Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Jeg har en baby på 6 mnd som lenge har vært veldig interessert i å sitte. Sitter stødig selv både på fang og på gulv, kan sitte i mange minutter om gangen og tipper ikke. Men kan ikke sette seg opp selv. Leser at man ikke skal la de sitte før de kan sette seg opp selv, men hvordan kan jeg hjelpe til å lære den det? Anonym poster: 809af7072a17b1fc2535ac7918eb16f9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Ved å la babyen ligge masse på magen og rulle. Det er de første stegene for babyen til å videre sette seg opp i sittestilling eller opp i krabbestilling, og derfra videre klare å reise seg opp og til slutt gå. Sett spennende leker rundt omkring på gulvet slik at han stimuleres til å bevege seg rundt og trene opp motorikken sin i rett rekkefølge. Selv løp jeg mye rundt i gåstol som liten fordi jeg i følge min mor eeelsket det, og jeg har mye ryggproblemer nå som voksen. Anonym poster: df09b35f7489b7acb7f489a1d3a2b3fa
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Når ryggen deres er sterk nok, så finner dem ut det selv Syns ikke du skal "stresse" så mye med det. Å la dem ligge på magen, er jo i seg selv å hjelpe dem å styrke ryggen. Anonym poster: c6ff7f790672b2227a168af89656ea42
Gjest sussie77 Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Ja man skal aldri sette en baby opp før den setter seg opp selv. Sitte på fanget er greit. Men ikke på gulvet. f.eks. Du trenger ikke å lære babyen din å sette seg opp. Det gjør de helt av seg selv når de er klare. Her har de satt seg opp så fort de kunne krabbe.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Hadde et skrekkeksempel på barselgruppa mi. En mor som var veldig opptatt av at babyen skulle sitte alene. Babyen ble satt på gulvet og klarte nok det fra 6 mnd, lenge før hun kunne krabbe. Jenta var stiv og rar i bevegelsene. Lærte å få før hun kunne krabbe, klarte ikke reise seg opp selv da de jevnaldrende klarte det. Hun lærte ting i feil rekkefølge. Ikke anbefalt av fysioterapeuter. La ungen ligge mye på magen, så lærer barnet etterhvert å krabbe, sette seg opp og reise seg opp. Anonym poster: b4c9d8dbc0a59c9f0cd0301501db74f4
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 Forresten helt vanlig at de lærer å sette seg opp selv først ved 8-9 mnd. Ikke stress! Anonym poster: b4c9d8dbc0a59c9f0cd0301501db74f4
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 Stresser ikke, og er opptatt av at babyen skal lære ting i riktig rekkefølge. Men ser at den så veldig gjerne vil, men ikke får det til. Mye frustrasjon på grensen til sinne hos den lille. Klatrer over kanten på bagen på vogna og på vogga, åler rundt på gulvet hele dagen. Vil så gjerne sitte, men kommer seg ikke opp. Tenkte bare om det var noe jeg kunne gjøre for å legge til rette. HI Anonym poster: 809af7072a17b1fc2535ac7918eb16f9
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #8 Skrevet 4. februar 2013 Stresser ikke, og er opptatt av at babyen skal lære ting i riktig rekkefølge. Men ser at den så veldig gjerne vil, men ikke får det til. Mye frustrasjon på grensen til sinne hos den lille. Klatrer over kanten på bagen på vogna og på vogga, åler rundt på gulvet hele dagen. Vil så gjerne sitte, men kommer seg ikke opp. Tenkte bare om det var noe jeg kunne gjøre for å legge til rette. HI Anonym poster: 809af7072a17b1fc2535ac7918eb16f9 Den alderen er det en del sinne fordi barnet vil men ikke kan. En av de mest pyton periodene syns jeg Sutring og atter sutring.. Anonym poster: 7e4203093e50e6d8d72afb4f5c4034f8
uhhuhher Skrevet 4. februar 2013 #9 Skrevet 4. februar 2013 Hvis babyen sitter fint og rakt på fang og på gulv, så hadde jeg latt ham/henne sitte i vogna og etter hvert barnestol (hvis det er det du mener, at du unngå sitting i stol og i vogn). Bare ta pauser og ikke gå tur i mange timer i sittende stilling. Sønnen min satte seg strengt tatt ikke opp selv før han var over ni måneder, og det var fordi han begynte å krabbe og kom seg fra krabbestilling over i sittende. Han satt likevel i både tripptrapp og vogn en god stund før dette, og det var ikke fordi det var spesielt viktig for oss. Vi bare så at det gikk greit.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #10 Skrevet 4. februar 2013 Hvis babyen sitter fint og rakt på fang og på gulv, så hadde jeg latt ham/henne sitte i vogna og etter hvert barnestol (hvis det er det du mener, at du unngå sitting i stol og i vogn). Bare ta pauser og ikke gå tur i mange timer i sittende stilling. Sønnen min satte seg strengt tatt ikke opp selv før han var over ni måneder, og det var fordi han begynte å krabbe og kom seg fra krabbestilling over i sittende. Han satt likevel i både tripptrapp og vogn en god stund før dette, og det var ikke fordi det var spesielt viktig for oss. Vi bare så at det gikk greit. Dere så bare at det gikk greit, neimen så fint da. Håper han ikke får ryggproblemer som voksen da. Jeg føk rundt i gåstol fra jeg var 6 mnd gammel fordi moren min sa jeg eelsket det og jeg har masse ryggplager som voksen. Lærte aldri å krabbe, jeg var rumpeaker og begynte å gå allerede 9 mnd gammel. Om mamma hadde klart å holde ut litt babysutring i 1-2 mnd slik at jeg kunne få utvikle meg normalt hadde kanskje ryggen min vært helt fin i dag. Seriøst mødre må slutte å gjøre ungene sine bjørnetjenester og heller gi de mer oppmerksomhet i den tiden det tar fra de begynner å åle til de selv klarer å komme seg rundt... Anonym poster: df09b35f7489b7acb7f489a1d3a2b3fa
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #11 Skrevet 4. februar 2013 Stresser ikke, og er opptatt av at babyen skal lære ting i riktig rekkefølge. Men ser at den så veldig gjerne vil, men ikke får det til. Mye frustrasjon på grensen til sinne hos den lille. Klatrer over kanten på bagen på vogna og på vogga, åler rundt på gulvet hele dagen. Vil så gjerne sitte, men kommer seg ikke opp. Tenkte bare om det var noe jeg kunne gjøre for å legge til rette. HI Anonym poster: 809af7072a17b1fc2535ac7918eb16f9 Den alderen er det en del sinne fordi barnet vil men ikke kan. En av de mest pyton periodene syns jeg Sutring og atter sutring.. Anonym poster: 7e4203093e50e6d8d72afb4f5c4034f8 Helt enig. Perioden fra 7-10 mndr var helt pyton hos oss, poden var såååå frustrert over å ikke klare ting, til tross for at han klarte masse allerede. I løpet av 2 uker når han var 7 mndr lærte han: å krabbe, å sitte, å stå, å gå langs møbler og vegger. Så stoppet det opp, og han ble skikkelig gretten, prøvde stadig å pushe sine grenser. Ble også mye knall og fall. Anonym poster: 5f551d19fc38c42f4b3073b80783f614
Gjest sussie77 Skrevet 4. februar 2013 #12 Skrevet 4. februar 2013 Og det skal også være greit å sitte i høystol når de spiser. Ikke så lenge om gangen da. Og i vogna går det an å bruke sportsvogndelen og ha den på det mellomste så han sitter litt men ikke helt. Da får han jo sett litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå