Gå til innhold

Hvorfor er ikke adopsjon så vanlig i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg i forhold til hvordan jeg opplever det. Jeg kjenner ingen som har adoptert bort et barn, eller adoptert et barn av norske foreldre. Dette synes jeg er rart, når man ser til f.eks USA der dette er mer utbredt.

Hvorfor er abort det klare valget for mange? Hvorfor ikke gå hele svangerskapet og gi barnet en sjanse til et godt liv?

I hvor stor grad kan foreldrene i Norge bestemme hvem barnet skal ende opp med? Jeg vet at i USA kan man velge foreldre til barnet selv. Har biologiske mødre samme rettighetene her?

Jeg er bare nysgjerrig egentlig, har aldri vært abortmotstander, men mener at alle har en rett til å vokse opp og få muligheten til å leve. Det er kvinnens valg til syvende og sist, men som en sa i en kommentar jeg leste; "Når hjertet slutter å banke, da ender livet. Hvorfor ser man ikke da at når hjertet begynner å banke, da starter livet".

Jeg ble forresten inspirert av å ha kikket litt på youtube:

I den første linken er det en jente som egentlig skulle vært tvilling, moren utførte en abort men uten å vite det så overlevde ene barnet.

I denne linken er det en dame som var utsatt for senabort. Hun ble funnet i bossbøtten av en sykepleier som tilfeldigvis hørte barnegråt.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Mulig jeg synes det er urettferdig at så mange blir gravide og velger det bort, mens andre prøver i årevis og kunne kanskje blitt verdens beste foreldre til det barnet som var uønsket.

Ellers så begynner hormonene gradvis å ta over følelsene mine, hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ha ett svangerskap når det ikke er noe en kvinne ønsker?

Dette barnet vil sikkert få ett godt hjem, for all del, men herlighet så mange barn som allerede er født som ikke har ett hjem.

Anonym poster: 17d325364ca02d76e887fef4e3aef8b0

Skrevet

Det er nok mye fordi:

I Norge er abort gratis. I USA koster det penger.

I USA betaler adopsjonsforeldrene penger til barnemoren under hele svangerskapet, sykehusopphold og ellers det hun måtte trenge (altså mange mindre bemidlede velger å adoptere bort pga. pengene).

I Norge er det ikke pengene som avgjør, samt at det er vanskeligere å adoptere i Norge siden vi har få (ingen?) private aktører slik som i USA.

Anonym poster: 0544b1f4c9d2a61726b52b661f2c6bfb

Skrevet

Har en i familien som ble adopert, hun har biologisk mor som er norsk. Grunnen til at hun ble adoptert bort var at den biologiske moren hennes drev med narkotika (også gjennom svangerskapet)

Anonym poster: 1499cf0cc95b89a672b9c0dc00d06e06

Gjest overlord
Skrevet

Å adoptere koster gjerne et par hundre tusen. Prøverørsbehandling er subsidiert fra staten (som det meste annet her i landet).

Skrevet

Seksualopplysning og sosioøkonomiske forhold. Kunnskap fører til at færre norlse ungjenter blir gravide ufrivillig og at de oppdager graviditeten før. En ung jente som får barn i Norge har også gode muligheter for et godt liv selv om hun beholder barnet. I USA... Not so much.

Anonym poster: cd0198d174c4e89814c34ca75dc7a7d5

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg kjenner faktisk ganske mange norske som har adoptert fra norge eller er det selv...

Skrevet

Jeg kjenner faktisk ganske mange norske som har adoptert fra norge eller er det selv...

Tror det HI mener er at få norske jenter bærer frem uønskede barn for å adoptere dem. Men rus og omsorgssvikt kan jo føre til adopsjon.

Skrevet

Jeg har selv ikke mulighet til å ha flere barn, og er ganske sikker på at jeg ville valgt abort hvis jeg skulle bli gravid selv om tanken river meg i hjertet.

Grunnen til at jeg ikke ville valgt å bære frem barnet for å adoptere det bort er at dette er veldig lite sosialt akseptert i Norge. Jeg og min familie ville bli hvisket om i evigheter etterpå. Og ingen ville nok hatt forståelse for hvorfor vi gjorde det, for de begrensninger som jeg og min mann har pga sykdom, de vises ikke utenpå.

Det er muligens egoistisk, men det er jo av hensyn til barna jeg har fra før og, ikke bare meg selv. Men mannen har sterilisert seg, så forhåpentligvis slipper vi å havne i en situasjon der vi må ta dette valget.

Anonym poster: 3ef8e90613532a5f565d507d06e9fb58

Skrevet

For å ikke glemme religion! Mange i USA som ikke ønsker barn, men heller ikke vil ta abort.

Kanskje du har et lite realistisk bilde av USA, vet du hvor vanskelig det er å få utført en abort i mange stater? Selv om kvinnen har rett til abort, hva nytter den hvis nærmeste lege som utfører abort er 30 mil unna og hun ikke har råd til verken reisen eller selveste inngrep?

Skrevet

Sikkert fordi det i usa er VELDIG mye mer mennesker enn i lille Norge.. I lille Norge blir det nok litt "nærmere", og vanskeligere å gjennomføre, med tanke på små forhold.

Anonym poster: 4fb6adbf455405416e4dc089c4dc6040

Skrevet

Hvordan ville du følt ågjennomføre et svangerskap, som jo er ganske synlig,med alt de medfører av spørsmål,gratulasjoner osv og hele tiden måtte forklare.

Anonym poster: 04054ba12f7c6a352000483dc95c34c3

Skrevet

Man trenger vel ikke buse ut med hele historien selv om man velger å adoptere bort? Takk for gratulasjoner til halvkjente og informer de nærmeste. Jeg ville følt meg uendelig mye bedre enn om jeg hadde tatt livet av barnet mitt.

Skrevet

Jeg kunne virkelig aldri tenke meg å gå gjennom et svangerskap, risikere å ødelegge kroppen for alltid, og så ikek engang ha et barn som belønning, men bare et stort hull i hjertet, og måtte bekymre meg for resten av mitt liv om barnet ble elsket høyt nok behandlet bra nok etc.

Hadde aldri aldri aldri adoptert bort et barn, jeg er ikke engang i stand til å selge eller omplassere en hund eller hest, fordi de er MITT ansvar, og gir man dem bort vil man aldri kunen være sikker på at de virkelig har det bra.

Anonym poster: eabca4884c6935a61e1f12cd7b8598a8

Skrevet

Adopterer du bort ett barn i Norge så har du bv på nakken så snart du får ett barn du vil beholde.

Har 1 venninne som ble gravid som 15 åring, tok åpen adopsjon til noen i sin fam som ikke kunne få egne barn.

Når hun så var godt gift og fikk sin "første" som 28 åring sto bv på døren og krevde full psykolog undersøkelse og mødrehjem og hele pakka.

Så skjønner godt de som heller tar abort enn å måtte gå gjennom helvetes ilder for det en velger å heller gi liv enn å ta.

Anonym poster: 47012fb6c18fad68d6be387390ed0a3d

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tror det HI mener er at få norske jenter bærer frem uønskede barn for å adoptere dem. Men rus og omsorgssvikt kan jo føre til adopsjon.

Ja, jo. det er sant. Men det er jo som tidligere nevnt lettere i norge å ta abort....heldigvis?

Skrevet

Mange gode grunner her. Har også lyst til å nevne at i USA blir abortleger drept og kvinner som kommer til abortklinikker risikerer å bli spyttet på og møtt av rop fra fanatisk kristne abortmotstandere. Stygt!!

Skrevet

Mange gode grunner her. Har også lyst til å nevne at i USA blir abortleger drept og kvinner som kommer til abortklinikker risikerer å bli spyttet på og møtt av rop fra fanatisk kristne abortmotstandere. Stygt!!

USA, moralens høyborg. Men, å skyte småbarn er greit... Viktigere å ha våpen... Har bodd i USA selv, og det er mye dobbeltmoral ja.

Anonym poster: 4fb6adbf455405416e4dc089c4dc6040

Skrevet

Jeg kommer fra USA.

I det fleste steder i USA er det vanskelig å få abort samt at det e vanskelig og i noen tilfeller ganske umulig for gravide kvinner/jenter å få hjelp når de trenger hjelp, noe som gjør det umulig for dem å beholde barnet.

Kombinert med at adopsjon er et multi-MILLIARD industri. La det senke inn litt. Det er folk som tjener veldig mye penger av å få inn så mange fine nyfødte som mulig. De er blant aktørene som gjør alt mulig for å forby abort og for å ellers stoppe alt av sosialhjelp til de som trenger det mest.

Anonym poster: c7193544862b183597ae725ff4bd83ac

Skrevet

Det er nok mye fordi:

I Norge er abort gratis. I USA koster det penger.

I USA betaler adopsjonsforeldrene penger til barnemoren under hele svangerskapet, sykehusopphold og ellers det hun måtte trenge (altså mange mindre bemidlede velger å adoptere bort pga. pengene).

I Norge er det ikke pengene som avgjør, samt at det er vanskeligere å adoptere i Norge siden vi har få (ingen?) private aktører slik som i USA.

Anonym poster: 0544b1f4c9d2a61726b52b661f2c6bfb

Virkeligheten er at barnemødre får ganske lite. Det er mellommennene (adopsjonsbyråene) som får det meste av pengene som adoptivforeldrene betaler.

Anonym poster: c7193544862b183597ae725ff4bd83ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...