super_s Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Fryktelig nysgjerrig, da jeg har time til igangsettelse hvis ungen ikke har kommet til den 20. Feb. Hvordan skjer dette?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ble satt igang pga svangerskapsforgiftning på termindagen. De satt inn ballongkateter den kvelden, det satt til dagen etter. Hadde murringer på natta, men ikke vondt. Da hadde jeg modnet og åpnet med til 3 cm. De tok vannet, men fikk ikke rier. Ble hengt opp drypp. Iløpet av 5 timer var ungen ute. Kort men intensivt, var fornøyd med fødselen. Anonym poster: 88bc72ba5f2035ffa18bb5d6c4a0066d
Gemini77 Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Første gang ble jeg igangsatt med gele i skjeden som skulle modne livmorhalsen. Ble satt igang lørdag morgen og sønnen min ble født mandag morgen. Andre gang ble jeg igangsatt med tabletter i skjeden og ble satt i gang en torsdag og fødte fredag morgen. Begge ble satt ytterligere i gang med drypp videre ut i fødselforløpet.
super_s Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2013 Og jeg som brukte 5 timer fra start til slutt med nr 1 kan forvente meg et helvette? Nei huff... Får håpe lillegull kommer sjøl
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Det kommer an på hvor langt du har kommet i prosessen på egenhånd. I ukene føre hadde jeg modnings- og riestimulerende akupunktur og jeg er helt sikker på at det fungerte på meg. Jeg fikk utrolig med maserier/kynnere etter å ha fått de nålene, og de modnet mormunnen. Da jeg skulle settes igang hadde jeg 2-3 cm åpning og var helt moden. Ble strippet (dvs at jormor eller lege rykker og drar litt i den lille åpningen for å provosere frem rier), og jeg fikk litt uregelmessige rier. Etter noen timer tok de vannet med en lang "heklenål" i plast. Da fikk jeg enda flere rier, men de var fremdeles uregelmessige og ikke særlig smertefulle. 5 timer etter at de tok vannet hadde jeg 5 cm åpning og de satte meg på riestimulerende drypp, da tok det enda 5 timer også var ungen født. Hele prosessen startet på formiddagen og ungen var ute klokken ni på kvelden. Men om du ikke er moden eller har åpning må du ført ha en eller annen type behandling/medikamenter som gir det, enten modningspiller eller ballong oppi der. Anonym poster: b929703e23eabdf292c585202ba521a6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ble igangsatt med gele. Modnet over natta og de tok vannet kl. 8 neste morgen. Da kom riene som kastet over meg. De virket ikke skikkelig så måtte ha drypp etterhvert. Etter 5 timer med stormrier var babyen ute. Anonym poster: 09a1188f447b7f1be037d16ea21b9614
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ble igangssatt pga svangerskapsforgiftning en mandag morgen og fødte natt til torsdag. Først med ballong, den datt ut om natten. Så 3 omganger med tabletter; ingen effekt før dobbel kur onsdags morgen. Da begynte jeg gå gå i gang riene opp og ned gangen med musikk i ørene. Kl 17 gikk vannet og 00.30 var hun ute. Jeg måtte ha tang på slutten fordi hjertelyden hennes hadde falt to ganger og jeg var sliten etter alle de dagene på sykehus. Men det gikk veldig bra og kunne gå inn på barsel selv etterpå Jeg har troen på at de beste fødsler starter av seg selv. Lykke til! Anonym poster: 9293c061bbd1ba17fe7c67866b14cd96
super_s Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 4. februar 2013 :/ Bare å grue seg skjønner jeg. Kjenner jeg begynner å få bra med nerver
Sydamen Skrevet 4. februar 2013 #9 Skrevet 4. februar 2013 :/ Bare å grue seg skjønner jeg. Kjenner jeg begynner å få bra med nerver Det går helst bra! Men det er som regel et lengre løp når man ikke kommer igang av seg selv! Bruk tiden godt til å slappe av, spise god mat og lade opp til dagen kommer!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Igangsatt med drypp grunnet langvarig vannavgang. Livmormunnen var moden og åpen (3/4 cm), men ingen rier. Rett etter dryppet ble satt, kom riene. Måtte ha drypp under hele fødselen, da jm prøvde å skru av dryppet, så sluttet riene. Hele seansen tok 3 timer fra dryppet ble satt til babyen ble født. Intenst og vondt, men langt bedre enn en 46 timers fødsel som jeg har hatt tidligere. Anonym poster: ed75619c12aa87069cb7b1048c815e6d
super_s Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 4. februar 2013 Så det er flere måter å bli igangsatt på med andre ord. Da får vi bare vente og se hva som skjer også krysser fingra og sprer beina på at lillegull vil ut på vanlig vis
Mamma til to guttegull Skrevet 4. februar 2013 #12 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ble satt igang med nr to, på termindagen. Fikk ballongkateter og ble sendt hjem. Kun litt murringer og den falt ut. Tilbake på sykehuset neste morgen og fikk modningspille. Slappet av og gikk i trapper. Utpå ettermiddagen begynte det så smått. Ikke vondt. De ville ikke sette flere m.piller siden kroppen var igang. På kvelden tok de vannet og tre timer senere var gutten ute. En flott fødsel. Skulle gjerne hatt den igjen, om vi skal ha flere barn Lykke til! Håper du får en like flott fødsel som oss!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #13 Skrevet 4. februar 2013 Ble satt igang med tabeletter 3 uker før tiden. Fikk første tabelett ca klokka 10 på lørdag morgen, hadde da 0,5cm åpning. Merka ikke noe etterpå. Ca klokka 17 Fikk jeg tabelett nr 2, hadde da 1,5cm åpning, ca 10 minutter etterpå gikk vannet, da kom riene også. Fikk riestimulerende og epidural. Full åpning rundt klokken 1, men endte i ks klokken 02.30 natt til søndag Anonym poster: 7cd91a540f07df8d00e00c7872b08c3a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #14 Skrevet 4. februar 2013 Fikk 1 tablett satt kl 20:00 var umoden og 1 cm åpning, kun litt kynnere (helt normal kveld for meg) plutselige rier rett over 23:00, ingen pauser. Baby ute 00:04. Styrtfødsel som endte godt Anonym poster: d846caeaf96e97ac681da1df56ff578b
♥Madam Mim♥ Skrevet 4. februar 2013 #15 Skrevet 4. februar 2013 Ble satt igang 14 dager over tabletter. Første ca kl 10 på morgenen og så hver 6 time etter dette! Det tok evigheter før det skjedde noe som helst så bortsett fra pilleinnsetting så lå jeg frisk som en fisk på sykehuset. Fikk ikke lov å dra utenfor sykehusets grenser. Både første og andre dag kom og gikk uten noen baby og heller ikke noe vondt. Må bare si at denne delen av historien var fryktelig frustrende!! Visste jo at det bare var snakk om timer før jeg skulle se babyen min!! Ute på formiddagen dag 3, altså 16 dager over termin, kunne de ta vannet. Første rie kom umiddelbart etterpå og jeg fikk drypp. Herifra tok det 5.5 time før jenta mi var ute og jeg kunne ikke bedt om en bedre fødsel! Fikk fin rieoppbygging så smertene var til å leve med, var kun siste time i åpningsfase som var ekstremt vondt. Fikk også gode pauser mellom. Vet det er mange som har skrekkopplevelser å fortelle om igangsetting, men det har ikke jeg!! Synes selve fødselen var fantastisk bortsett fra den uhyre lange ventetiden før det skjedde noe :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå