Gå til innhold

Et spm Ang testamente...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før noen sier at det ikke er det jeg burde tenke på etter en nær person er død vil jeg si at dette handler om min fostermor som jeg har hatt et nært forhold til og at ut aldri har blitt akseptert av mine mye eldre foster-søsken. Det er heller ikke snakk om penger (det finnes ingen penger), men en gjenstand som har stor affeksjonsverdi for meg, som handler om båndet mellom meg og mine fosterforeldre. Jeg kommer ikke til å bli med å dele boet, derfor er jeg redd denne tingen forsvinner fra meg. Fostermor har tidligere sagt at det står i testamentet at jeg skal ha denne.

Så til spørsmålet; hva skjer når en person som har skrevet testamentet dør? Er det en automatikk fra en offentlig instans som setter inn, eller må man etterlyse testamentet selv? Jeg vet ikke hvilken advokat eller noe hun har brukt. Det er noen dager siden hun døde...

Vær så snill å ikke synes jeg er fæl og egoistisk, jeg gråter og gråter for henne, men denne tingen er viktig for meg som et minne om henne.

Anonym poster: b6e049ec823dc472f4a936e8a9481891

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, jeg vil bare si at du overhodet ikke fremstår som egoistisk og fæl. At du ønsker et minne om en nær og kjær person er veldig forståelig.

Anonym poster: ca520890a6c6f8e00535af7267dc668f

Skrevet

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, jeg vil bare si at du overhodet ikke fremstår som egoistisk og fæl. At du ønsker et minne om en nær og kjær person er veldig forståelig.

Anonym poster: ca520890a6c6f8e00535af7267dc668f

Takk for forståelse:)

HI

Skrevet

Tror du vil få eg brev fra advokaten eller den personen som forvalter testamentet hennes. Men er faktisk ikke helt sikker. Tror ikke du skal trenge å gjøre noe ihvertfall, mange ganger vet man jo ikke at man står i et testamente.

Skrevet

http://www.testament.no/kan-en-arving-tape-sin-rett-hvis-han-somler-med-a-melde-fra-om-testamentsarv/

Den som mener å ha krav på testamentsarv, må melde fra til tingretten eller til en av arvingene som ellers ville hatt krav på arven (vanligvis testators slektsarvinger) innen seks måneder etter at testator døde, eller innen seks måneder etter at testamentsarvingen ble klar over testamentet.

Som regel kjenner alle de involverte til testamentet. Men sett at testator har latt testamentsarvingen oppbevare testamentet, og ingen andre vet om det. Da må testamentsarvingen sørge for å legge frem testamentet innen seksmånedersfristen, ellers taper han arveretten.

(Arvelovens §70)

Skrevet

http://www.testament.no/kan-en-arving-tape-sin-rett-hvis-han-somler-med-a-melde-fra-om-testamentsarv/

Den som mener å ha krav på testamentsarv, må melde fra til tingretten eller til en av arvingene som ellers ville hatt krav på arven (vanligvis testators slektsarvinger) innen seks måneder etter at testator døde, eller innen seks måneder etter at testamentsarvingen ble klar over testamentet.

Som regel kjenner alle de involverte til testamentet. Men sett at testator har latt testamentsarvingen oppbevare testamentet, og ingen andre vet om det. Da må testamentsarvingen sørge for å legge frem testamentet innen seksmånedersfristen, ellers taper han arveretten.

(Arvelovens §70)

Tusen takk for svar!

Hadde håpet jeg slapp å gjøre noe selv i fare for å virke frisk eller noe, men da må jeg altså kontakte tingretten... Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...