Gå til innhold

Dette barnet er sent ute, ikke sant?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et barn på 1.5 her i helga. Det har nettopp lært å stå og holde seg fast i møbler. Setter seg på få sekunder igjen og vil ikke stå med hjelp fra noen. Sier kun mamma og aaa (hadet) og æææ (der). Babler kun med gurglelyd og prøver ikke å kommunisere. Får ikke til å bruke skje, eller tengnekritt. Gråter når det vil noe. Foreldrene mener barnet er normalt utviklet. Jeg kan ta feil, og mitt gjevngamle barn kan være et geni, men dette er bekymringsverdig sent?

 

Anonym poster: 2c55f196f5dc1ec1c462f55fe0edcadb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sent? Ja! Bekymringsverdig? Neppe...

Skrevet

Kommer helt an på barnet det, var treig selv og gadd ikke gå før jeg var 20mnd,er ikke sikkert det er noe annet galt med barnet at det er sta

 

Anonym poster: 293fe9d7fac4faccce6b8aa91907db27

Skrevet

Tror ikke det er bekymringsverdig sent, noen må nødvendigvis ligge foran gjennomsnittet og andre bak.

 

Men de fleste har nok kommet litt lenger enn det der når de runder halvannet år ja.

 

Anonym poster: e9a3be6edfe8f9ed752af11d6e0ccd8f

Skrevet

Det er utrolige store normalvariasjoner når det gjelder utvikling hos barn. At barnet er sent ute motorisk er helt klart, men når det gjelder språket er jeg ikke enig. Det høres ut som min helt normale 18 mnd gamle jente.

 

Anonym poster: e632bd529e8ef0730bac7cc4c5a7f23f

Skrevet

Noe sent ja, men barnet har jo foreldre og blir fulgt opp av hs! Altså ikke så mye du trenger bry deg med.

 

Anonym poster: ec33ee025bf5c2a646b3c2f66177d08b

Skrevet

Barn er forskjellige! Min gutt sa kanskje inntil 25 ord eller noe sånt helt til han var 2 1/2 år.. nå er han 3 1/2 og ligger ikke noe bak jevnaldrende.. han snakker på vindpust og utpust og synger hele dagen... han gikk heller ikke før han var 15 mndr, men har ingen problemer nå..

 

Anonym poster: c029ad9a7643cbe980f3799d6d69d1c5

Skrevet

Jeg hadde et barn på 1.5 her i helga. Det har nettopp lært å stå og holde seg fast i møbler. Setter seg på få sekunder igjen og vil ikke stå med hjelp fra noen. Sier kun mamma og aaa (hadet) og æææ (der). Babler kun med gurglelyd og prøver ikke å kommunisere. Får ikke til å bruke skje, eller tengnekritt. Gråter når det vil noe. Foreldrene mener barnet er normalt utviklet. Jeg kan ta feil, og mitt gjevngamle barn kan være et geni, men dette er bekymringsverdig sent?

 

Anonym poster: 2c55f196f5dc1ec1c462f55fe0edcadb

Høres ut som min søster da hun var på den alderen. I dag er hun lærer oh har 3 kongepokaler i skapet fra en idrett som krever enorm kroppsbeherskelse. Det er nok sent, men ikke nødvendig vis noe å bekymre seg for.

 

Anonym poster: c7c84826d39909c3678433f26198471c

Skrevet

Jeg håper du hadde vett på å ikke kommentere hvor tregt utviklet du synes barnet er. Selvfølgelig ser foreldrene at det henger etter, men de har helt sikkert fått beskjed om at det er innenfor normalen. Alle foreldre vil ha gjennomsnittlige/tidlige barn, men slik er det ikke.

 

Vær en venn, ikke en kritiker. Og, nei, barnet ditt er overveiende sannsynlig ikke et geni.

Skrevet

Kanskje litt sent, men neppe unormalt!

Har en venninne som får barn som har vært små ved fødselen og litt tregere enn gjennomsnittet. Når de var rundt 2-3 år utviklet de seg putselig raskt og tok igjen de gjennomssnittet.

Skrevet

I barnehagen ser jeg at ved nærmere 3 år så jevner disse forskjellene seg ut. Så det er unødvendig å sammenligne med mindre man ser bekymringsverdige avvik.

Skrevet

Jeg håper du hadde vett på å ikke kommentere hvor tregt utviklet du synes barnet er. Selvfølgelig ser foreldrene at det henger etter, men de har helt sikkert fått beskjed om at det er innenfor normalen. Alle foreldre vil ha gjennomsnittlige/tidlige barn, men slik er det ikke.

 

Vær en venn, ikke en kritiker. Og, nei, barnet ditt er overveiende sannsynlig ikke et geni.

 

Det var de som tok det opp selv. De mente at mitt barn var overutviklet og kunne ha asperger. Jeg mente at mitt barn er normalt utviklet. Jeg sa ikke til dem at deres henger etter, bare at mitt også er normalt. Jeg synes deres virker så baby og lever i sin egen verden. De var på besøk i flere timer og barnet rikket seg ikke fra plassen på gulvet.

 

Anonym poster: 2c55f196f5dc1ec1c462f55fe0edcadb

Skrevet

Noen må til for å lage et snitt, vet du.

 

Anonym poster: fb7ea6902ebe6414f5a600dad242c6d0

Skrevet

Jeg håper du hadde vett på å ikke kommentere hvor tregt utviklet du synes barnet er. Selvfølgelig ser foreldrene at det henger etter, men de har helt sikkert fått beskjed om at det er innenfor normalen. Alle foreldre vil ha gjennomsnittlige/tidlige barn, men slik er det ikke.

 

Vær en venn, ikke en kritiker. Og, nei, barnet ditt er overveiende sannsynlig ikke et geni.

 

Det var de som tok det opp selv. De mente at mitt barn var overutviklet og kunne ha asperger. Jeg mente at mitt barn er normalt utviklet. Jeg sa ikke til dem at deres henger etter, bare at mitt også er normalt. Jeg synes deres virker så baby og lever i sin egen verden. De var på besøk i flere timer og barnet rikket seg ikke fra plassen på gulvet.

 

Anonym poster: 2c55f196f5dc1ec1c462f55fe0edcadb

 

Da konkluderer eg med at dere er like dårlige alle sammen. Det slutter aldri å overraske, og skuffe, hvordan folk må finne feil og mangler ved andres barn. Enten er man for treg, eller for rask. Eller så er man en dårlig oppdrager "for slik gjør aldri mitt barn!".

 

Hva med å innse at barn er forskjellige og glede seg over de fremskritt og seiere de har på et individuelt nivå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...