Gå til innhold

Foreldre som ikke lar barna komme til ordet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv oppvokst med en mor som var/er sånn, hvis noen spurte meg om noe svarte hun alltid for meg selv om jeg fint kunne svare selv. Hun kunne også begynne å fortelle ting om meg til andre mens jeg hørte på, husker det var veldig irriterende. Hvis jeg ville fortalt det hadde jeg jo gjort det selv!

Jeg slet med å få komme til ordet på foreldresamtaler og i andre sammenhenger, hun skulle jo bare snakke selv. Når jeg prøvde å fortelle min versjon av ting prøvde hun å rette på meg.

Jeg er snart 30 nå og enda kan hun finne på å begynne og snakke for meg hvis vi møter folk på butikken sammen o.l.

Hva tror dere er årsaken til at noen foreldre holder på sånn? Er veldig bevisst på å ikke gjøre det samme med mine egne barn.

Anonym poster: e005ad302d218fdb04a159cebb2f1fde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke jeg gjør dette :) høres irriterende ut.

Så det er vel greit å gjøre seg bevisst på at en ikke gjør slikt :)

Skrevet

Det hender seg jeg gjør det uten å tenke meg om. Men dette er noe jeg jobber med å ikke gjøre, for det er jo ikke bra. Gutten min har ofte ikke svart når noen spør om noe, eller om de har sagt hei/hade, i allefall ikke fort nok, hehe...:) Jeg har lagt merke til at jeg har fått en tendens til å svare for han når jeg er stresset.

Før så hendte det at jeg måtte svare for å oppmuntre han til/ å vise han at man bruker å svare når noen spør om noe, ble rådet av barnehagen om å gjøre det, men nå er det gått for langt.

Jeg begynner å bli ganske flink til å holde meg i bakgrunnen nå da, tror det handler litt om at jeg faktisk er klar over at jeg gjør dette også. ;)

Skrevet

Gutten min er veldig sjenert, så når det har gått en liten stund etter han har fått et spørsmål har jeg svart for han. Prøver å ikke snakke over hodet hans, for det syns jeg er veldig frekt. Husker mora mi gjorde meg rimelig flau noen ganger med å si ting jeg aldri ville fortalt til de hun snakket med. Går noen ganger i samme fella selv, men prøver så godt jeg kan å ikke gjøre det!

Har faktisk måttet si til de ansatte i barnehagen også at jeg ønsker at de bare snakker om det positive mens han er til stede, og at de da gjerne må involvere han. Det ble en stund litt mye snakk om at han ikke sov i barnehagen, og det ble en litt negativ greie som gjorde problemet med at han ikke sov mye verre.

Skrevet

Min mor har aldri vært sånn, men vet om en mor som er sånn. Snakker for sine tenåringsbarn som sitter rett ved siden av. Men hun er en gneldrehøne uansett

Anonym poster: 7d325acf22572c415aa1ed8596f896d6

Skrevet

Åh min mor var sånn, uansett om det var om meg eller ikke. Vist jeg hadde lyst å være med på noe av samtalen som jeg hadde å tilføye, så ba hun meg om å være stille for nå snakket hun nemlig! (Som hun gjorde heeeeeleeee tiden!)

Skrevet

Mora mi og var og er sånn. Når jeg sa noe selv, retta hun opp det slik hun mente var riktig. Nå retter jeg på henne hvis hun gjør det, og sier gjerne at jeg kan svare selv. Jeg er 30 år btw...

Anonym poster: 6a62f75cba75aa978e7d5661bc854bd8

Skrevet

En mor i bhg til min datter svarer for datteren selv om det er mitt barn som prater med hennes datter. Er det legitimt å si fra om sånt?

Anonym poster: f59b32caf56ae3251a9ca0bd19c0ff5b

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er selv oppvokst med en mor som var/er sånn, hvis noen spurte meg om noe svarte hun alltid for meg selv om jeg fint kunne svare selv. Hun kunne også begynne å fortelle ting om meg til andre mens jeg hørte på, husker det var veldig irriterende. Hvis jeg ville fortalt det hadde jeg jo gjort det selv!

Jeg slet med å få komme til ordet på foreldresamtaler og i andre sammenhenger, hun skulle jo bare snakke selv. Når jeg prøvde å fortelle min versjon av ting prøvde hun å rette på meg.

Jeg er snart 30 nå og enda kan hun finne på å begynne og snakke for meg hvis vi møter folk på butikken sammen o.l.

Hva tror dere er årsaken til at noen foreldre holder på sånn? Er veldig bevisst på å ikke gjøre det samme med mine egne barn.

Huffameg, irriterende.

Håper du har øvd inn en standardreplikk som stopper munnen på henne? F eks "Ja, ja, det var din versjon. Tror du du kan slippe til min versjon nå, siden det var jeg som ble spurt, eller holder det at du svarer...?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...