Gå til innhold

6-åring som regner 5. klasse matte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente som går i 1. klasse. Hun liker matte og vil gjerne gjøre oppgaver hele ettermiddagen hvis hun får. I de andre fagene er hun helt vanlig, leser bra da...

Vi bestilte noen mattebøker som hun kunne ha og leke seg med. Blant annet Abakus sine oppgavebøker opp til 5. klasse (tenkte å bestille så vi hadde noen år fremover). Hun fikk disse bøkene på lørdag.

I går satt hun og regnet og da jeg skulle se på hva hun gjorde, så jeg at hadde regnet ut hele 3. klasse, 4. klasse og halve 5.klasseboken. Gikk over svarene og (nesten) alt var helt rett!! Var ganging, deling og litt brøk/desimalregning.

Hun har innimellom spurt meg litt om hvordan man ganger osv, jeg har svart at å gange med 4 er det samme som å plusse 4 ganger etc. Og at å dele blir motsatt, at man må finne ut hvor mange ganger man må plusse for å få dette tallet. Så har jeg forklart henne greia med desimaler.

Jeg ble litt sjokkert. Lurer på om jeg bør få til et møte med lærerne hennes om et eget matteopplegg for henne eller om vi bare skal la henne regne disse oppgavene på privaten...

Hun var ganske stolt og ville ta med bøkene på skolen for å vise frem men det sa jeg nei til fordi jeg tenkte at det kunne bli oppfattet som litt "kjipt".

Bør jeg ringe skolen? Kontaktmøtet har akkurat vært...

Anonym poster: f25fec8b7d9f118f63b299382074dd62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så moro!!! Hun bør jo hvertfall få langt mer utfordringer i mattefaget! Er du eller pappaen også kløppere i matte?

Anonym poster: 092d97843bcc56543af2dec640cf8be7

Skrevet

Dette er et talent hun må få lov til å utvikle videre!!! Jeg er imponert!

Ta det opp med skolen å hvis gjerne frem bøkene. Når jeg gikk på vgs var det en gutt fra 8 klasse som hadde matte på vg2.

Skrevet

Har en niese som er sånn, begge foreldrene er kløppere i matte :) De har pratet med lærerne, sånn at hun har eget opplegg :)

Anonym poster: bcc18f3eb88978ffb8ac91edb54db852

Skrevet

Ja det var rart og moro! Vi var nok glade i matte begge to men ikke på denne måten... Det er rart at vi ikke har skjønt det, har jo merket at hun håndterer penger og hoderegning bra, men har liksom ikke "testet" henne noe utover dette før.

Har ikke lyst til at hun skal få "nerdestempel" da det er litt tøft jentemiljø i klassen og hun er veldig stille og beskjeden...

Skrevet

Snakk med læreren!

Samtidig så er det lurt å prøve å utfordre barnet på andre områder (hun er antagelig ikke like sterk i alt - andre fag, samspill, motorisk - ikke vet jeg)

Anonym poster: 249d7b9b4b59e2855c33c91588fc8f18

Skrevet

Snakk med læreren!

Samtidig så er det lurt å prøve å utfordre barnet på andre områder (hun er antagelig ikke like sterk i alt - andre fag, samspill, motorisk - ikke vet jeg)

Anonym poster: 249d7b9b4b59e2855c33c91588fc8f18

Nei du har rett, hun kan fort bli stille og forsvinne litt i mengden..

Skrevet

Enig med de andre her. Hun er flink og dere bør absolutt snakke med læreren :)

Hun bør utfordres så hun ikke mister motet og begynner å kjede seg, og hun bør absoutt få videreutvikle talentet sitt.

Artig når barna er så flinke og finner sin "nisje" :)

Anonym poster: bb805deccfb392bd9961536b84b12836

Skrevet

OJ, da er hun flink! Jeg synes helt klart du bør kontakte skolen, så hun kan få noe ordentlig å bryne seg på. Denne evnen bør dere jo stimulere - og så bør hun velge seg en realfaglig utdannelse eller lignende når den tid kommer (det er jo sånn bruk for folk - særlig jenter - som er flinke i matte)...Hvis hun vil, såklart. Bare passe på at det ikke blir for mye av det gode, slik at hun ikke blir lei. Men håpet er jo at dette helt klare talentet hennes også gjør at hun kommer til å synes matte er moro også i årene fremover.

Anonym poster: 194f09a08693132341e3b60d25bac30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...