stinesg89 Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Da min samboer og jeg fant ut at vi var gravide bestemte vi oss fort for at barnedåpen skulle bli i oslo siden vi bor der og vi kommer fra hver vår kant av landet. Vi informerte familie og venner en liten stund før jenta vår ble født slik at alle kunne begynne å sette av litt penger for de som trengte det. Rett etter jul ble invitasjonene utlevert og de fikk frist til å svare innen 31.01. Vi fikk fort beskje fra våre venner som ble invitert at de kom ( ca 90% er studenter), mens våre besteforeldre som er pensjonister, har verdens beste tid og grei økonomi ikke kom, samt tanter og onkler som vi har hatt kjempe masse med å gjøre. Søsken og foreldre kommer til oss begge, samt alle vennene våre. Men det er lov å være sint å lei seg over at de som man tror står deg nært ikke kommer, som har lovet det, som man har selv stilt opp for med barn og familie ellers.. Kjenner jeg blir såret når min tante som jeg står veldig nært, jeg har vært der fra dag en med hennes barn, er fadder til hennes yngste, vi har delvis vokst opp sammen å så får jeg beskje, etter jeg sendte mld å krevde svar at de ikke kommer pga økonomi.. mn de har råd til å kjøpe seg tredemølle som de ikke kommer til å bruke.. en ekstra 42" tv (har 2 fra før).. traktor når de får låne pappa sin som står tilgjengelig når de måtte ville bruke den.. en ekstra campingvogn osv.. Det er hun som sårer mest for å være helt ærlig.. Har så lyst til å skrive en mld eller ringe å fortelle hva jeg føler rundt det hele.. Forstår godt at det ikke er billig å dra med 3 barn for en helg, men hvis de hadde begynt å spart bittelitt når de fikk beskje i september så hadde de hatt de pengene de måtte ha trengt.. :/
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Syns du oppfører deg som en bortskjemt unge! Krevde å få svar? De står da ikke til ansvar for deg for dine økonomiske prioriteringer! Arrangerer du dåp et sted som er langt unna kan du ikke forvente at folk kommer langveisfra (reise koster, overnatting koster ++). Anonym poster: 71734f603d065ff9ef00ca3a63773250
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Når jeg leser dette er jeg veldig veldig glad for at min søster faktisk er så voksen at hun faktisk FORSTO hvorfor vi ikke kunne komme i hennes datters dåp for noen uker siden. Det er dyrt med fly og overnatting + leie av bil (som vi hadde måttet gjøre). Det er da mer fornuftig og bruke disse pengene på andre ting som vi trenger. Hva din tante velger å bruke pengene på raker ikke deg for fem flate øre. Om det er tredemølle, traktor eller hva det nå er. Bli voksen og respekter andres valg. Anonym poster: 9a2cd86ac9233fc2bea248dab4bab2a5
stinesg89 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2013 Syns du oppfører deg som en bortskjemt unge! Krevde å få svar? De står da ikke til ansvar for deg for dine økonomiske prioriteringer! Arrangerer du dåp et sted som er langt unna kan du ikke forvente at folk kommer langveisfra (reise koster, overnatting koster ++). Anonym poster: 71734f603d065ff9ef00ca3a63773250 Svar om de kom eller ikke.. ikke hva de bruker pengene på.. Det fikk jeg høre av familie rundt.. Bortskjemt er jeg ikke, har aldri vært.. Men det er lov å tro å håpe noen kommer når man har sagt at de skal komme, for så å trekke det tilbake.. overnatting har de, kun reisen nedover..
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Det er selvsagt lov å bli skuffet, men det holder man for seg selv og man sender i hvert fall ikke en melding for å kreve svar. Anonym poster: 573a9f665ed8828e5efd0a4fb60bcd07
Kathrine. Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Skjønner at du er skuffa, men ikkje send noke melding uten å tenke NØYE igjennom kva du skriver. (er ikkje verdt det å skape dårlig stemning) Er ikkje sikker på om eg hadde reist land og strand sjølv eg, for en barnedåp (bortsett fra om det var mine egne barnebarn eller tantebarn). Vi er ikkje vant til å invitere så mange til dåp. Kun dåpsbarnets nærmeste familie (ikkje foreldrene sine tanter, onkler, søskenbarn)
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 Synes du er veldig barnslig og selvsentrert her, du har altfor høye forventninger. En barnedåp er for de fleste en ganske kjedelig greie og ikke noe man gidder bruke masse tid og penger på, du kan ikke diktere når de skal ta seg en oslotur. Dere kan fint ha god kontakt, de kan være supre familiemedlemmer og nære for både deg og barnet ditt uten at de trenger spare penger og bruke masse på en barnedåp. Anonym poster: 8a073639e1584657fccc955504f17328
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #8 Skrevet 4. februar 2013 I min familie er det forresten heller ikke vanlig å ha slektsstevne og masse venner i forbindelse med dåp, her invitere man helt nærmeste familie og ikke venner i en slik fest. Dvs besteforeldre og oldeforeldre til barnet, og søsken til foreldrene (tanter og onkler til barnet). Jeg hadde nok heller ikke prioritert å reise langt av sted og bruke masse penger på å reise i en dåp som ikke var helt nærmeste familie. Anonym poster: 8a073639e1584657fccc955504f17328
smurfis Skrevet 4. februar 2013 #9 Skrevet 4. februar 2013 Jeg ville blitt glad for de som kom, også ville jeg hatt full forståelse for at de som ikke kom ikke hadde mulighet til det. Sånn er det når man har familie som bor langt unna. Man prioriterer pengene sine som man selv ønsker. Men du har selvfølgelig lov til å bli skuffet, men jeg syntes også at du burde ha forståelse for at de velger å ikke komme.
Gjest Morn du Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Du krevde kanskje svar på om de kom eller ikke? Skjønner at du blir skuffa, kan du kanskje komme med et forslag om at bare tanta kommer?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #11 Skrevet 4. februar 2013 Jeg skjønner deg HI. De fikk beskjed i god tid og de har sakt at de skulle komme. Så bortskjemt er du ikke Er bare høffelig at folk kommer når de sier det og hvertfall nær familie. Å de burde gitt beskjed med en gang at de ikke kom når de fikk invitasjonen i posten. Anonym poster: 035b39b2c3b0f74d984275fbb372ef35
stinesg89 Skrevet 4. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 4. februar 2013 Til oss er det slik at vi inviterer de vi har kontakt med og ikke. Vi er en veldig liten familie og veldig knyttet til hverandre.. Hadde hun sagt at hun ikke fikk til å komme i utgangspunkte hadde jeg ikke blitt lei meg eller frustrert.. Men når hun sa at de skulle begynne å spare slik at de fikk til å komme blir det noe annet. Hadde tanten min vært singel å alene mor hadde hun kommet sammen med mamma å pappan min nedover, men det ligger vell litt mer bak med samboern hennes.. Jeg sendte ei mld for å få vite om de kom eller ikke slik at vi fikk vite hvor mange vi blir til middag og vi kan bestille det.. det må vell være lov når de ikke svarte inne fristen som var satt på invitasjonen.. Jeg har forståelse for at man ikke har penger til det eller det er langt å dra, men ikke si at man kommer for så å trekke det tilbake.. Dette var ment som et innlegg der jeg bare skulle lette min frustrasjon.. Godt at min samboer, foreldre og søster er enige og føler det samme som meg.. men som hos alle så ligger det vell mer bak som utenforstående ikke kan sette seg inn i..
