Gå til innhold

Amme etter klokka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste akkurat tråden om høygravid/barseltid, og så at noen hadde svart at hun først ammet etter behov men så gikk over til å amme etter klokka. Dette har jeg ikke tenkt så mye på, men nå ble jeg usikker ;) hva gjør dere? Hvordan vet man om babyen får nok mat? Og hvordan vet man at babyen er sulten og ikke bare trøtt eller lei eller noe? Prøver man først med mat og deretter noe annet, eller omvendt? Og hvis man skal amme etter klokka, når skal jeg amme da? Dette ble mye spørsmål, jeg visste ikke at man kunne lure på så mye som man gjør som førstegangsgravid :) glad for alle svar :)

Anonym poster: 8ada5dd3f9b4d1b00da1f48c49eb3547

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn generelt så er det vel mat hver 3. time. Men om ungen ikke roer seg ned etter evt smokk, byssing, kos osv så prøver man pupp og hvis ungen da spiser så er han sulten. ;) Noen ganger kan man også høre på gråten om det er sult eller magevondt eller lignende. Jeg hørte ikke det så jeg måtte bare prøve meg frem.

Anonym poster: abbdc655130eec1ba0b9f83e3cca435a

Skrevet

Gi babyen mat når den er sulten og drit i klokka :) Du ser når babyen er sulten ved at den gaper og søker etter brystet, spiser på fingrene og "klynker".

Skrevet

Det er nok ingen fasitsvar på det... For noen fungerer det sikkert å amme hver 3 time, men sånn fungerer det ikke hos oss. Her får gutten vår mat når han virker sulten. Det kan gå 1 time eller 4 timer..

Skrevet

Det er ikke anbefalt å amme etter klokka lenger. Det gjorde man på 70-80-tallet. Hvis du ammer ved behov vil din melkeproduksjon til fint tilpasset barnets behov. Noen ganger er det amming 20 ganger pr. dag, andre dager bare 10.

Jeg ville aldri ammet etter klokka før de har begynt med fast føde i alle fall. Da har de jo litt mer rutine på måltidene, og har kanskje sluttet å spise om natten.

Skrevet

Jeg ammet etter klokka fra barna var ca 2 uker. Innen da hadde jeg erfart at de ønsket mat ca hver 3 time, og at de gjerne hadde 1 veldig lang soveøkt iløpet av døgnet. For å få denne soveøkten lagt til nattestid, begynte jeg å bruke klokka. Dvs, om de ikke ga signaler på sult før det var gått 3 timer, fikk de mat. (om de var sultne utenom fikk de selvfølgelig mat, men det skjedde veldig sjelden). Siste måltid på kvelden var ca kl 22. Fra da fikk de sove til de våknet og ville ha mat. Sovetiden økte gradvis, fra hhv 2 og 3 mndr sov de frem til ca 7 om morgenen.

Ved ca 4 mndrs alder, økte jeg til 4 timer imellom. Da var faste måltider etablert før de begynte med fast føde.

Anonym poster: 86edada6d19c4f631374b41d9d8cbe1f

Skrevet

Mine har for det meste regulert ammingen selv.

Eldste ble ammet hver 3. time døgnet rundt, hele det første året(spiste dårlig med fast føde)

Yngste ble ammet omtrent annenhver time på dagtid de første 6 mnd. Hadde lite melk til henne og måtte supplere med mme, men ammet hyppig for å holde produksjonen noenlunde ved like.

Anonym poster: c9a213a49524e6320b412ec8c43cc2d9

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Her har jeg ikke ammet etter klokka. og det er vel heller ikke anbefalt lenger. Men det er jo sånn at har det gått 3 timer så skal du vekke barnet. Ikke nødvendig på natten hvis barnet har lagt godt på seg. Fikk jeg bedskjed om ihvertfall :)

Endret av sussie77
Skrevet

Jeg har ammet alle mine etter klokken de første tre månedene, men det var ikke meningen altså, det var bare det at de var sultne annenhver time døgnet rundt, i tre måneder alle tre. Thank God for at det er over altså! Vi snakker kl 8, 10, 12, 14 etc døgnet rundt i 3 måneder. Det er faktisk totalt 9 mnd av mitt liv det, uten mer enn 1,45 time sammenhengende søvn!

For å svare på spm ditt. Jeg ville lyttet til babyen, ikke klokken.

Anonym poster: adeaba4fad5b16ace38d5a11df403dac

Skrevet

Her får ungen mat når hun er sulten. Hun.bryr seg jo ikke om hva klokka er! Kan jo ikke akkurat si at melkebutikken er stengt og be henne vente en time#

Skrevet

Har aldri sjøer etter klokka. Her har babyene fått pupp når de har vært sultne, ganske enkelt. Har aldri vært noe problem å skjønne når de er sultne.

Skrevet

Jeg ammet etter klokka, men det var han selv som ville ha mat hver trdje time, og siden han var (og er) ekstremt rutinedyr så var han sulten på samme tidspunkt hver dag.. Nåde meg om jeg ikke var klar 5 på 1 med mat til han.. :P Han våknet til og med på samme tid hver natt for nattmåltidet.

Ellers så er det ikke lett å amme etter klokkeslett, men etterhvert merker man at babyen er sulten etter så å så lang tid.. når ammingen er veletablrt og babyen større..

Anonym poster: 0711200b92b2e04b0a496cb4037a8ce5

Skrevet

Jeg ammet etter behov, noe som var relativt ofte. Gikk omtrent med ingen på puppen hele dagen og hele natten.

