Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Vi har veldig lyst på et barn til, vi har to nydelige barn som nå er 4 år og 2 år, men klarer ikke å bestemme oss. Tenker mer på overgangen fra 2 til 3, og all den ekstra jobben. Jeg kjører ikke bil, og barnehagen er ganske langt unna. De to barna har allerede fritidsaktiviteter, hvordan skal vi klare og sortere alt da? :-( Kommer vi til å angre i fremtiden hvis vi ikke får et barn til nå? Vi er ikke så unge lenger, så da er det uaktuelt å vente flere år før vi får ett barn til. Takk for svar Anonym poster: 90c8acf5eef97aabb8b58f05323bdbdc
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Dette med bil og avstander er vel noe du må tenke på. Hvordan blir det senere når den eldste begynner på skolen i tillegg? Jeg ville kanskje vurdert å ta lappen først. Bortsett fra det, kommer nok overgangen mye an på hvordan baby du får (en som sover hele tiden eller en med kolikk...) og hvordan søsknene takler det. Vi hadde en veldig tøff overgang fra to til tre, men mye pga en kolikkbaby og en sjalu i midten. Uansett, vi kom jo gjennom det, og er overlykkelig for at vi har minstemann. Men noe jeg har merket med meg selv, er at jeg kjører mye mer til bhg enn jeg gjorde før, vi har også litt lang vei, og jeg liker å gå, men det tar mye tid! Man begynner jo i jobb etter hvert også, og da synes jeg det er vanskelig å få tiden til å strekke til. Mye å tenke gjennom på forhånd, snakk litt sammen om det, og se om dere finner utfordringer og løsninger litt før de kommer! :-) Lykke til! Anonym poster: b9fc352c2ad7254d875332456c023d72
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Kan du ikke ta lappen, eller er det en medisinsk årsak e.l. som gjør at du ikke kjører? Vi har fire barn og etter at eldste begynte på skolen hadde vi ikke klart oss uten to biler. Vi bor i en mindre by da og kollektivtrafikken er ikke optimal, måtte byttet buss ganger og de går bare to ganger i timen så jeg ville brukt nesten 60 min hjem fra jobb om jeg skulle kjørt buss og bruker 10-15 min med bil. Kan sykle om sommeren (er 4-5 km til jobb), men når barna skal hentes på to steder sfo og barnehage er det ikke lett å få til. I dag skal datteren min på turning klokken 17, og når vi jobber til 16 og skal hente på to steder og helst ha i oss litt mat før trening må vi være to i hver vår bil for å få kabalen til å gå opp. Mandager spiller eldste fotball og yngste danser ballett, samtidig, og du kan banne på at det er på disse travleste dagene det også kommer en innbydelse til barneselskap e.l. for en av de to andre Men alt går jo, man kan samkjøre med andre foreldre til div aktiviteter, og ettersom de vokser til kan de farte litt på egenhånd. Eldste på 11 år sykler til trening om sommeren, men det er 2,5 km og jeg vil ikke la han sykle på glatte mørke vinterkvelder så da kjører vi han. Sånn bortsett fra logistikk, klesvask og store matbudsjetter er det helt greit å ha mange barn. Det blir jo hva man gjør det til og innstilling har alt å si. Vi er innstilt på at i denne fasen av livet er det barna som er i fokus og noen store selvrealiserende prosjekter, utenlandsturer uten barn, barnevakt i helgene o.l. er ikke noe som blir prioritert nå. Slike ting har vi gjort mye av før og kan gjør igjen siden, akkurat nå er vi først og fremst foreldre og koser oss med det. Anonym poster: 8cf68416af93f9ebfc71191d6e0c121a
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 En klok eldre dame sa til meg engang at man angrer aldri på barna man fikk, kun dem man ikke fikk;) Vi har tre. Hektisk men deilig;) Anonym poster: 03025c5cc3d7d8799c727d7369b7a2d7
Gjest SHOC Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Ser mange vil ha et barn til, men virker ikke som om noen tenker over at de kan få tvillinger. Er man i tvil om man vil klare et barn til bør man også tenke over at det kan bli to, ganske mange som får tvillinger.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Ja, jeg håper å ta lappen i år, men uansett så har vi bare en bil da Anonym poster: 90c8acf5eef97aabb8b58f05323bdbdc
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Dytt Anonym poster: 90c8acf5eef97aabb8b58f05323bdbdc
Gjøkeredet③ Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Ser mange vil ha et barn til, men virker ikke som om noen tenker over at de kan få tvillinger. Er man i tvil om man vil klare et barn til bør man også tenke over at det kan bli to, ganske mange som får tvillinger. Det er jo en risk alle tar hver gang man blir gravid. Noen vil bare ha et barn og får tvillinger, noen vil ha nummer to og får tvillinger, noen vil ha nummer tre å få tvillinger. Har tre barn og er kjempe fornøyd. Var veldig fornøyd med 2 også, men følte meg oss ikke helt ferdig. Hektisk ja, men angrer ikke et sekund. Hadde dog ikke klart oss uten to biler
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Uansett hva det blir til, om det blir forjævlig hektisk eller man får kolikkunge så tror jeg uansett ikke man angrer på barnet. Som noen sa tror det er lettere å angre på et barn man ikke fikk enn et barn man fikk. Jo mer man tenker på behageligheter ved å ikke ha flere barn jo mer i tvil blir man og man blir nok aldri klok. Noen ganger må man bare hoppe i det. Sett bort fra alt det praktiske, hvor høyt ønsker du et nr 3? Hva er grunnlaget for ønsket? Og er grunnene gode nok? Dette var noen spm mannen spurte da jeg var i tvil. Syns det var kloke spm.Hvis det kun er det praktiske som står i veien, hvor høyt er egentlig ønske da? Folk som har fler enn 3 barn og lever under hardere kår klarer seg de også. Det er fair å tenke at det kan bli tungvindt og det er lurt å tenke på det praktiske for familielivet sin del, men ting har en tendens til å ordne seg, uansett :-) Anonym poster: f9828dce8e4348791e8ad52a94dcb2ea
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 Vi ahr tre barn og angrer selvfølgelig ikke på det. De var alle ønsket og planlagt! Men det ER hektisk og vi hadde absolutt ikke klart oss uten 2 biler. Våre er aktive på fritiden og vi bruker mye tid på kjøring, henting og oppfølging. Og ikke tro at de har samme aktivitet på samme sted til samme tid!! og vi merker stor forskjell på to og tre barn. Med to kunne vi ta oss av en hver (f.eks følge en hver på aktiviteter). med tre er det alltid "en til overs" eller en voksen som må ta seg av to. Anonym poster: 3702ac458444a119483ebc718b463ffb
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Har snart fire. Å siden far har skiftarbeid så er det jeg som må ta mesteparten foreldremøter, bursdager, aktiviteter++ En på trening, og aktivisere to på sidelinjen. Anonym poster: 9094fe28a563c062000d60db91e59cd6
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2013 #12 Skrevet 7. februar 2013 Vi har tre barn i alderen 2 til 7 år. Og i juni kommer nummer fire. Jeg synes faktisk ikke det er så travelt, jeg. Vi har to biler og passe stort hus. Ungene kan gå til skolen. De er med på en aktivitet i uka (de to største), men dette vil nok forandre seg når de blir litt større. Jeg jobber redusert og de to minste er bare i barnehagen tre dager i uka. Synes det var mest stress da de to største var små og jeg jobbet 100%. Nå har vi rolige behagelige dager. Spedbarnstida med nummer tre var også fin, rolige dager og ikke noe stress. Litt trøtt da, men det er man jo med bare en unge også. Anonym poster: 6ff951003a1a8490d2014b7b1a6ec021
Gullunger Skrevet 7. februar 2013 #13 Skrevet 7. februar 2013 Jeg har fått nr.4 sist sommer, og er så utrolig takknemlig og glad for at jeg fikk henne!! Jeg er kjempesliten til tider, og det er veldig hektist med 3 skolebarn og baby. Men jeg ville aldri ønsket meg et annet liv en det jeg har nå med familien min. Men som flere har nevnt, vi hadde ikke klart oss uten 2 biler!!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2013 #14 Skrevet 7. februar 2013 To biler og to voksne med førerkort er et must for å få hverdagen til å gå opp. Spesielt når barna begynner med fritidsaktiviteter. Jeg har aldri syntes det har vært så fryktelig travelt. Klart, man har ikke mye tid til overs og det er ikke ofte jeg sitter i sofaen og sløver. Det er noen år siden det var en vane, i hvert fall. Men man blir jo også langt mer strukturert og får unna det nødvendigste. Da mine var små hadde jeg en periode ett barn på SFO, ett barn i barnehage nr 1 og ett barn i barnehage nr 2. Det var travelt morgen og ettermiddag. vi måtte starte grytidlig, for jeg skulle jo rekke jobben, og det tar sin tid å levere barn på tre steder. På ettermiddagen ble det stress for å rekke innom tre steder innenfor åpningstidene . Men jeg har aldri angret, nei. Anonym poster: 985fcd6738f7be88d801fa17d226ec16
Plutselig_gravid Skrevet 7. februar 2013 #15 Skrevet 7. februar 2013 Vi har 3 barn og nå ser ut som det blir en 4.mann også fakisk. Veldig ikke planlagt! Her kjenner vi allerede godt til tidsklemmen og tenker på hvordan livet vil bli med 4 barn.... Men, vi mennesker er veldig flinke til å tilpasse oss og man kan klare det umulige hvis man må
Gjest Antarctica Skrevet 7. februar 2013 #16 Skrevet 7. februar 2013 Vi har veldig lyst på et barn til, vi har to nydelige barn som nå er 4 år og 2 år, men klarer ikke å bestemme oss. Tenker mer på overgangen fra 2 til 3, og all den ekstra jobben. Jeg kjører ikke bil, og barnehagen er ganske langt unna. De to barna har allerede fritidsaktiviteter, hvordan skal vi klare og sortere alt da? :-( Kommer vi til å angre i fremtiden hvis vi ikke får et barn til nå? Vi er ikke så unge lenger, så da er det uaktuelt å vente flere år før vi får ett barn til. Takk for svar Anonym poster: 90c8acf5eef97aabb8b58f05323bdbdc Ta lappen og start prøvinga. Ikke la tøysete praktiske ting bremse deg i å få den familien du ønsker deg. Nei, det er ikke mye mer jobb. Å være skilt, leve i mosaikkfamilie og ha fjortendagersbarn og stebarn er MYYYE mer jobb enn å ha 4-5 fellesbarn i et fungerende ekteskap...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå