Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 er i uke 17 nå. skal til legen om en uke. problemet er at jeg ikke liker legen min. å synes det er litt sent å bytte lege.. i uke 7-12 var jeg veldig kvalm men fikk ikke sykemelding.. endte med å bruke 3 feriedager og 2 egenmeldinger istede... nå har det akkurat vært turdag i bhg jeg jobber på og vi hadde skidag. de som ikke gikk på ski(meg) måtte gå bakerst i rekken å hjelpe barna som fallt. utrolig tungt. å har ikke rørt meg fra soffaen etter jeg kom hjem. har så vondt i ryggen. forrige uke gikk vi på skøyter.. da ramlet jeg på isen to ganger! men det gikk bra. bare blåmerker. men jeg jobber som spesped og må være med på aktivitetene. kan ikke bare se på.. gruer meg til legebesøket, vil da spørre om sykemelding 20% i håp om å få fri noen turdager... frem til vi er ferdige med de planlagte vinteraktivitetene. lurer på hvordan jeg kan legge dette frem for legen slik at han forstår at jeg ikke bare vil ha fri... men at jeg sliter disse dagene.. noen tips? Anonym poster: d5c6fe8a10f1c01aee6835e325ab196d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 stakkars deg. graviditet er ikke en sykdom, mange tror hvis det. Anonym poster: 1bd373186e14c1bdc368ccdfdd719beb
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Nei, det er ingen sykdom!! Men veldig mange blir dårlige, og hva er vitsen med å slite seg totalt ut på jobb hvis man først blir dårlig?! Prøv å få ny lege hi Anonym poster: 1933dcafa882321e8c89f4fabd27509d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Ingen problem å bytte lege nå eller senere. Jeg flyttet og måtte bytte lege da jeg var i uke 35. Gikk helt fint det også. Anonym poster: 4f8587bf6e3493b1d61664db6092f60d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 stakkars deg. graviditet er ikke en sykdom, mange tror hvis det. Anonym poster: 1bd373186e14c1bdc368ccdfdd719beb Hold smella de surpomp Anonym poster: 5dab34a34818641d656d2ada8bf197e9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Når du er vant til å løfte barna og om barna ikke har blitt særskilt mye tykkere på 17 uker så er det verken farlig eller skadelig å løfte. Det som kan være farlig er om man løfter mye tyngre enn kroppen er vant til og når du kun er i uke 17 så burde du kunne klare løft du vanligvis klarer. Anonym poster: fe7539f07fd62af5e5fdd3a90a831ba5
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 For det første vil jeg si at det er enklere å få sykemelding i en liten prosent enn i full prosent. For det andre er det helt det helt rett at du skal bruke egenmeldingsdager i 1. trimester. Det eneste jeg lurer på er hvorfor du bare brukte to stykker og så tok ferie. Er dere ikke IA-bedrift? Leger er generelt ganske skeptiske til å sykemelde damer tidlig i 2. trimester da disse jentene av erfaring ikke kommer tilbake i jobb igjen, eller kommer tilbake og ønsker å øke sykemeldingsprosenten. Derfor prøver en ofte å vente så lenge som mulig. Derfor tenker jeg at du bør sannsynliggjøre at du planlegger å stå i dine vanlige oppgaver - at dette ikke er begynnelsen på slutten hvis du skjønner hva jeg mener. Selv foretrekker jeg at den gravide er helt ærlig på hva hun ønsker og hvilken prosent hun tenker seg - og er åpen for diskusjon rundt alternative oppgaver du kan gjøre. Vanskelig for legen å skjønne bestillingen dersom det først kommer 20 minutter med utlegging om plager og hvor vanskelig det er å stå i jobb - og så et tomt blikk.... Da kan legen godt tenke at du allerede nå ønsker deg 100% sykemelding og dermed bli ganske skeptisk til alt du sier. F.eks si med en gang at "Jeg kommer i dag fordi jeg tenkte å be om 20% sykemelding fordi den ene dagen i uken er veldig tung for meg - på grunn av at jeg har fått plager med...." Så ville jeg også tatt en prat med leder om tilrettelegging FØR du drar på timen, jeg synes alltid det er merkelig når folk kommer og ber om sykemelding som koster samfunnet masse penger - og så her de ikke engang snakket med sjefen om tilrettelegging... Oj, det ble litt mye meninger her, men hverdagen til fastleger består veldig mye av sykemeldingssamtaler - kanskje man blir litt "hardhudet" med årene..? Hilsen en fastlege. Anonym poster: 49783f086d9dcda023b4a1ec71e21e10
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #8 Skrevet 4. februar 2013 Du må jo snakke med styreren din! Og forklare at du blir sånn og sånn på turdager, sånn at det kan bli tilrettelagt slik at du gjør andre ting på disse dagene, selv om du er spes.ped. Og kanskje må du begynne å trene styrke, slik at kroppen din blir sterkere og tåler mer?Nei, vi skal ikke løfte for mye når vi er gravide, men vi skal jo tåle litt vi også da,i allefall om vi gjør det riktig. Er dette ditt første barn? Jeg jobber også i barnehage, får tilrettelagt noe, men passer selv på at jeg ikke gjør noe som kommer til å komme tilbake til meg senere... Anonym poster: 5d97ba1b37ebcf9290b813962e000ace
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #9 Skrevet 4. februar 2013 Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for deg - ergo skal du ikke gå på ski og skøyter. Det tror jeg ingen lege vil sykemelde deg fra heller - selv om du bytter.. Anonym poster: 823e291ee7906b4f1a2743fa41e51f5c
Spiffie Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Hvis du har arbeidsoppgaver som ikke kan/bør utføres av deg når du er gravid, og jobben ikke klarer å tilrettelegge for deg, kan du ha krav på svangerskapspermisjonen. Høres tungt ut slik du holder på nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå