Tommelopp! Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Jeg er bare litt nysgjerrig! Hva er det dere spiser egentlig? Vi spiser godt, og middagene er en god kombinasjon av hjemmelaget fra bunnen av og halvfabrikata, fisk, kjøtt og fugl. I kjøleskapet er det alltid mange slag pålegg, og vi har juice, melk, biola og saft. Koser oss alltid med litt brus og godis i helgene, (og det skal innrømmes at vi ikke alltid er like flinke til å ikke gjøre det på ukedager også). Jeg regner mat og husholdning sammen, så i totalsummen, som normalt ligger på ca 7000,- er det alt av såpe/vaskemidler, bleier til lillegutt på 2 (snaaart ferdig med bleiebarn!), dopapir, tørkepapir, bind, mat til hund og katt og kanskje til og med et par sokker i ny og ne! Vi handlet mye på en dyr butikk før, og den gang havnet vi på 10000, nå er det stort sett Rema som får husholdningspengene våre. Jeg og mannen er glad i mat, 12-åringen likeså. Lillegutten spiser mye for alderen, mens jenta på 5 ikke er merkbar i matfatet! Vi fyller fryseren med litt viltkjøtt og kanskje en halv gris en gang i blant da, men det er ikke hvert år!
Musemorbr / Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Det slår meg hvor sykt det er at noen kan spise for mer enn andre har i inntekt. Og ikke forstår jeg hvordan det er mulig. Ser for meg en glupsk familie på hummerrestaurant, i ekte Donaldblad-stil.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Det er vel ingen familie av normal størrelse som spiser så dyrt? Jeg handler dyrt. Kun på Meny, masse økologisk, masse dyre produkter. Og vi klarer sjelden å komme over 10.000 i mnd. Anonym poster: 75aeae1aaddac2f019345bfe5c9a886f
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 Nå spiser ikke vi for så mye akkurat, men bor på landet, og her koster maten nesten dobbelt så mye som den gjør i byen. Kan jo tenkes at det er grunnen? Finner ingen billig-varer, og må ut med 35 kroner for et brød for eksempel. Skal vi ha brus, koster den 42 kroner pluss pant, og for ikke å snakke om kjøttvarer. Da kan vi snakke høyt prisnivå. Vet at enkelte som bor her handler alt på nærbutikken, og da tror jeg lett det kan komme opp i 15-20 000 for en familie. Selv handler vi i byen en gang i måneden, så vi kommer mye billigere ut av det. Anonym poster: 95c00e7b4f4f024e462424715125adfd
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Nå spiser ikke vi for så mye akkurat, men bor på landet, og her koster maten nesten dobbelt så mye som den gjør i byen. Kan jo tenkes at det er grunnen? Finner ingen billig-varer, og må ut med 35 kroner for et brød for eksempel. Skal vi ha brus, koster den 42 kroner pluss pant, og for ikke å snakke om kjøttvarer. Da kan vi snakke høyt prisnivå. Vet at enkelte som bor her handler alt på nærbutikken, og da tror jeg lett det kan komme opp i 15-20 000 for en familie. Selv handler vi i byen en gang i måneden, så vi kommer mye billigere ut av det. Anonym poster: 95c00e7b4f4f024e462424715125adfd I alle dager hvilken nærbutikk har du? Jeg bor også på landet, og det er dyrere enn i byen, ganske masse også, men 15. - 20.000 Aldri i verden! Vi bruker maks 1300 kr i uken, og det er også med bleier:) Anonym poster: 5d054f49485e2fd9774c79b7242d167f
Major HotLips Houlihan Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 I tillegg til å handle dyrt så tenker jeg at det må jo kastes utrolig mye mat. Tror ikke det er alle som har oversikt over hva som blir spist av det som handles inn.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 De som skriver at de bruker 15.000 i mnd snakker om mat og husholdningsartikler da. Og få (hvis noen i det hele tatt) har skrevet at de spiser for 20.000 i mnd. Vi bruker 5.000, men jeg forstår at man lett kan bruke tre ganger så mye. Jeg ser på pris, og mange av alternativene til det jeg handler er nettop 3-4 ganger dyrere. Anonym poster: 889379ab36b39eac7ff9299ae604b4a5
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 I tillegg til å handle dyrt så tenker jeg at det må jo kastes utrolig mye mat. Tror ikke det er alle som har oversikt over hva som blir spist av det som handles inn. Jeg slår et slag for vakumpakkeren! Pakker rester, oppkuttede grønnsaker etc. med den så holder det lengre og brukes i stedet for å kastes! Anonym poster: 72739fb372e04ff602a5f85105fc88cf
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Mange regner jo med alt man kjøper i matbutikk, som snus, røyk og alkohol. Da blir det fort dyrt. Dessuten er det mange som ikke planlegger, kaster mye mat, og handler hver dag (=kjøpe ting man ikke trenger som igjen blir kastet) Anonym poster: d43a03213461ba7cc8c7d64a0e0942c6
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 Vi har et matbudsjett på 12.000,- i måneden, men da får vi veldig mye kjøtt fra svigermor så vi hadde brukt mer om vi måtte handle alt av koteletter, karbonadedeig, steik, biff o.l. selv. Vi er 2 voksne og 4 barn på 12, 9, 6 og 4 år. Vi spiser helt normal mat, poteter, fullkornspasta, ris, karbonadedeig, kyllingiflet, fiskefileter, kjøtt osv. Har grønnsaker eller salat hver dag og ungene har fri tilgang til frukt. Ungene spiser gjerne en yoghurt hver om dagen, drikker et glass juice til frokost. Det går 2 brød i døgnet og alle de skivene skal ha pålegg, bruker vanlig pålegg som skinke, salami, gulost, brunost, syltetøy, leverpostei, makrell i tomat o.l. Det går litt frokostblanding i løpet av uke og litt melk. Snop og potetgull kjøper vi bare i helgene, samme med brus. Da blir prislappen ca 12.000 kr i måneden. Men det er inkludert alt av vaskemidler, dopapir o.l. også da. Anonym poster: 0973b9662cec89507a2818df6b5db3a6
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #11 Skrevet 6. februar 2013 Vi har et matbudsjett på 12.000,- i måneden, men da får vi veldig mye kjøtt fra svigermor så vi hadde brukt mer om vi måtte handle alt av koteletter, karbonadedeig, steik, biff o.l. selv. Vi er 2 voksne og 4 barn på 12, 9, 6 og 4 år. Vi spiser helt normal mat, poteter, fullkornspasta, ris, karbonadedeig, kyllingiflet, fiskefileter, kjøtt osv. Har grønnsaker eller salat hver dag og ungene har fri tilgang til frukt. Ungene spiser gjerne en yoghurt hver om dagen, drikker et glass juice til frokost. Det går 2 brød i døgnet og alle de skivene skal ha pålegg, bruker vanlig pålegg som skinke, salami, gulost, brunost, syltetøy, leverpostei, makrell i tomat o.l. Det går litt frokostblanding i løpet av uke og litt melk. Snop og potetgull kjøper vi bare i helgene, samme med brus. Da blir prislappen ca 12.000 kr i måneden. Men det er inkludert alt av vaskemidler, dopapir o.l. også da. Anonym poster: 0973b9662cec89507a2818df6b5db3a6 Da har dere ikke et MATbudsjett på 12000. Klart man begynner å lure når noen bruker så himla mye penger på bare mat. Men ser ut som de fleste skriver at de bruker så så mye på mat, men glemmer at det og inkluderer husholdningsartikler. Om man sjekker SIFO sitt budsjett for en vanlig familie (2 voksne og 2 barn) så er mat og husholdning delt. Om vi legger de postene sammen blir det nesten 10 000 kr for vår familie. Men vi bruker ikke mer enn ca 6500 av de på mat. Anonym poster: ce2b14702670f524704415f6ea5d703f
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #12 Skrevet 6. februar 2013 Vi har et matbudsjett på 12.000,- i måneden, men da får vi veldig mye kjøtt fra svigermor så vi hadde brukt mer om vi måtte handle alt av koteletter, karbonadedeig, steik, biff o.l. selv. Vi er 2 voksne og 4 barn på 12, 9, 6 og 4 år. Vi spiser helt normal mat, poteter, fullkornspasta, ris, karbonadedeig, kyllingiflet, fiskefileter, kjøtt osv. Har grønnsaker eller salat hver dag og ungene har fri tilgang til frukt. Ungene spiser gjerne en yoghurt hver om dagen, drikker et glass juice til frokost. Det går 2 brød i døgnet og alle de skivene skal ha pålegg, bruker vanlig pålegg som skinke, salami, gulost, brunost, syltetøy, leverpostei, makrell i tomat o.l. Det går litt frokostblanding i løpet av uke og litt melk. Snop og potetgull kjøper vi bare i helgene, samme med brus. Da blir prislappen ca 12.000 kr i måneden. Men det er inkludert alt av vaskemidler, dopapir o.l. også da. Anonym poster: 0973b9662cec89507a2818df6b5db3a6 Da har dere ikke et MATbudsjett på 12000. Klart man begynner å lure når noen bruker så himla mye penger på bare mat. Men ser ut som de fleste skriver at de bruker så så mye på mat, men glemmer at det og inkluderer husholdningsartikler. Om man sjekker SIFO sitt budsjett for en vanlig familie (2 voksne og 2 barn) så er mat og husholdning delt. Om vi legger de postene sammen blir det nesten 10 000 kr for vår familie. Men vi bruker ikke mer enn ca 6500 av de på mat. Anonym poster: ce2b14702670f524704415f6ea5d703f Ser den, men de fleste kaller det vel matbudsjett bare fordi alt handles i matbutikken.... Anonym poster: 0973b9662cec89507a2818df6b5db3a6
Mrs. Grey Skrevet 6. februar 2013 #13 Skrevet 6. februar 2013 Matbudsjettet vårt ligger ikke på 15-20.000, men jevnt over på 10.000. Syns selv det er utrolig mye penger, men ser ikke helt hvor vi kan kutte:/ Vi spiser vanlig mat, alt er laget fra bunnen, hjemmelaget brød og lite snop og snacks. Det som trekker opp budsjettet er helt klart at vi spiser økologisk. Vi får tilkjørt frukt, grønt, yoghurt og mel hver uke, for mellom 7-900,- Ellers kjøper jeg mye økologiske nøtter,dadler, kokos etc. fra iherb, og dette trekker også opp. Det har blitt hverdagsluksus for oss, og er noe jeg må skrenke inn:/
Tommelopp! Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #14 Skrevet 6. februar 2013 Men SIFO-budsjettet stemmer ikke på noen måte med vår familie uansett! Sist jeg var borti det var det jo ganske store summer på møbler og klær også.. Handler ikke slik hver måned. Jeg bor også på landet, i ei bygd med 1200 innbyggere, og da sier det seg selv at det ikke er så mange butikker. Nærbutikken er dyr (mega), så jeg kjører forbi og handler på en Rema som ligger ca 2 mil unna. Ja, det koster å kjøre dit også, men siden jeg handler for minst en (noen ganger to) uker i slengen så går det greit.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #15 Skrevet 6. februar 2013 Spise for 10 000? Nå ble jeg misunnelig. Det er mer enn jeg har i mnd, er alene med et barn. Dere er heldige. Anonym poster: 0490c51b7344b879fe6e6fda4e27e159
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #16 Skrevet 6. februar 2013 Vi er to voksne og et barn. Bruker 4.000kr på mat i måneden. Vi har dårlig råd men vi klarer oss helt fint. Leve veldig stramt, men det går. Kan ikke forstå at dere klarer å bruke så mye penger! Eller, jeg skulle nok klart det jeg og Syntes bare det er veldig sløsing. Ville heller skrenket krafitg inn på maten og heller brukt pengene på noe fornuftig. Hadde jeg hatt 10-15.000 kr å handle mat for i måneden, så skulle jeg vist dere at det går ann å leve billig, godt og SUNT. Anonym poster: f207e652a04e57351ed490104e7a7c74
Mrs. Grey Skrevet 6. februar 2013 #17 Skrevet 6. februar 2013 Ja, vi er heldige. Det er tungt å leve på stramt budsjett hver bidige måned, år etter år. Har selv vært der:/
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. februar 2013 #18 Skrevet 6. februar 2013 Det er jo ikke noe problem om man handler f.eks hver eneste dag. Men om man handler en gang i uka, så er det lettere å spare inn på matbudsjettet
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #19 Skrevet 6. februar 2013 Vi er to voksne og et barn. Bruker 4.000kr på mat i måneden. Vi har dårlig råd men vi klarer oss helt fint. Leve veldig stramt, men det går. Kan ikke forstå at dere klarer å bruke så mye penger! Eller, jeg skulle nok klart det jeg og Syntes bare det er veldig sløsing. Ville heller skrenket krafitg inn på maten og heller brukt pengene på noe fornuftig. Hadde jeg hatt 10-15.000 kr å handle mat for i måneden, så skulle jeg vist dere at det går ann å leve billig, godt og SUNT. Anonym poster: f207e652a04e57351ed490104e7a7c74 Nå må du huske på at vi som bruker så mye penger på mat er dobbelt så mange som dere da... Fire barn gir ganske mye større forbruk av alt fra dopapir til vaskemidler Mine to eldste er idrettsgutter som trener mange ganger i uken, de er veltrente og slanke som mynder og har en forbrenning som er imponerende. De spiser mer enn en voksen mann! Vaskemidler er også dyrt, de inngår i vårt matbudsjett. Eldste sønnen trener tre ganger i uken og har gym tre ganger i uken, blir litt vasking av håndklær og treningstøy av sånt.. Anonym poster: 0973b9662cec89507a2818df6b5db3a6
Mrs. Grey Skrevet 6. februar 2013 #20 Skrevet 6. februar 2013 Vi er to voksne og et barn. Bruker 4.000kr på mat i måneden. Vi har dårlig råd men vi klarer oss helt fint. Leve veldig stramt, men det går. Kan ikke forstå at dere klarer å bruke så mye penger! Eller, jeg skulle nok klart det jeg og Syntes bare det er veldig sløsing. Ville heller skrenket krafitg inn på maten og heller brukt pengene på noe fornuftig. Hadde jeg hatt 10-15.000 kr å handle mat for i måneden, så skulle jeg vist dere at det går ann å leve billig, godt og SUNT. Anonym poster: f207e652a04e57351ed490104e7a7c74 Jeg opplever ikke at vi sløser, da jeg er flink til å utnytte maten, og lager næringsrik mat hver eneste dag. Vi har lite kjøtt, flere superbillige middager i uken og lager brød selv, men ser som sagt at å spise økologisk er drittdyrt. Og, ja, mange vil kalle det å leve økologisk for luksus, men jeg strammer heller inn på andre ting enn å spise vanlig mat:/
Mrs. Grey Skrevet 6. februar 2013 #21 Skrevet 6. februar 2013 Det er jo ikke noe problem om man handler f.eks hver eneste dag. Men om man handler en gang i uka, så er det lettere å spare inn på matbudsjettet Enig i det, ser stor forskjell de ukene vi ikke tar ukeshandel. Man sparer ganske mange lapper ved å holde seg borte fra butikken:-)
Puma - sprekker snart! Skrevet 6. februar 2013 #22 Skrevet 6. februar 2013 Vi handler det vi vil, spiser sunt og variert, mye økologisk og fra bunnen av. Handler alt på Meny, inkl husholdningsartikler. Vi har et husholdsbudsjett på 11.000,- og da er drivstoff inkludert. Kaster omtrent ikke mat og kjøper mye 1/2-pris varer pga dato, samt lite kjøtt. Halvparten av ALL mat i Norge kastes! Hver og èn av oss kunne fødd et annet menneske m det vi kaster.
Sli1 Skrevet 6. februar 2013 #23 Skrevet 6. februar 2013 Vi brukte en periode rundt 10.000 i mnd på matbutikken, noe jeg syns var helt forkastelig. Vi er to voksne og to barn under 4 år. Da handlet vi hver eneste dag. Nå handler vi to ganger i uken, hver fredag og mandag og det merkes utrolig godt på matbudsjettet. Nå handler vi for 1200-1500 i uken, og da er det med bleier til minstemann, morsmelkerstatning,, brus og litt snop til helgene osv. Vi har også alltid frukt hjemme, og bruker mye ferske grønnsaker, samt youghurt, biola og alt det der. Også er det jo så mye bedre å slippe å dra på butikken hver eneste dag. De to gangene i uken vi handler har vi planlagt middagene for uken, tar jo bare 5 minutter og da slipper jeg å stå på butikken etter jobb og være helt rådvill i butikken. Tror ikke jeg hadde klart å bruke 15-20.000 i mnd om jeg hadde prøvd en gang:p
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. februar 2013 #24 Skrevet 6. februar 2013 Det er jo ikke noe problem om man handler f.eks hver eneste dag. Men om man handler en gang i uka, så er det lettere å spare inn på matbudsjettet Enig i det, ser stor forskjell de ukene vi ikke tar ukeshandel. Man sparer ganske mange lapper ved å holde seg borte fra butikken:-) Absolutt. Vi storhandlet skikkelig en gang. Handlet middag OG tilbehør for 20 dager, og aboslutt alt vi trengte av vaskemdiler osv (tilogmed ny kluter) drikke, pålegg, frukt, brød...you name it. 2500 kr. Handler vi hver dag går det fort 500 kr hver gang, og da gjerne bare på tull...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2013 #25 Skrevet 6. februar 2013 Vi bruker rundt 12.000 i mnd. Vi er en familie på fem med to barn som spiser nesten som voksne. Det går masse brød og middag....det er feks ikke nok en med en kjøttdeig som man skal ha spagetti og kjøttsaus selv om det spes på med grønnsaker...to kjøttdeiger er lett 80,- bare der. I tillegg røyker sambo og det går på matbudsjettet. Orker ikke spise brød som smaker papp og brødet koster gjerne 30,- og på en uke er det over to hundre kroner i brød. Det vaskes myyyyyyyyye klær - minst to maskiner hver dag og klærne blir ikke rene av billigmerkene så det går endel vaskemidler. Anonym poster: 101a297101df9cf9b1adea06560d1a7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå