Gå til innhold

Hvor lang tid mellom nr 1 og nr 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så verpesyk, men barnet mitt er bare 17 mnd. Så bør vel smøre meg med litt til tålmodighet, eeeeeller????

Gi meg fordeler og ulemper med barn som er så tette? :-)))

Anonym poster: b5d1e0a70ae12e5e8815e25422dfedaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble gravid med nr to når første var 18 mnd. Har tenkt at de har godt av å ikke ha så stor aldersforskjell, også blir vi fortere ferdig med småbarnstiden :)

Anonym poster: 2e2f0bb74ca37bdc606c48f3d928267a

Skrevet

Du har en å leke med når di blir eldre :) ja det e travelt med to tette men fytti det e vert det 23 mnd mellom mine så føle ikke det e så tett :P eg har to gutta å dei bruke nesten samme størrelse i klær så er lett i forhol til at elste arver klær videre til minste

Skrevet

vi begynte og prøve igjen når elsde var 9mnd,men han ble ikke storebror får han var nesten 8 år,vi slet lenge,men i Desember 2012 kom Prinsessa. så alt fra 18mnd i mellom er vel bra, eller 2 år, 8 år er veldig masse.

Anonym poster: ca08d8bab628450c07ea2888fdbf7624

Skrevet

Vi har 2,5 år, opplever ikke det som spesielt tett! Akkurat passe, de har utrolig stor glede av hverandre :-)

Skrevet

Har en på snart 7 og venter nummer to. Det er trist for meg at gutten min har vokst opp alene. Og han har alltid ønsket seg søsken.

Derfor skal vi prøve å få 2 og 3 tette med rundt 1 til to år imellom. Fordelen nå er at de får en storebror som gleder seg til å hjelpe med babyene. Han er så fantastisk at han lager frokost til meg i helgene.

Anonym poster: 1020f58b420a6807bd88389074eff99f

Skrevet

Jeg har to gutter, eldste er 2,5 og yngste 8 mnd. Jeg hadde en tung graviditet der jeg hadde vanskelig for å bevege meg (bekkenlåsning), og det var utrooolig stress!

Du kan jo tenke deg å "løpe" etter en meget aktiv og energisk gutt som er høyt og lavt nesten hele tiden.... Så da yngstemann var ute fulgte noen måneder med kolikk, eldstemann er også inni "trass"periode. Det er virkelig intenst. Du kan ikke snakke "fornuft" med så små, men har du masse tålmodighet og masse energi, kjør på.

Det jeg er glad for er at de sikkert vil leke en del sammen når yngste blir litt eldre (enn så lenge syns ikke eldste det er særlig spennende... mest sjalu), og at som en her sier blir vi fortere ferdig med småbarnstiden.

Skrevet

Jeg ble gravid når eldste var 17 mnd. Fikk bekkenløsning og store søvnproblemer, så de siste mnd av sv.skapet var han mest med pappaen. Dårlig samvittighet spiste meg opp :(

Vi har sluppet unna sjalusi tror jeg.

Nå er de 8 mnd og snart 3 år, og de har MYE glede av hverandre! Minste blir underholdt, og eldste har fått publikum :)

Klart det er slitsomt innimellom, spesielt ved sykdom. Men heldigvis har jeg en mann som tar sin del! Og vi har ikke tatt skrekken, vi vil ha flere barn (om noen år!).

Skrevet

2- 2,5 års aldersforskjell er perfekt synes jeg! Har 23 mnd mellom mine, de er nå 2 og 4 år og har MYE glede av hverandre. Anbefales!

Anonym poster: 90df4a96b71497a7203916b69e9b1ab8

Skrevet

2 år og 3 mnd mellom mine. Fin avstand tenker jeg. Da har eldste blitt stor nok til å klare mye selv før nestemann kommer, samtidig som han ikke er stor nok til at søskensjalusien blir for ille. (Sikkert forskjeller her, men helsesøster mente det var slik og hos oss har det stemt bra)

Skrevet

Jeg er gravid nå, og her blir det nokså nøyaktig 24 mnd. Mellom barna:)

Begynte prøvinga på nr.2 ganske fort etter at nr.1 fyllte 1 år:)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her er det 12,5 mnd mellom 1 og 2, så det er fullt muig å få de tett, og "overleve" første året :)

jeg har hatt problemer med kroppen min, så jeg trengte mye hjelp og avlastning på slutten av svangerkapet med nr 2, men med svigerforeldre som ga alt, og en samboe som hadde en sjelden mulighet til å være hjemme i 2, nesten 3 mnd (fra 1 mnd før svangerskapet)

Det har helt klart vært et slitsomt første år nå, men nå som de nærmer seg 2 og 1 år, så starter de å leke sammen, og forstå hverandre ogdt, så nå starter det å gå seg til her :)

Skrevet

Her starta også prøvinga måneden etter at førstemann fylte ett år. I fjerde prøveperiode satt spira og det blir ganske så nøyaktig 24 mnd mellom store- og lillebror! I teorien syns vi det ser helt perfekt ut. To gutter som kan arve/byttelåne klær og leker, samme kjønn er jo også perfekt i fht fritidsaktiviteter og interesser. Nære nok i alder til at det går fint å finne på saker med begge barna samtidig. Førstemann er også veldig flink til å prate og forstå allerede nå. Søstra mi har 3 år mellom sine og syns det er litt kjedelig at én er stor nok til kino men ikke den andre, én er stor nok til å gå på ski men ikke den andre osv.

Men spør meg om 4 mnd.. Kanskje storebror har havnet i voldsom toårs-trass og minste har både kolikk og KISS..... Da angrer jeg nok som en hund, om enn for en kort periode. For gud hvor deilig det skal bli å være helt ferdig med graviditeter, fødsler og barseltid :-P

Anonym poster: 1b426614a7d839016873103fc2c1c5f8

Skrevet

For meg er det ikke tett å tenke at barna er tette når ditt barn allerede er 17 mnd og du ikke er gravid ennå. Men det er kanskje fordi jeg ble gravid selv da jeg hadde baby på 6 mnd.

I og med at jeg hadde en kjip barselperiode med nr. 1 og var VELDIG mye mer viten om hva jeg gikk til med nr. 2, følte jeg faktisk overgangen fra 1-2 som mye enklere enn fra 0-1.

Jeg hadde nettopp vært igjennom babytiden og hadde egentlig ikke glemt så mye. Alt gikk seg veldig fort og greit til.

Vi kunne ikke være like A4 med ting som med nr. 1, fordi det er litt vanskelig når f.eks mannen er på jobb. Sånt med leggetider og sånt måtte jeg bare slække litt på. (mannen jobber skift).

Det å være gravid så tett etter en fødsel var null problem egentlig. Hadde ikke noe mere plager og fødselen forløp seg helt uproblematisk. Fødte til termin. Hadde mindre plager i ettertid enn med nr.1. Ikke stiv og støl eller noe som helst. Eneste var at jeg fikk mage veldig mye fortere andre gang fordi den ikke hadde trukket seg helt tilbake etter fødsel nr. 1, men det er jo en bagatell.

Jeg er utrolig glad for at jeg fikk mine så tett. Det har vært hektisk, men jeg vet at det hadde vært like hektisk om nr.1 hadde vært eldre. Det gikk ikke lange tiden før de ble "jevne" i behovene og da ble alt veldig mye enklere. Og skriking og masing fra to kanter vil du få uansett om det er 2 eller 3 år imellom barna. Mine to leker kjempegodt ilag og det kan virke som de er litt avhengig av hverandre. De leker med samme leker, ser det samme på tv og liker samme aktiviteter. Selvsagt krangler de også, men det hører med.

Nå er jeg gravid med nr. 3 og det vil bli nesten 3 år mellom vår nr. 2 og den nyfødte babyen. Nå har det gått så lang tid at jeg nesten har glemt hvordan det var å være gravid,babytiden og alt det der. Jeg og mannen hadde nesten slått oss til ro med å bare ha to, fordi nå hadde det begynt å bli så behagelig igjen fordi barna har blitt litt større. Så det kan gå den veien og, at det har blitt så deilig og avslappende at man nesten ikke tør å få en til. Men du virker jo for å være klar :)

Hvis du vil ha et barn til er det bare å kjøre på sier jeg bare!!! :)

Anonym poster: 880bfd9fffa2d8b4fdf2416cc5225e98

Skrevet

Ikke meninga å være anonym men var visst allerede haket av :-)

Jeg er AB kl 22:25

Skrevet

Har 2 år og 3 mnd mellom 1 og 2 og synes det er i meste laget.

20 mnd som det er mellom 2 og 3 er perfekt :o)

Skrevet

Jeg er gravid nå og det blir 22 mnd mellom barna. Mannen og jeg har hele tiden planlagt tette barn :)

De kommer til å ha stor glede av hverandre og vi voksne slepper en småbarnsperiode over mange år.

Skrevet

Det er fordeler og ulemper ved alle aldersforskjeller på søsken, tror jeg. Mine er det ganske nøyaktig 2,5 år mellom, og det er ganske genialt. Fra minsten var 1 år har de hatt enorm glede av hverandre i lek, samtidig som at største får storesøsterrollen når det trengs. Hun kan trøste han, og han kommer ofte til henne hvis han er lei seg. De er nå 2 og 4,5. Da var vel eldste 1 år og 9 mnd da jeg ble gravid med nr 2.

Anonym poster: d40b0373ac981408a7bd8a87da597a24

Skrevet

3 år og 3 mnd mellom mine. Fin forskjell og graviditeten var tøff så godt eldste ikke var så liten .

Anonym poster: c223fccaa3c03bdf0eb643d599e815e9

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

22 mnd.Greit å bli ferdig når man har bikka 30 :)

Skrevet

Vi har 2,5 år, opplever ikke det som spesielt tett! Akkurat passe, de har utrolig stor glede av hverandre :-)

Samme her :)

Skrevet

Er 2 år og 5 måneder mellom min nr1 og 2 :)

Skrevet

Tusen takk for svarene :-)

Jeg har alltid hatt lyst på to, kanskje tre, barn. Og gjerne at de to første skulle være litt tett på hverandre. Men kjenner jeg er bra sliten når dagen er omme allerede nå, så hvor sliten blir jeg å være med to?? :-o

Men lysten på ett barn til, skyller litt vekk tankene om hvor trøtt jeg kommer til å bli. Fordelen denne gangen, er jo at jeg vet hva det innebærer å bli mor :-)

Kanskje vi starter prøvingen om et par måneder :-)

Klem Hi

Anonym poster: b5d1e0a70ae12e5e8815e25422dfedaa

Gjest Gullguttene
Skrevet

Har 23 mnd mellom gutta og syns det er perfekt. Det har ikke vært alt for slitsomt. Det verste var egentlig å gå gravid, for hadde en del plager med kvalme, dehydrering, sykehusopphold og bekkenløsning. Søvn kan jo også være en utfordring. Men ville ikke bytta det med noe annet.

Skrevet

Her blir det 3,5 år mellom. Vi ville ha det sånn, og planla det slik. Jeg har aldri ønsket 2 tette. Jeg kjenner flere med 2 tette, og de barna krangler nesten hele tiden. Fullstendig kaos, og virker absolutt ikke som idyll.

Selvfølgelig har de dine gode stunder, men de sier det er slitsomt slitsomt slitsomt. Hos den ene familien er barna 4 og 6 år, og der prøver de å låne bort den ene for å få fred. ( til besteforeldre og tanter)

Så jeg tror alder spiller liten rolle, men kjemien mellom barna og personlighetene. Jeg har 2 brødre. Den ene er 2 år yngre og den andre 7 år yngre. Og det er han som er 7 år yngre enn meg jeg har best kontakt med. Vi er veldig like, og passer bra sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...