevet 9. februar 2013 Kom på noe: på YouTube finner du masse søvnhypnosevideoer spilt inn av noen av verdens beste hypnotisører. Ta med deg pcen på senga og søk på hypnosis for sleep. Prøv det, det kan hjelpe deg:-) Anonym poster: ee25aa3dc23422d37d5ca94fc930d7b3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2013 #23 Skrevet 9. februar 2013 Vallergan anbefales ikke. Du hangler hele dagen etterpå, så dette er fy fy både for barn og voksen. Noe som hjalp meg med mine søvnproblemer er Melatonin. Dette er kroppens eget søvnhormon. Fås på resept, men i enkelte andre land som USA, selges dette på dagligvarebutikk. Dette tar du 2 timer før du skal legge deg, og du blir vanlig kveldstrøtt. Virker hele natten og du føler deg uthvilt og opplagt dagen etter. Ingen "hangover" som ved vallergan eller andre sovemedisiner. Tvi tvi Anonym poster: 313d1ae01b83cd097bb7668e7069768a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå