Gå til innhold

Dere som løper en del

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å løpe og har jøpt/jogget regelmessig ca 3 ganger i uka de siste årene. Nå har jeg fått noe som likner på en betennelse eller i hvertfal iritasjon på utsiden av hofta. Hverken lege eller fyseoterapaut har funnet helt ut hva det er og ingen av dem vil derfor si så mye om hva jeg bør gjøre.

Den akutte fasen er over for flere månder siden. Jeg har ingen problemer med vanlige gjøremål og det går helt fint å gå på ski og løpe, men jeg kjenner ømhet hele tiden, til og med av trange bukser. Jeg kjenner det litt mer mens jeg løper enn ellers, men det er ikke så vondt at jeg får lyst til å sette ned farten eller stoppe. Etter trening kjennes det ganske vanlig igjen.

Jeg har bare forsøkt å løpe to ganger siden skaden dukket opp, men nå er jeg lei av å være så ekstremt forsiktig.

Har noen av dere erfaringer med slike skader? Har dere ventet helt til dere ikke kjente noen ting før dere begynte å trene igjen etter skader eller gikk det bra å begynne forsiktig når det bare er litt ømt?

Anonym poster: 67ccb4aa9c8b639ad6f291261e1375cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVOR er det? I hofta, eller på "Kulen" nedenfor hofta "der man er på det bredeste når man måler hofteratio"?

Har hatt smerter sistnevnte sted, da er det slimpose som er betent. Går over av seg selv, evt må man få betenneslesdempende og smertestillende en periode.

Har også vondt i hoftekammen,- altså øverst på hofta. Vondt når man tar på, når man har på stram bukse, og veldig vodnt og gå OPP trapper eller jogge i tungt terreng/oppoverbakker. Noe som som regel er best om man ellers har smerter i bena,- fordi man slipper unna støtene på en annen måten enn hva man får når man jogger på hardt, flatt underlag.

Men det gikk seg til etter noen dager uten trening, men kom tilbake første joggetur. SÅ jeg endte opp med og jogge litt roligere, litt kortere og to gang i uka, istedet for tre. Og for hver tur kom smertene tilbake LITT mildere enn forrige gang. Nå er de så og si borte. Men vet ikke om det er samme type smerter som jeg har hatt du har da. Har ikke vært til lege med det.

Anonym poster: 8657a9cabe8d6692b5b964238d1e79cd

Skrevet

Høres ut akkurat som det du beskriver øverst oppe på hoftkammen. Oppoverbakker, trapper , tungt tereng (og tunge støvler) og stramme bukser stemmer på en prikk. Da det slo ut var det skikklig vondt, men nå er det bare en liten ømhet igjen. Jeg har lyst til å gjøre som deg og begynne å løpe litt regelmessig gjen og så håpe at det går over av seg selv. Det virker i hvertfall ikke som legen eller fyseoterapauten har noe mer å tilby.

Tenker jeg forsøker med noen korte løpeturer 2 ganger i uka nå til å begynne med og ser hvordan det utvikler seg.

Tusen takk for svar. Godt å høre fra noen andre og at det ser ut til å gå over hos deg.

Anonym poster: 67ccb4aa9c8b639ad6f291261e1375cf

Skrevet

Også prøvde jeg og ikke "Helle over" til den siden jag hadde vondt i når jeg jogga,- og ENDA mer fokus på "mellomfotlanding" :) Det var i den ANDRE hofta jeg hadde tidvis "slimposebetennelse",- så tror kanskje det var årsak til vondtet i "Hoftekammen". ALtså at jeg løp "skjevt" på en måte når jeg løp, for ikke og lande for "Hardt" på den siden det var vondt.Så nå måtte jeg faktisk tenke på og "Helle meg over" til venstre, da det er høyre hofte jeg har vondt i.....

Jeg fikk det rett etter jul, og nå kjenner jeg litt bare nå og da..Og reise seg opp fra sittende stilling, og visse "skjeve" sittestillinger var døden. Og er fortsatt nesten umulig på kvelden ETTER joggeturer..Men som sagt,- har blitt MYYYYYE bedre..:) FØr kjente jeg det godt om je gmåtte opp på do på natten, men nå så er smertene borte innen da.

Lykke til!

Anonym poster: 8657a9cabe8d6692b5b964238d1e79cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...