Gå til innhold

Slankeoperasjon


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til lege i morgen for å snakke om dette. Har innsett at jeg pga medisiner og fysiske hindringer aldri vil greie å gå med alene. Noen som har erfaring som kan dele litt om hva jeg kan forvente i morgen? Er både ydmykende og et stort nederlag for meg dette, så vil gjerne være litt forberedt.

 

 

Anonym poster: 17310f47a5be7bfe0b3e7a94dad487bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på vektoperasjon. No

 

Anonym poster: 6395e2ce603837665210a0652a1998e9

Skrevet

Har lest og lest. Men finner ikke noe om hva som skjer før man kommer til sykehuset. Hva gjør fastlegen i morgen tro?

 

Anonym poster: 17310f47a5be7bfe0b3e7a94dad487bb

Skrevet

Hei, dette har jeg vært igjennom :) Jeg skal sart opereres etter mange års ventetid...snart 4.

Hos fastlegen brukte jeg ca 1 minutt, jeg sa det som det var at jeg har slitt med overvekt og mat siden jeg var 5-6 år..som jeg har vært bevisst på ihvertfall. Og at jeg har prøvd ALT, men går opp igjen fordi jeg takler ikke å være sulten hele tiden, selv med disse kurene der du IKKE skal være sulten så ER JEG DET!

 

Legen min var helt ok, spurte om vekt og høyde, og om jeg hadde andre grunner enn overvekt til å få dette innvilget.

Jeg har astma og høyt blodtrykk så han dokumenterte dette og timen var over.

 

Det skal sies at jeg har gått på kurs nå, og hatt samtaler med ekstremt kyndige på overvekt...og jeg har fått mye bedre selvfølelse. Det er ikke skam, men forståelse for at dette er et medisinsk problem og at kroppens fysiologiske og mentale forutsetninger kan vi ikke kjempe mot rett og slett...det er så deilig å ikke bare føle meg som hun dumme og feite som gjør feil! :D

 

Lykke lykke til i morgen!

Skrevet

Hei, dette har jeg vært igjennom :) Jeg skal sart opereres etter mange års ventetid...snart 4.

Hos fastlegen brukte jeg ca 1 minutt, jeg sa det som det var at jeg har slitt med overvekt og mat siden jeg var 5-6 år..som jeg har vært bevisst på ihvertfall. Og at jeg har prøvd ALT, men går opp igjen fordi jeg takler ikke å være sulten hele tiden, selv med disse kurene der du IKKE skal være sulten så ER JEG DET!

 

Legen min var helt ok, spurte om vekt og høyde, og om jeg hadde andre grunner enn overvekt til å få dette innvilget.

Jeg har astma og høyt blodtrykk så han dokumenterte dette og timen var over.

 

Det skal sies at jeg har gått på kurs nå, og hatt samtaler med ekstremt kyndige på overvekt...og jeg har fått mye bedre selvfølelse. Det er ikke skam, men forståelse for at dette er et medisinsk problem og at kroppens fysiologiske og mentale forutsetninger kan vi ikke kjempe mot rett og slett...det er så deilig å ikke bare føle meg som hun dumme og feite som gjør feil! :D

 

Lykke lykke til i morgen!

 

Tusen, tusen takk for utfyllende svar! Så det krever kanskje ikke så mye dokumentasjon? Har fått inntrykk av at det må bekreftes at jeg har prøvd alt mellom himmel og jord, og at det derfor mer eller mindre blir en gjennomgang av alle livets fiaskoer....

 

Anonym poster: 17310f47a5be7bfe0b3e7a94dad487bb

Skrevet

Hei. Jeg jobber på ett sykehus som utfører gastric bypass. Du må gjennom masse forundersøkelser, ha timer med ernæringsfysiolog, her brukes en del gruppesamtaler. Man MÅ gå ned i vekt før operasjonen for å redusere str på leveren. Stor lever øker kompl faren. Anestesien er en større risiko for overvektige enn for normalvektige, du havner fort i en ASA 3-4, friske normalvektige er ASA 1 til sammenligning. Selve operasjonen tar 30-45 min og du reiser gjerne hjem etter to dager hvis alt går greit. Den store jobben kommer jo etter operasjonen. Sett deg godt inn i alle komplikasjoner og hvordan du må leve etterpå. Kirurgen vil forklare deg alt dette. Lykke til -:)

 

Anonym poster: 5c733131bbdd5b1a44a918d5a40d6a57

Skrevet

I fjor måtte jeg dokumentere alle livets fiaskoer ihvertfall. Nåja, jeg har vært trofast besøkende hos fastlegen min i forbindelse med forsøk på vektreduksjon, så mine fiaskoer var godt dokumenterte. Vektreduksjon skal ikke begynne med en slankeoperasjon, det skal være siste utvei. Derfor er retningslinjene i mitt helseforetak at vektreduksjon først skal forsøkes med hjelp fra primærlege og lavterskeltilbud over tid. Dersom dette ikke virker er henvisning til sykehus for utredning neste steg, og så er det en prosess videre derfra for å vurderes for operasjon. Mulig nåløyet ikke er like trangt andre steder :P

 

Anonym poster: a75339137d12111353d522e68a0b3cdb

Skrevet

Nei da, du skal få slippe å rippe opp i fiaskoene syns jeg!

Håper det!

Ikke en eneste gang har jeg måtte fortelle om noe slikt, det har vært frivillig på kursene, at noen har følt for å lette på hjertet, vi har også fått møte mange som er opererte for 1-2-3 år siden og hørt deres erfaringer. Det er stor forskjell fra sykehus til sykehus for hva som er rutinene da.

Jeg er også medlem av en gruppe på facebook som heter vi som er slankeopererte, og jeg vil anbefale deg å bli medlem der.

Der er vi mange som er henvist til operasjon, som er nyopererte og som er flere år post.op.

 

Der jeg skal opereres må vi gå på en lavkaloridiett i 3 uker før operasjonen (1000 kcal), men det er ingen krav om at man må gå ned noe, er faktisk flere jeg kjenner fra kurs før meg som er opererte nå som ikke gikk ned noe, men likevel ble de opererte, og det var ikke noen pekefinger pga. det.

At man skal slanke leveren er hovedpoenget med kuren, man blir operert omtrent stående, og da må de hekte opp leveren for å komme til mage og tarmen de skal operere på, derfor er det en stor fordel om den er så liten som mulig.

 

Av alle som er opererte på "mitt sykehus"( mange mange hundre) er det ekstremt få som har fått i mine øyne ubetydelige komplikasjoner. Så jeg er helt overbevist om at dette er et riktig og trygt valg.

 

Jobben i hodet kan du begynne med nå, tenke og skrive ned hva du føler er ditt problem...om det er sukker,rutiner,følelser etc. bevissthet er alltid bra. undersøk alt du kan, meld deg inn i grupper, og snakk med folk som har vært igjennom det.

På internett er det et fåtall som har skriver, og mye er utdatert og direkte misledende. Det er også fort gjort å fa et negativt bilde av det hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...