Gå til innhold

Fly med baby, trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fly alene med min datter når hun er 2 mnd. Skal besøke foreldrene mine som bor i Troms, jeg bor på østlandet. Foreldrene mine har varebil, så jeg må nok ta taxi fra flyplassen (mtp baby og bilstol).

Jeg tenker å ha med bilstolen, men trenger man ha med vogn når baby er så liten? Blir mye å drasse på, innsjekk på flyplass osv. Stress.

Noen som har vært i lignende situaajon og har råd å komme med? Føler jeg må ha med bilstolen pga hvis jeg skal komme med rundt til venninner så må vi ha den.

Anonym poster: 01625bb07a37d2404191d15e8eb5de53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært avhengig av vogn til mine på den alderen. Men her er man jo så forskjellig.

Du har jo rett i at det er mye styr, spesielt om man reiser alene. Bilstolen ville jeg hatt med, den er jo ikke så mye styr å ta med seg.

Du kunne ikke kjøpt en liten, lett trille(evt en billig, brukt sportsvogn) på hjemstedet til foreldrene dine da, som stod der og som også kan brukes ved senere besøk?

Anonym poster: 9ec80e18b0b9500b72c73feabc1348a4

Skrevet

Bilstolen er kjekk å ha med. Kanskje du kan få lånt ei vogn på hjemplassen din - så slipper du å drasse den med? Hør med vennene dine der om de har ei vogn du kan låne, eller kjenner noen som kan ha ei vogn.

Kan dessuten anbefale å ha et eller annet bæretøy til babyen - gjør det mye enklere på flyplassen :-)

Skrevet

Her har vi vært avhengig av vogn for å få babyen til å sove på dagtid blant annet. Hadde nok sendt med en trille til å ha bilstolen på i alle fall. Kommer litt an på hva du skal gjøre der du skal. Så hadde jeg bestilt eget sete til babyen på flyet.

Skrevet

Få foreldrene dine til å kjøpe en vogn med full liggestillig de kan ha som barnebarn-vogn stående parat i garasjen. Det gjorde min mamma, veldig greit. Eller prøv å få låne en vogn av venner eller kjente på hjemplassen.

Om du skal ha bilsetet med inn på flyet må du ha eget sete til barnet, det er ikke godkjent som håndbagasje. Men du kan sende det som bagasje og ha ungen på fanget i flyet.

Husk tråd på smokken, veldig kjedelig når den forsvinner ned mellom trange seterader og du skal fiske tak i den igjen med en baby på fanget ;)

Anonym poster: b9ca11fe02461a9e11af654f6c8cfcf1

Skrevet

Jeg fløy til spania alene når min datter var 4 mnd. Det gikk veldig fint. Vil absolutt anbefale å ta med vogna, ellers må du jo bære rundt på henne der oppe.kan også brukes som seng om natten!

Blir mye bagasje, men om du planlegger litt så går det fint. Jeg ble kjørt til flyplassen av søsteren min. Hun ble med inn, og hjalp meg å sjekke inn bagasjen. Slik at når hun måtte reise fra flyplassen hadde jeg bare baby og stellevæske og bære på. Hadde bæresele til babyen, så begge armene mine var fri.

Når vi kom frem hadde jeg babyen i bæreselen mens jeg stablet bagasjen på en slik trillevogn. Derifra var det jo bare noen meter ut til bil/taxi. Anbefaler prampac til vogna. Da blir den som en stor koffert, og oppi der kan du stappe bleier og annen bagasje.

Skrevet

Det er litt stress å ha med både bilstol og vogn, men det går ann å putte bilstolen oppi vogna og få hjelp på flyplassen til å pakke den i en stor plastpose som koster enten 20 eller 50 kr avhengig av selskap. Kanskje du har mulighet til å bli kjørt til flyplassen og få hjelp fram til du har sjekket inn.

Skrevet

Takk for mange gode råd :) skal absolutt sjekket ut muligheten for å låne ei vogn på hjemplassen, så langt klarte jeg ikke tenke selv ;) Så tar jeg med bilstol selv og bæresele/bæresjal :) smokkesnor skal jeg huske! Og eget sete til babyen var lurt, så slipper jeg i tillegg sitte inneklemt med baby på fanget, så litt mer plass selv også :)

Åh, ble 10 kg lettere nå :) hadde gruet meg litt til å reise alene.

Anonym poster: 01625bb07a37d2404191d15e8eb5de53

Skrevet

Det går også an å leie bilstol til en rimelig penge, på barneutsyrsbutikker f.eks. Det pleier vi å gjøre for setet blir ikke behandlet fosiktig på flyturen... Vogn ville jeg tatt med, fint å bruke som trygg soveplass om natta

Anonym poster: fd0872705a6018dc6f0acb73f4086685

Skrevet

Bare husk at vogna skal pakkes rett før du flyr ellers får du ikke ny vogn om den blir ødelagt. Det er veldig viktig!

Anonym poster: fa6f893a05d72bb4ec202d6cf7e58086

Skrevet

Ikke betal for eget sete! Helt unødvendig kostnad. Vi har flydd Oslo- nord-Norge hver måned med vår på snart to år, mye alene. Baby må du ha på fanget under take off og landing uansett, mitt tips er at den sover brorparten av turen. Pakk det du skal ha med i flyet i en sekk (minst mulig) bruk bæresele og send resten i innsjekket bagasje (også yttertøy). Folk er greie og hjelpsomme (feks hvis du må på do). Det går sikkert fint! Hvis du ikke har bestilt anbefaler jeg SAS.

Anonym poster: ae49bba03d0aa56d6127dd7c2d7bc79b

Skrevet

Et tips er å gi flaske/amme samtidig som flyet letter. (vår ble livredd når flyet skulle til å lette første gang vi flydde)

Etter det har jeg løst det med å ha med ordne en flaske melk innenfor sikkerhetskontrollen og gi den under letting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...