Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Har hatt to vaginale fødsler, og med nestemann skal jeg ta keisersnitt. Noen som kan dele sine erfaringer med keisersnitt? Hvor lenge må jeg være sengeliggende etterpå? Lenge må jeg være på sykehuset? Komplikasjoner? Smerter? Anonym poster: a4a5acd406d4612e4aec515a7a994a9e
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Jeg var sengeliggende et døgn, men det var fordi de satte meg på epidural i 24 timer etter snittet pga anestesikomplikasjoner under selve snittingen. Var på sykehuset i to dager, hadde tilbud om å bli lenger. Ingen komplikasjoner. En del smerter, men jeg tror det hadde mest med bekkenløsning å gjøre. Jeg opplevde ikke såret som spesielt ille, selv om etterrier, hosting og latter var godt over ubehagelig. Anonym poster: c466e7167b72420275805d69239f47d1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Jeg var sengeliggende til bedøvelsen var ute, etter det er det opp og hopp Det er ikke anbefalt å bli liggende, de vil ha deg på do og i bevegelse for å forhindre blodpropp. 12 timer etter snittet var jeg selvgående, hadde dusjet og tisset, stelt meg og var oppe av sengen. Stelte barnet selv, både skiftet bleier, bysset og badet det. Ammet både sittende og liggende uten problemer. Spiste måltidene på fellesrommet sammen med de andre nybakte mødrene. Jeg ble overrasket over at det ikke var vondere enn det var etterpå, det er en varm litt brennende smerte, men helt til å leve med. På sykehuset fikk jeg vel voltaren tror jeg, men etter fjerde dagen tok jeg bare paracet i et par dager. Sov tre netter på sykehuset etter snittet. Komplikasjoner: Jeg mistet mye blod under snittet og måtte ha to blodoverføringer. Såret væsket lenge etterpå og lukket seg ikke skikkelig før etter 5 uker. Slitsomt å måtte ta hensyn til et operasjonssår i mange uker, ikke løfte o.l. men ellers var det en helt grei opplevelse. Anonym poster: f5ceeba3f6578b579c853d5aafe8e4df
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 Hadde hastekeisersnitt med sistemann og etter det jeg leser er keisersnittopplevelsene like forskjellige som vaginale fødsler. Jeg syns det var noe dritt å ikke kunne bevege meg like fritt som etter en vaginal fødsel. Trengte hjelp til mye, men det hang også sikkert sammen med at jeg ikke var forberedt i det hele tatt. Jeg var bare klar til å føde vaginalt egentlig. Var to timer på oppvåkningen etter snittet for at de skulle sjekke at førligheten var tilbake i beina før de sendte meg ned på barsel. Jeg var oppe og gikk ca 12 timer etter oprasjonen. Fikk smertestillende som holdt godt. Snittet ble gjort midnatt og jeg dro hjem 46 timer etterpå. Barselavdelingen i denne byen er som en stor spøk så det var mye mer hjelp å få hjemme av mannen. Anonym poster: eeb1b922b6465731c1d6742d11dc416d
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Tror de ønsker at man skal opp ganske snart etter at bedøvelsen er ute. Første gangen hadde jeg ks om natten (akutt) og da dusjet jeg litt ut på formiddagen dagen etter. Måtte ha litt hjelp, men det gikk veldig greit. Fikk morfin mens jeg lå på sykehuset, og noen tabletter første dagen hjemme, deretter paracet. Lå på sykehuset i 1,5 døgn Hadde litt smerter, men overkommelig, såret klødde forferdelig i lang tid, ca 1,5 år. Andre gangen hadde jeg planlagt ks, og lå noen dager ekstra (onsdag til lørdag). Var oppe på sengekanten på kvelden etter ks, og dusjet morgenen etterpå. Fikk ketorax og paracet på sykehuset, mulig jeg tok et par paracet etter at jeg hadde kommet hjem, men husker ikke sikkert. Såret grodde fint, men sprakk da en lykkelig storebror hoppet på mor når vi kom hjem fra sykehuset. Har et lite "nebb" fortsatt. Ikke noe kløe å snakke om, alt var helt fint etter noen uker. Kunne jeg VALGT, ville jeg likevel gått for vaginale fødsler med begge to, men det viste seg at jeg ikke har kropp til det under første fødsel. Anonym poster: 291b17a0fc925a58aac7032e06c1e295
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Det er nok forskjell på planlagt keisersnitt og hastekeisersnitt også.. Jeg fikk hastekeisersnitt etter 22 timer med rier og ingen søvn. De prøvde å få meg på beina dagen etter snittet, men jeg sank bare sammen som en filledokke. Jeg klarte bare såvidt snu meg i senga på egenhånd, hosting og nysing var forferdelig. Jeg klarte ikke dusje før etter to dager. I ettertid er det litt sårt at jeg ikke fikk med meg at far og barn kunne komme på observasjonsposten, jeg lå der i fire timer. Jeg var helt i svime og sovnet ganske fort. Det var jo ikke slik vi hadde planlagt det akkurat.. Såret har grodd fint, etter 3-4 uker begynte det virkelig å gå seg til. Inntil to uker var det veldig vondt. Jeg fikk også noe som lignet "luftsmerter" i rygg og nakke, det var vanskelig å gå oppreist i starten. Etter ca 3 mnd føler jeg meg stort sett som meg selv, men har ikke fått tilbake all følelse ved snittet og i baken (!!). Anonym poster: f1b53b567f49cec96bfdd6e45ef7fd03
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Takk for svar. Utifra det jeg leser, så trenger jeg ikke grue meg så veldig mye? Tok det lang tid før dere var igang med amming? Lest at det kan være litt mere strevsomt med keisersnitt. Anonym poster: a4a5acd406d4612e4aec515a7a994a9e
Gjest Kira bjeffer Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 Jeg har to planlagte ks, og var i fin form etter begge to. Oppe og gikk så fort jeg kom ned på barsel og reiste hjem hhv 2,5 og 1,5 døgn etter operasjonene. Ammet begge ungene mens jeg ventet på at bedøvelsen skulle gå ut, så melken kom med en gang. Lykke til, det går sikkert kjempe bra
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Jeg har hatt et akutt og et planlagt ks. Fin form etter begge. Oppe etter noen timer, ingen komplikasjoner. Reiste hjem etter henholdsvis 3 og 2 dager. Amming gikk fint. Ingen komplikasjoner. Det er med ks som med andre operasjoner; jo raskere du kommer deg på beina jo bedre er det. Man unngår komplikasjoner og kommer deg raskere! Ingen har godt av å være sengeliggende. Opp opp opp:) Hilsen kirurgisk sykepleier:) Anonym poster: 10ca94b8f53ddcfdc2d50fb9e005d205
Lykke~liten Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 Hei. Jeg hadde et hastesnitt. fikk en infeksjon i livmoren under fødsel. Jeg hadde en del smerter etterpå, men det tror jeg mye skyltes infeksjonen min. Jeg slet med å reise meg opp av sengen selv på mange dager. Lå først inne 5 dager. reiste hjem, for å så måtte inn igjen en ny uke pga infeksjonen blusste opp igjen. sykehuset sendte meg hjem for tidlig. selve operasjonssåret grodde fint. anbefaler deg å dekke det til med en liten tøybit (de har det liggende på sykehuset, ofte på de bodene utenfor rommene der det ligger pysj håndkler osv)... det hjalp fordi det gnagde mindre i bokselinninger osv... innbiller meg det er med på å holde det mer rent de første dagene også, har jo ikke grodd skikkelig da.. jeg slet med å gå helt oppreist i vetfall 2 uker. siden jeg ble så sengeliggende, slet jeg med ryggen en stung etterpå også.. (klarte ikke ligge på siden). jeg så andre som jeg hørte hadde tatt keisersnitt, og de gikk helt bra, så pigge ut og var ute å spiste i fellesen veldig raskt. tror det er veldig individuelt... har du et planlagt keisersnitt, uten noen komplikasjoner er jo sjansene veldig store for at du kommer deg ganske så raskt vil jeg tro =) masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå