Gå til innhold

Mor eller mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sier du mor til din mamma, eller mamma?

men mor er vell det samme som mamma?:S

eller mener dere mor er som mormor osv...?

eks: "gi mor blomster til morsdagen"....da betyr det jo mamma?:P

alt man skal tenke på:P

Anonym poster: 2ce86c1baf845158401a135c6f017a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier mamma, for meg er mor bare en betegnelse. Blir liksom litt upersonlig for min del.

Mannen sier mor til sin mor, men det er fordi det er vanlig i dialekten her borte.

Skrevet

Jeg sier mamma. Mor er for meg litt 50 talls med større avstand til foreldrene?

Skrevet

Eg seier mamma til henne, men når eg snakkar om ho til andre seier eg "mor mi" eller "moderen"

Skrevet

Jeg sier mamma! Mor høres kaldt og fisefint ut for meg.

Anonym poster: 08474ac4fcbd0f4958f08ded17498f53

Skrevet

Jeg sier mamma/pappa, barna våre sier mamma og pappa. Mor/far forbinder jeg med en titttel, mer som herr/fru. Føler det ikke er så personlig og tett.

Skrevet

Sier mamma, og skal være mamma. Modern (og fadern og brodern etc) høres ut som en nebbete fjortis med skjev caps, og mor høres stivt og formelt ut, veldig lite kjærlig.

Anonym poster: fba4aa57b903ea0085d87f7e5abbf6ed

Skrevet

Jeg sier mamma til mamma, men omtaler henne som moren min ute blant folk.

Skrevet

Jeg sier mor og far. Ikke er vi fisefine, upersonlige eller ukjærlige. Mine foreldre vokste opp med det og ønsket at vi skulle si det samme. Jeg har veldig nære, kjærlige og personlige forhold til mine foreldre.

Skrevet

Jeg sier mor og far til mine foreldre. Mannen sier det samme til sine. Barna våre sier mor og far til oss.

seriøst? ber du barna dine si mor og far? høres utrolig upersonlig ut

Anonym poster: 261e75d42a524653d40f9ad24b860372

Skrevet

jeg sier mamma og pappa til mine. men husker vi sa mor til oldemoren vår.

Skrevet

Eg seie mor syns mamma blir så barnsligt når enn komme opp i alder. Pluss at her eg e frå seie di fleste mor. Prøvde desperat å få ongane te å sei mor men di seie mamma å far :/ noke di blei lærte i bhg for me har alltid omtalt meg som mor :/ nå seie di mor å mamma om ennaen...

Anonym poster: 59c6b4da05a8511f48c24805985f0d0e

Skrevet

Jeg sier mamma og pappa:) synes mor/far blir for upersonlig!:)

Skrevet

Mamma og pappa har alltid vært mamma og pappa for meg. Men farfar og kvinnen han var sammen med før han døde var far og mor for meg. Og oldemor på mamma sin side var mor. Hadde aldri greid og kalt mamma og pappa for far og mor. Men kommer til å lære opp sønnen min til å kalle mamma og pappa for far og mor istedetfor bestefar og bestemor. :)

Skrevet

Eg seie mor syns mamma blir så barnsligt når enn komme opp i alder. Pluss at her eg e frå seie di fleste mor. Prøvde desperat å få ongane te å sei mor men di seie mamma å far :/ noke di blei lærte i bhg for me har alltid omtalt meg som mor :/ nå seie di mor å mamma om ennaen...

Anonym poster: 59c6b4da05a8511f48c24805985f0d0e

stakkars barn, de er sikkert forvirret. la de nå få si mamma om de vil det. høres ut som det er viktigere at barna sier det i forhold til andre voksne...

Skrevet

Jeg sier mor og far til mine foreldre. Mannen sier det samme til sine. Barna våre sier mor og far til oss.

seriøst? ber du barna dine si mor og far? høres utrolig upersonlig ut

Mor og far er det vanlige å si i feks Stavangerområdet. Handler om dialekt.

Anonym poster: 11cc792f8c426ca1d106e8faf52d5ea9

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her sier jeg mor og far.. Ligger i dialekta mi å si det fremfor mamma/pappa..

Ungene hører både mamma/mor og pappa/far, de skal selv få velge hva de vil si.. Men ender nok på mor/far, får de hører det når andre snakker om oss til dem, og gutten har startet å si noe far/mor..

Skrevet

Sier mamma, men bruker mor om hun holder på i sin egen lille boble og ikke enser meg :) just to piss her off :)

Skrevet

Jeg sier mamma og barnebarna sier mor

Skrevet

Jeg er fra Oslo og sier mamma.De som bruker mor er uten unntak fra bygda.Gjør ikke noe det for all del,man velger selv.De som bruker ``mor`` har alltid gammeldagse og sære navn på barna i tillegg så det er lett og se at de ikke kommer fra storbyen. Ala Olav,Ørvar,Sigrid-Helene og Astrid.

Anonym poster: 3111b6d05f071ec1e96e2504c2c8a700

Skrevet

Jeg sier mor og far. Og ja, jeg er fra bygda :-)

Jeg syns mor og far er gode og trygge betegnelser, ikke upersonlig sånn som flere her sier. At dere oppfatter det slik er trist.

Hva mitt barn kommer til å si vet jeg ikke, det får vi ta som det kommer. Hun får si det som passer henne best, men jeg blir ikke lei meg om hun en dag kaller meg mor.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg sier mor og far, mannen min sier mor og far, barna våre sier mamma og pappa, men har begynt å blande litt.

Og ja, vi kommer fra bygda og bor på et sentralt og stort tettsted på Østlandet. Jeg har en følelse av at det er ganske jevn fordeling mellom mor/mamma og far/pappa blant barn og unge her i området.

Om man sier mor eller mamma har svært lite med å være fisefin å gjøre. Dette har med dialekt og bosted å gjøre, og svært lite annet. Vi som er oppvokst med mor og far som de vanlige betegnelsene har nok like gode og nære forhold til foreldrene våre som de som kaller foreldrene sine for mamma og pappa.

Skrevet

Jeg sier mor, det er ikke upersonlig i det hele tatt! For meg hadde det blitt helt feil å kalle henne mamma. Det har med dialekt å gjøre.

Skrevet

Sier mamma og pappa. Mor og far er min farmor og farfar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...