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #13 Skrevet 4. februar 2013 Jeg hadde blitt mer skuffet hadde det vært bryllup enn dåp. For meg er ikke dåp en sååå viktig anledning, det viktigste er at nærmeste familie kommer (foreldre og søsken). Husk at tanten din ikke er tanten til barnet ditt...selv om dere har et nært forhold blir ikke hun tanten til barnet ditt eller barna hennes søskenbarn til babyen. Anonym poster: 1f4c3c6344a919fa07e4cdc5def1f005
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #14 Skrevet 4. februar 2013 Barndåp kommer LANGT ned å prioriteringslista mi, bortsett fra når det er eldre og samtykkende barn som skal døpes. Men å innmelde et lite barn inn i en religion liker jeg svært dårlig og takker stort sett alltid net til barnedåp. Anonym poster: fad9f969765f29791d1204a42d108a72
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #15 Skrevet 4. februar 2013 Du Hi, ser du har tatt bort bildet av dere. Kanskje skrive østlandet og ta bort navnet ditt fra nicket og? Anonym poster: 8badbcc8d9c1236ca10ee032fc3bb8af
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #16 Skrevet 4. februar 2013 En barnedåp er ikke en stor greie for andre enn foreldrene og muligens venner som ikke har vært med på det så mange ganger. Som regel er det ganske kjedelig og hovedpersonen husker ingenting. Jeg synes ikke det er rart at de velger ikke å komme. Hadde det vært et bryllup, eller til nød en konfirmasjon, kunne jeg forstått at du ble så skuffet, men ikke til en konfirmasjon. Flyreiser og overnatting er rett og slett for mye styr i forhold til hva man får igjen. Anonym poster: cb8652f46f26f9c79c9f0672618cae7f
Gjest Morn du Skrevet 4. februar 2013 #17 Skrevet 4. februar 2013 En barnedåp er ikke en stor greie for andre enn foreldrene og muligens venner som ikke har vært med på det så mange ganger. Som regel er det ganske kjedelig og hovedpersonen husker ingenting. Jeg synes ikke det er rart at de velger ikke å komme. Hadde det vært et bryllup, eller til nød en konfirmasjon, kunne jeg forstått at du ble så skuffet, men ikke til en konfirmasjon. Flyreiser og overnatting er rett og slett for mye styr i forhold til hva man får igjen. Anonym poster: cb8652f46f26f9c79c9f0672618cae7f Man kan da få mye igjen av en dåp. Ikke minst er det viktig for mor og far at de man ber kommer. Hadde de gitt beskjed helt fra begynnelsen om at de ikke kom, ville det stilt seg annerledes selvfølgelig.
Elsker livet Skrevet 4. februar 2013 #18 Skrevet 4. februar 2013 Dette hadde jeg nok ikke blitt sur for. Mine onkler og tanter blir ikke bedt i våre barns barnedåp. Heller ikke mange av våre venner. Vi forstår at dette er uinteressant for de aller fleste. Spesielt om man må legge mye penger og tid i det. Dåp, bryllup og konfirmasjon er og blir en plikt for min del. En slik invitasjon er ikke noe jeg jubler over, men er selvsagt glad for de det gjelder.
Gjest yrild Skrevet 4. februar 2013 #19 Skrevet 4. februar 2013 Jeg skjønner at du blir skuffet, men jeg skjønner også at alle prioriterer slik det fungerer best for deres "lille" familie og er det å ha egen traktor og campingvogn istedenfor å dra i barnedåp så er det det. Jeg har hatt lyst til å gå i alle bryllup jeg har blitt bedt i, men jeg bor i utlandet og det blir da en prioriteringssak. Når vi døpte minste forventet vi ikke å ha noe av familie her, men min mor kom og min manns bror og vi var veldig takknemlige for det :-) En dåp er en intim feiring spør du meg. Den omhandler den aller nærmeste familien og menigheten. Samtidig så tenker jeg at hvis du virkelig vil ha din tante der så får du spørre henne om det. Spør om ikke hun kan komme alene for du vil virkelig gjerne ha henne der :-)
mrsrogaland. Skrevet 4. februar 2013 #20 Skrevet 4. februar 2013 Skjønner hvordan du føler det. Man kan være skuffet og lei seg, men mitt beste tips er å ikke gjøre noe. Synd, men sant. Man må selv bestemme om man vil komme. Jeg døpte mitt første barn i en alder av 20, helt alene. Ingen i familien min kom. Hverken foreldre eller søsken. Vi hadde en veldig fin dag med min samboers familie til tross for at familien min ikke var tilstede. kos dere med de som faktisk kommer!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #21 Skrevet 4. februar 2013 Vær glad Foreldre og søsken av dere kommer. Kan ikke forvente at tante de,utdyper hvorfor hun ikke kan komme. Når min datter ble døpt,var det kun tanta til min datter på farssiden som kom,var en biltur på litt over 1 time fra bestemoren og onkel,men de valgte å prioritere andre ting. Ja det er leit,men det kunne ikke jeg styre. Anonym poster: f6f5bb9149cc65c7dce9722cca5ce392
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå