Gå til innhold

Tips til bleieslutt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppmuntre gutten til å gå på do. Eller ihvertfall prøve å sitte på do. Han er 3 år og 3 mnd.

Han nekter blankt på både å sitte på do og potte. Er ikke interessert i det hele tatt.

Vi har prøvd med mye oppmuntring. Og prøvd å lokke med belønning, og hatt en periode på flere uker der vi ikke har sagt noe. Har lånt bøker på biblioteket om potte/dogåing...

Spurt i bhg om råd. De sier at det blir når han er klar. Vi har nå ikke fokusert på dette siden før jul, men han er fortsatt ikke interessert...

Jeg har ikke stresset med det før selv om det kan høres sånn ut, men vi har bare prøvd å spørre og oppmuntre han jevnlig tidligere, men nå begynner vi å bli mektig lei av disse mannskit bleiene... Hehe

så tips mottas:)

vi har også latt han gå uten bleie i høst fordi han ville det selv, men tisset seg ut hver gang, og nå vil han ikke. ( vi var ikke sint på han fordi han ikke rakk potta vi sa at sånnt kan skje og så fikk han ny truse og bukse på. )

Har du noen tips så blir jeg glad:)

Anonym poster: 67abde6ea1e15bcba75c5d4357cda57e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd klistremerker?? Ellers ville jeg ventet til sommeren og kontakt bare fjernet bleia. Da kjenner man bedre hva som skjer og får bedre kontroll. Vær litt harde på det at nei nå har vi sluttet med bleie. Du kan tisse på gresset eller på potta/do.

Selvfølgelig forberede han på det først.

Anonym poster: d4e321f538152346fa2333b65931218a

Skrevet

Min gutt hadde en busk i hagen han løp ut og tisset på, det var veldig stas. Men ikke så enkelt om vinteren.

Anonym poster: 4e5dfc612d14f2c252b4ac66515b923c

Skrevet

skal begynne med potte når de er rundt 2, dere begynner altfor sent

Anonym poster: 50f22eef202a0dc702c538962866edf0

Skrevet

Noen som er rask til å dømme ser jeg. Vi begynte å sette frem potta rundt 18mnd alder. Tisset for første gang på den rett før 2-årsdagen. Gikk uten bleie en uke og tisset på do rett før 3-årsdagen. Det var på eget initiativ til og med at hun ville gå uten bleie.Fikk belønning og hun syns det var gøy. Vi tok det med godt humør når hun tisset i buksa. Likevel nektet hun plent å gå på do sånn helt plutselif. Ble hysterisk. Hun skulle ha bleie slik som lillebroren. Nå er hun 3 år og 4 mnd og er helt vrang. Prøver å motivere med alt mulig,, men ikke snakk om. Jeg vil ikke tvinge henne, men kjenner at faktisk at jeg kommer til å bli flau om hun sprader i kjole og bleie til sommeren. Jeg tror faktisk at lillebror skal få slutte med bleie til påske og se om hun også er med da. Skal bare la vær å kjøpe bleier og si, sorry men nå blir det ingen bleier mer. Tilslutt må de da vel gå på do.

Anonym poster: 8d9948e2c6a606e79aeca1b16d0c2adf

Gjest sussie77
Skrevet

Min gutt hadde en busk i hagen han løp ut og tisset på, det var veldig stas. Men ikke så enkelt om vinteren.

Anonym poster: 4e5dfc612d14f2c252b4ac66515b923c

Hi hi :) Sånn gjorde nesten vi også. Lot han gå uten bleie og så løp han ut til et sted i hagen og tisset. Fungerte kjempe bra :) Men det fungerer jo best på sommeren.

Skrevet

Du har begynt litt sent tror jeg, men det er jo ikke sånn at konfirmanter går rundt i bleie så det er håp :)

Vær tydelig på at dette skal dere. Gjør stunden på do/potte til en fest! Gjør noe gøy (som dere kan gjøre mens han sitter der) og som dere bare gjør når han er på do.

Det er mine tips.

Anonym poster: 14a6a6277f83216df12b53b7d75a4260

Skrevet

Hun eldste ble avvendt da vi flyttet til Afrika i noen mnd og bare tok med oss brettebleier. Da merket hun det så godt selv at da vi fikk låne en potte var det gjort (2,5 år). Han neste virket klar fordi han gikk så sjeldent på do og bleiene var ofte tørre, men han ville ikke. Vi begynte da med å gi klistremerke for å sitte på potta med buksa på i ganga. Etterhvert var ikke det nok for å få klistremerke, da måtte han sitte på badet, så måtte han sitte med bare bleie og så måtte han sitte uten bleie osv. Det ble aldri til at han brukte potta for han ville heller tisse på doen, og det var nok litt noen eldre rollemodeller sin skyld. Da var han ca. 3

Skrevet

Takk for svar. :) Vi prøvde i sommer. Da var han 2,5 år. Og han sprang uten bleie de få finvæsdagene som var. Han tisset i gresset, og en gang basjet han gående over plattingen:s men så stoppet det liksom opp. Han ser på når vi er på do og søskenbarn, men han nekter å prøve selv.

Skrevet

Ikke fokuser på at han skal på potta eller do for at de skal komme noe, bare la han sitte der (uten bukse eller bleie på) og syng eller les en bok eller noe. Hvis det av og til kommer noe, så skryter dere veldig og dans gjerne en liten "tiss eller bæsj i potta/do"-dans i tillegg til å gi klistremerke etterpå. Vi har hatt en papirlapp med ruter hengende på veggen på do og når alle rutene har klistremerke, så har de fått en gave. Det trenger ikke å være noen stor gave, men feks en morsom klut, et viskelær, en liten bil eller andre ting de er opptatte av. Begynn med få ruter, feks 4 og øk antallet etterhvert.

Og selv om det er forsent for dere, så har jeg tro på å begynne med potta så tidlig at de ikke skjønner at de ikke vil sitte der... Vi har begynt senest rundt 1år. Ikke daglig og ikke med fokus om at det skal komme noe, men bare gjøre dem vandt til å sitte der. Ene var bleiefri rett før han ble 3år, andre rundt 2,5år og jeg tror vi totalt har hatt 5-6 uhell.

Anonym poster: a44c7a6da51379923a7dc2ea12840168

Skrevet

Bytt til tøybleier ev.til et skikkelig "dårlig" merke. Det kan hjelpe.

Anonym poster: 19f1c248878e95ef23002244b0ffc4b8

Skrevet

Takk for mange gode tips:)

Ja, vi begynnte nok for sent med potta. Kjøpte do- ring når han var ca 2 år. Og kjøpte vel potte da han var 2,5 år siden han ikke ville sitte på doringen.

Han vil ikke noe av delene.

Vi får vel bare prøve å overtale han til å sette seg på doringen, og prøve å finne på noe artig mens han sitter der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...