Gå til innhold

Kostnader bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sette opp ett budsjett for bryllupet. Men hvilke kostnader må jeg regne med?

Anonym poster: ec5d9c4990be81d2472cc6cb88822f93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal vel betale en 3 del selv, og foreldrene dine resten, var i alle fall det,når jeg spurte foreldrene mine, skal gifte meg i juli 2014,

Skrevet

Tror spørsmålet var hvilke poster hun må regne med i budsjettet, som lokale, mat, drikke, fotograf, kjole (klær), overnatting, transport, pynt, blomster etc.

Og hvor mye foreldrene betaler er vel helt individuelt fra familie til familie!?!

Skrevet

Vi kommer ikke til å spørre om hjelp :) Vi regner med å betale alt selv. Det er godt mulig vi vil få hjelp. Men vi er voksne og har selv valgt å gifte oss.

Hi

Skrevet

Kjole,sko,undertøy til deg

Dress til mannen

Brudepikekjoler (om du skal ha brudepiker)

Blomster

Frisør

Innbydelser

Takkekort

Pynt til lokalet

Lokalet

Mat

Drikke

Fotograf

Musikk

Transport til og fra kirken

Skrevet

Tusen takk for svar :) Det blir fort dyrt... ;)

Skrevet

Vi kommer ikke til å spørre om hjelp smile.png Vi regner med å betale alt selv. Det er godt mulig vi vil få hjelp. Men vi er voksne og har selv valgt å gifte oss.

Hi

Bra. Det er rimelig latterlig hvis voksne mennesker forventer at andre skal betale for deres bryllup... :P

Her er ett forslag til budsjett:

http://www.bryllupsweb.no/budsjett.html

Skrevet

Hvilke utgifter dere får kommer jo helt ann på hvilket type bryllup dere skal ha, men jeg kan jo ramse opp litt så kan andre suplere:

Litt utgifter for å få ordnet papirene i forkant.

Kirke, prest og organist om dere ikke gifter dere i kirken dere hører til.

Transport til og fra kirke/festlokale

Brudekjole, undertøy, smykker, hårpynt, sko

Klær, undertøy, soller og sko til mannen

Klær og sko til barn

Frisør

Sminke

Brudebukett

Knapphullsblomster (brudgom, fedre forlover)

Pynting av kirken

Pynt av bord og festlokale

Invitasjoner

Takkekort

Porto

Festlokale

Kokk

Serveringshjelp

Toastmaster

Gaveåpnere

Barnevakt

Sjåfør

Rydde/vaskehjelp

Middag (husk utgifter til mat til barn, vegetarianere og andre som ikke spiser vanlig mat)

Kaker

Nattmat

Vin, øll, sprit, brus, blandevann

Musikk

Underholdning

Gaver til gjester

Parkeringsutgifter

Hotellovernatting for bruden før vielsen og ekteparet etter vielsen

Anonym poster: 06b1b0f9f67f8d03856f5e851be8231e

Skrevet

Det desidert dyreste for oss var lokale, mat og drikke til gjestene.

Anonym poster: cb028932db25a4f343635167384d4c97

Skrevet

Kommer heller aldri til å spørre om hjelp til å finansiere bryllup! Når VI har bestemt oss for å gifte oss, så skal det være vi som betaler. Hadde aldri spurt mine foreldre hvor mye de kunne betalt. Men om de hadde kommet å sagt at de ville betale feks kjolen eller noe annet så hadde det vært okey. Personlig gifter vi oss når vi har råd til å spandere alt på gjestene og ha det bryllupet vi ser for oss :)

Anonym poster: 18b62746ff80dc6b6f6f9250a5f4a39a

Skrevet

du skal vel betale en 3 del selv, og foreldrene dine resten, var i alle fall det,når jeg spurte foreldrene mine, skal gifte meg i juli 2014,

Det er ikke vanlig det. Foreldrene bestemmer selv om de vil betale eller ei. Mine foreldre hadde hvertfall aldri betalt for mitt brylupp.
Skrevet

Hæ? Det er vel opp til Hi og hennes familie hvem som skal betale hva?

Anonym poster: 5f44db068ec0540e3214760f2ac2087c

Skrevet

Er det vanlig at gjestene får gaver? Evt. hva?

Skrevet

Er det vanlig at gjestene får gaver? Evt. hva?

Ganske mange vil ha en liten ting til hver gjest, som en rose eller en pose med noe godt på bordet.

Det er selvfølgelig ikke noe man trenger, men om man vil ha det må det med i budsjettet. Slik er det jo med det meste.

Anonym poster: 06b1b0f9f67f8d03856f5e851be8231e

Skrevet

Hvis man er nærmere tredve enn tyve, har bodd sammen og to, tre barn på slep så er det unaturlig og frekt å be foreldre om å sponse.. Og bare det å spørre dem?! En ting er jo når de tilbyr seg, men å forvente... Uff.

Skrevet

Ser noen her nevner utgift til toastmaster og folk til å åpne gaver.

Det er i alle fall utgifter du kan unngå. Toastmasteroppgaven tar en slektning som allerede er gjest i bryllupet seg av, en onkel, tante eller et søskenbarn, f.eks.

Gaveåpning er en oppgave som brudeparets søsken ofte tar, eller en venn/venninne som ikke "nådde opp" som forlover.

Ellers er gave til gjestene fullstendig unødvendig. Det samme gjelder underholdning. Utgift til musikk kan man jo ha, men i dag er det vel mange som lager seg en spilleliste på streamingtjeneste i stedet.

Pynting av kirke er også en utgift som slett ikke trenger å være stor; de fleste kirker er i grunnen så fine i seg selv at de trenger ikke store pynten. Litt blomster, kanskje.

Man trenger ikke å gå helt av skaftet i utgifter for å arrangere bryllup!

Anonym poster: 4b983d7ca0a714dcda1a8a3acf766eab

Skrevet

Mange gode tips her :)

Tusen takk dere!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...