Gå til innhold

Dere kloke damer der ute( svangerskapsplager)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt stresset nå... er i ferdiggått 34 uker. Har fått så vannvittig med kløe, sover ikke om natten, klarer ikke konsentere meg og er generelt ganske sliten. Har vært hos legen og tatt leverprøver og galleprøver... leverprøvene var litt høye sier hun i skranken,men ikke fått galleprøvene enda( var en uke og vente på de... lenge syntes jeg) så hun spurte om legen skulle ringe meg. Ja, sa jeg.

Har fått tabletter for dette som ikke virker:( I tillegg er jeg ganske kvalm, har mistet matlysten, noe vondt i magen på kvelstid. Men dette kan jo da igjen være lite søvn? I tillegg til dette har jeg urolig kropp, klarer ikke slappe av... prøver og sove litt på dagen nå som ungene er i bhg, men klarer ikke. Kroppen vil ikke ligge stille, så da rusler jeg rundt i huset her uten ork til å gjøre stort, klør og prøver og legge meg igjen :-( Prøver å kjenne etter liv hos den lille, syntes det er vanskelig... kjenner noe liv, men ikke så mye som før. Men dette er vel også normalt nå som den er litt større?

Så nå kjenner jeg at dette går utover psyken min. Klarer ikke dette med beskjeder, husker ikke hva folk har pratet om og slikt. Vanskelig og konsentere seg over lengre tid med kløe og uro.

Hva tenker dere? Hva hadde dere gjort? Noen som har hatt det slik?

Så er jeg litt redd for å være hu derre klagedama som ikke tåler noenting og bare maser og maser på legen. Lurer på om jeg er litt pinglete, men usikkerheten gnager meg.

Håper på noen fornuftige svar her fra dere!:-)

Anonym poster: 723759a807015e98a9885207d1de6d31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt og klag i steden

Anonym poster: fe2f0827f77ade00b0eaac38b2819730

Skrevet

Ring til fødeavdelingen og snakk med dem, kanskje de har noe som kan hjelpe deg.

Få en ordentlig sjekk på at den lille i magen har det bra.

Lykke til.

Skrevet

Jeg ble satt i gang med en gang de bekreftet at jeg hadde høye leververdier... Jeg oppdager ved en tilfeldighet at den intense kløen jeg hadde under føttene og overalt kunne være farlig. Men jeg så også da at det var flere som kritiserte helsevesenet/leger/jordmødre for å ha for liten kunnskap. Så følg med!! Jeg tror prosedyren er at man prøver å holde det i sjakk fram til uke 37 og så setter de i gang. Jeg var i uke 39, så jeg var "heldigere" sånn sett. Det jeg også leste var at verdiene kan opptil 4doble seg i løpet av et døgn, og det man er redd for er morkakesvikt. Håper ikke jeg skremmer deg nå, men det er viktig å ta det på alvor!! Statistikken er ikke bare bare om man går over termin med høye verdier. Så mas og følg med på utviklingen! Lykke til :)

Anonym poster: 74926ced33a9865bedfcd4cc8aad4822

Skrevet

Da får jeg nok bare mase meg til litt mer svar tenker jeg... legen skulle ringe senere i dag, men hu er litt surrete, så er ikke alltid hun husker det. Er grusomt å gå og vente på svar sånn.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Høye leververdier og magevondt skal tas på alvor jmf. Hellp-syndrom! Ring føden og legg frem saken din der, krev å bli tatt på alvor! I dag! Selv om de ofte ser etter høyt blodtrykk og protein i urinen samtidig, er det faktisk slik at Hellp-syndrom kan vise seg på forskjellige måter hos den enkelte.

Skjønner deg godt mtp kløen, det er grusomt, hadde det sist og ble satt i gang. Lykke til :)

Endret av UndrendeUllteppe
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Slutt og klag i steden

Anonym poster: fe2f0827f77ade00b0eaac38b2819730

Har du det veldig morsomt når du svarer alle tråder med «slutt og klag»? Har du virkelig et så kjedelig og patetisk liv at du må legge energien din på å være frekk mot folk som er bekymret? Det sier jo bra mye mer om deg enn om de som stiller spørsmål her inne.

Skrevet

Høye leververdier og magevondt skal tas på alvor jmf. Hellp-syndrom! Ring føden og legg frem saken din der, krev å bli tatt på alvor! I dag! Selv om de ofte ser etter høyt blodtrykk og protein i urinen samtidig, er det faktisk slik at Hellp-syndrom kan vise seg på forskjellige måter hos den enkelte.

Skjønner deg godt mtp kløen, det er grusomt, hadde det sist og ble satt i gang. Lykke til :)

Takk for svar! Om ikke legen ringer meg snart, så tar jeg nok kontakt med føden. Orker ikke dette uvitenhetsgreiene.

Ja, kløre er forferdelig!!

Takk:-)

Skrevet

Hva skjedde HI?

Anonym poster: 55da483534ff67f8986f111e7cb41417

Skrevet

Hei:-) Tok litt tid før legen ringte, hun ringte 1915... lange arbeidsdager ja..

Leverprøvene var forhøyet, men ikke veldig mye. Men de hadde gått opp en del siden desember, så er jo et eller annet som har skjedd den siste mnd. Men galleprøvene mine var fine. Hun viste ikke helt hva dette m leverprøvene betyde, så hun skulle ringe KK i morgen. Siste urinprøve hadde også noe utslag 3+ på Laucosytter(?) og 3+ på protein, men den hadde ikke blitt sendt inn til dyrkning. Så i morgen kl 1040 skal jeg inn til legen igjen. Håper på litt bedre svar da. Liker ikke dette.

Skrevet

Du skal ta deg selv på alvor, og når du føler det som du føler det, så skal du mase. Det er jo bedre å mase for mye, bli sett på som ei maskjerring og ingenting er galt ,enn å ikke mase, være "flink" og så få høre at noe faktisk er galt.

Det er din kropp, ditt barn og dine føfleser, og når noe ikke føles greit så skal du mase og stå på. Vi har vel alle hørt om historier der ting går galt fordi legen ikke orka å høre på/ikke trodde/ pasienten stolte blindt på legen sin...

Lykke til!

Anonym poster: 8bdf220d085f5e9f94f816dd7759061f

Skrevet

Du skal ta deg selv på alvor, og når du føler det som du føler det, så skal du mase. Det er jo bedre å mase for mye, bli sett på som ei maskjerring og ingenting er galt ,enn å ikke mase, være "flink" og så få høre at noe faktisk er galt.

Det er din kropp, ditt barn og dine føfleser, og når noe ikke føles greit så skal du mase og stå på. Vi har vel alle hørt om historier der ting går galt fordi legen ikke orka å høre på/ikke trodde/ pasienten stolte blindt på legen sin...

Lykke til!

Anonym poster: 8bdf220d085f5e9f94f816dd7759061f

Takk for det!! Skal stå på jeg til jeg har fått roet meg med svarene jeg får :-)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ja nå må du ikke gi deg! Du har utslag på protein! Dette handler ikke bare om svangerskapsplager lengre, dette er viktige saker som skal tas på alvor! Selvfølgelig vet legen sikkert best, men jeg liker ikke at du skal måtte vente og vente på svar og videre oppfølging. Vis dem at du er bekymret og at du ikke gir deg før dere har funnet ut av dette! Har du barn fra før?

Lykke til i morgen!

Skrevet

Du skal.kjenne liv hver dag selv om det er mindre plass. Da gjerne mer snuing og romstering enn spark. Om du kjenner lite liv, spis en skive og drikk et glass med kald saft/cola/juice (noe med sukker) og sett deg ned og slapp.av. Da SKAL du kjenne liv i løpet av kort tid.

Og er du i tvil ringer du føden, de ler ikke av deg, men tar deg på alvor. Min flrstefødte er i live idag ene og alene fordu.jeg lyttet til magefølelsen (bokstavelig talt) og reiste til føden.

+3 på proteiner kan tyde på svangerskapsforgiftning. Bra du har fått time i morgen!!

Skrevet

Takk for fornuftige svar fra dere damer!! Er glad jeg har fått time i dag... så er spent på hvordan det går. Har hatt nok en natt med kløe og kvalme. Så håper det noe som kan bli gjort, savner og sove...

UndrendeUllteppe: Ja, jeg har tre fra før:-)

Skrevet

Hadde de ikke sendt inne protein på 3+ til dyrking? Det hadde legen min gjort før jeg hadde fått sukk for meg.

Jaja, stå på ditt å be om en full sjekk på sykehuset om legen ikke kan ta seg tid. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...