Skrevet

Jeg har ammet to ganger og begge gangene ammet jeg etter klokka. Dette gjorde jeg fordi je gda slapp å lure på om babyen var trøtt/sulten/sur/ vondt, da kunne jeg iallefall eliminere at han var sulten når jeg ammet fast hver tredje time(ikke hvis de sov, da fikk de bare sove:og ikke på natta, da bestemte de det selv)

For meg funket det å ha rutiner, nesten så at jeg likte rutinene mest, for det ble en trygghet for meg.

man vet aldri om en baby får i seg nok mat når man ammer, for man kan ikke fysisk se det, men man merker det på babyen. Når de sovner, slipper puppen, ikke suger så intenst lenger, da er de mett. og om de ikke fikk i seg nok i det forrige måltidet, vil de ha mer oftere til det neste.

Du kommer HELT sikkert til å få dett til sammen med babyen din, husk at alle babyer er forskjellige, noen liker å spise ofte, andre trenger mindre ofte osv.

Ikke stress med dette,ta det som det kommer.Og husk, du kommer til å bli kjent med barnet ditt og hvordan akkurat dere to komemr til å fungere sammen, tro meg!:)

Lykke til!

Anonym poster: 280fc0e706adb31c360f81a9f9fa971b

Skrevet

Det er selvfølgelig kjempedumt å amme etter klokka. Da får jo ikke kroppen beskjed om at babyen vokser og den må produsere mer melk. Kokke-amming var vanlig for noen tiår siden, men er ikke anbefalt i dag. Det beste er at babyen regulerer dette selv. Hvis man ammer etter klokka er det fort gjort at melkeproduksjonen ikke holder tritt med barnets behov (er DET en forklaring på NOEN av alle de her inne som skriver at de ikke har nok melk?), og man får etterhvert ikke nok melk.

Anonym poster: 1c78f6ef64c3468d2020263b5fbf2e4b

Skrevet

Her får ungen mat når hun er sulten. Hun.bryr seg jo ikke om hva klokka er! Kan jo ikke akkurat si at melkebutikken er stengt og be henne vente en time#

Det er vel ikke akkurat det det handler om. Er vel heller det motsatte, at man gir barnet mat før det er så sultent at det skriker etter maten.

Skrevet

Jeg tror faktisk jeg ville sett det an litt. Gutten min hadde mye magevondt, og hver gang han hadde vondt, ville han ha melk, for det lindret. Men så fikk han jo mer vondt, og så ble det en dårlig sirkel.

I ettertid ser jeg at jeg nok burde ha drøyet noe (han spiste nok omtrent hver halvannen time) før jeg ga ham pupp, for at magen hans skulle få litt fred innimellom. Jeg hadde masse melk, og han vokste kjempefort, så det var nok egentlig ikke sult som var problemet. Men det skjønte jeg ikke før det var gått mange uker...

Kanskje tre timer er for lenge å vente, men halvannen var nok litt for kort - i hvertfall i vårt tilfelle.

Gjest sussie77
Skrevet

Det er vel ikke akkurat det det handler om. Er vel heller det motsatte, at man gir barnet mat før det er så sultent at det skriker etter maten.

ja men det hender jo det at babyen er sulten før det har gått 3 timer. Her ammet jeg mye mer enn hver 3 time. Ihvertfall i begynnelsen.

Skrevet

ja men det hender jo det at babyen er sulten før det har gått 3 timer. Her ammet jeg mye mer enn hver 3 time. Ihvertfall i begynnelsen.

Da må de selvfølgelig få mat. Det vil jo komme økedøgn osv selv om man ammer etter klokka.

Skrevet

Jeg tror dette kommer an på både mor og barn, men jeg har likt å ikke gi mine mat for ofte. Kanskje fordi jeg alltid har hatt mye melk, og hvis de spiser for ofte orker de bare den første tynne melka som skal stille tørsten mens de ikke kommer til den fete mettende melka på slutten. Da tar det ikke så lang tid før de blir sultne igjen og det blir mye mas. Når jeg fikk inn rutine på mat litt sjeldnere ble alt bedre for både mor og barn. Barna var lenger fornøyde og jeg fikk ikke så melkespreng og lekkasjer. Hun eldste hadde dessuten infeksjon første uken slik at hun fikk mat gjennom sonde hver fjerde time på sykehuset, og hun drakk bare fra meg før vi dro hjem. Da var det deilig å har denne rutinen innarbeidet så tidlig.

Men dette passer jo kanskje ikke alle. Det er ikke sikkert alle barn klarer å ta til seg så mye at de holder så lenge, og det er sikkert ikke alle mødre som klarer å holde oppe produksjonen, og øke bare ved at måltidene tar litt lengre tid. Likevel var dette behagelig og trygt for oss, for da kunne pappa eller andre passe ungen uten at de trengte å lure på om det var sult eller noe annet som var galt.

Jeg tror det er viktig at mor stoler på seg selv og lytter til sitt barn

Anonym poster: 3baa4d313c07cddffdf019fb4c6dd3b1

Skrevet

Det gjorde dem på 50, 60 og 70-tallet og da var ammeprosenten den laveste noensinne. De fleste mista melka tidlig eller den kom aldri ordentlig i gang etter et sånt regime. Svigermor var jordmor på 60 og 70 tallet og de fikke bare amme hver 4. time. Amm etter behov!

Anonym poster: 80f552e2d4cbedd5da3951412c01f679

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...