Gå til innhold

2 år, 13 ord. Treg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han fyller 3 sent dette året. Han har 13 ord han bruker hyppig og riktig, i tillegg har han egne lyder for diverse som å sove eller kose. Han kommuniserer helt fint med oss foreldre. Likevel, er ikke dette litt lite? Han har stor forståelse og skjønner når vi prater til han, og hva vi prater om. På alle andre måter er han nok helt normal. Han sliter dog litt med å finne seg venner i bhg, jeg tror n

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trykket for kjap på knappen der ja.. Men altså jeg tror det kan være pga at han ikke snakker mye. Når burde vi bli bekymret?

Skrevet

Litt sent er det nok, men ikke bekymringsfullt sent tror jeg.

De sier at for de som er litt sene løsner deg gjerne veldig en gang mellom 2 og 2,5 år. Av den grunn har helsestasjonen her valgt å legge 2-års kontrollen litt sent, blir kalt inn når ungene er ca 2,5 år for da har deg gjerne skjedd en rasende utvikling siste månedene for de som er litt sene. Har en venninne som er helsesøster og hun sier de er så fornøyd med denne løsningen for det blir så mye mindre engstelse og bekymring. Før hadde de kontroll omtrent på 2-års dagen, og de som da var svakest språklig måtte tilbake til ny kontroll for å sjekke utviklingen senere, nå slipper veldig mange det.

Tommelfingerregelen er vel at 1-åringen sier ett og ett ord, 2-åringen setter sammen to og to ord og 3-åringen snakker i hele setninger. Men det er mange individuelle forskjeller altså.

Anonym poster: 7b7ba11046e93db61079f6aec7c3b927

Skrevet

Han har allerede vært på 2års kontroll, den hadde de akkurat rundt bursdagen hans. Slik du skriver det ville jeg nok heller hatt kontrollen ve 2,5 år. Det ville nok vært bedre tror jeg.

Han setter sammen ord, begynte med det for ikke så lenge siden. Sier "hei bilen!" eller "mamma do" (mamma skal på do).

Er ikke så veldig bekymret, men jeg gleder meg jo stort til at han begynner å prate litt mer da:)

Skrevet

Min gutt var lik på samme alder. Han forstod masse men gjorde bare spede forsøk på å snakke selv.. han hermet feks ikke etter ord vi sa uansett hvordan og hvor mye vi øvde.. når vi lekte med pekebok klarte han bare å si et veldig lite antall ord fra den, men hvis jeg sa ordene så pekte han villig vekk på alt mulig.. han visste feks hva som var delikat og hva som var pingvin osv.. da han var ca 2 1/2 eksploderte det.. da begynte han aktivt å harme etter våre lyder og ord og innen få uker snakket han i hele setninger og lærte mange nye ord hver dag. Det var så moro! I bhg sa de senere at de ville vurdert å søke hjelp fra kommunen, men at det plutselig løsnet før de fikk gjorde det. De sa at grensen deres gikk ved 2 1/2 år.. jeg må forresten legge til st han bålet som en gal, og hadde et ekspansive "røverspråk"... i dag er han 3 1/2 og er helt innenfor normale mtp språkutvikling..

Anonym poster: a11693fdf1c726f06eabe9049ba5ec06

Skrevet

Sorry, mange skrivefeil.. delikat - pelikan, bålet - bablet osv..

Anonym poster: a11693fdf1c726f06eabe9049ba5ec06

Skrevet

Ikke stress, min var helt lik. Her løsna det når han bikka 2 og et halvt og da gikk det plutselig i et rasende tempo. Før dette sa han kanskje bare 10 ord og satte ingen sammen. Nå blir han tre om en mnd og snakker som en foss i hele steninger.

Var han fysisk kjapp?? Min snudde seg tidlig, krabbet tidlig og gikk/løp tidlig. Ofte sånn at de konsentrerer seg om en ting av gangen:)

Anonym poster: 293e6be3d9eb59cd9fc97aef4367078c

Skrevet

2 åringen min snakker nesten rent, men hun er veldig tidlig ute. Er mangen som er eldre i bhg. som snakker mye "dårligere". Barn er forskjellige. Hadde ikke stresset.

Anonym poster: 126cf0e4dd6d137b03e863a97c901544

Skrevet

13 år er dritbra. Se den andre tråden der en på et og et halvt kan et ord.

Anonym poster: 8d03fc7deed6efc963cb963366544a61

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og mens noen barn er veldig tidlig ute med språk, er noen andre seinere.og alt er normalt!

Vi hadde en gutt som var over 2 år som så og si ikke hadde noen ord, men forsto alt. og plutselig, på to uker så babla han som bare det!

det kommer det kommer, barn er forskjellige og vi voksne likeså!:)

Anonym poster: b9d02d9ad948c735d1cea26419bb4dbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...