Mallings Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 Som førstegangsmamma er det fryktelig skummelt ( ) å sende tuppa i barnehage, selv om det ikke skjer før i august og hun er da 15mnd... Men hva bør man vektlegge når man søker plass? Hva tenkte dere på når dere søkte? Beliggenhet er ikke vesentlig.
koalita Skrevet 3. februar 2013 #2 Skrevet 3. februar 2013 Besøk bhg og se på personalet. Det er de som "utgjør" bhg på mange måter.. Ellers kan du jo om du har spesielle preferanser Ang mat, tur, dyr osv finne det aller meste av tilbud. Bhg vi bruker er dn av få som har over 40% menn, personalet er utrolig hyggelige og det er alltid hyggelig å komme i bhg! Stemningen blandt personalet var uten tvil det viktigste for meg, dernest at de er mye ute og har et sunt og avslappet forhold til mat, orker ikke de overhysteriske, men vil heller ikke at ungen serveres pasta/pizza/pølser hver dag..
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #3 Skrevet 3. februar 2013 Hva bhgen har som tema; naturbhg, kulturbhg, gårdsbhg. Noen bhger fører en annerledes pedagogikk enn flertallet; montesori, steiner osv. Utearealer, innearealer, verdier, livssyn, mat. Alt dette avhenger jo av hva dere som foreldre liker og ønsker for barnet ditt. Jeg ville også tatt hensyn til bhgens rykte. Ikke at man skal tro alt man hører, og om en forelder sier at bhgen er dårlig trenger den ikke være det. Men om det er flere som sier det stemmer det nok. Besøk bhgene som er aktuelle og snakk med personalet der. Barnehagen kan ha alt du ønsker, men er ikke personalet noe bra er ikke bhgen det heller. Anonym poster: 8c07737c2adec74ef81c5a83f28101d7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #4 Skrevet 3. februar 2013 Jeg har tenkt beliggenhet. Det praktiske i hverdagen er viktig. Etter hvert som vi fikk flere barn har førsteønsket vært barnehagen storebror går i, men for de øvrige ønskene på lista har jeg gått ut fra beliggenhet. Ellers kan det jo være aktuelt å høre med andre i området om de er fornøyde med barnehagen sin (jeg hadde ingen å spørre om dette), eller se på barnehagenes hjemmesider, se på satsingsområder osv.. Men husk at dette i noen tilfeller er mest ord og mindre praksis... Ellers syns jeg det er en fordel at de går i barnehage med noen de skal begynne på skolen med. Men dette er viktigst de siste par årene tenker jeg, kanskje ikke så viktig å tenke på for en ettåring. Anonym poster: 3a225f1f084eabc343807279d0c0e12d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #5 Skrevet 3. februar 2013 Besøk bhg og se på personalet. Det er de som "utgjør" bhg på mange måter.. Ellers kan du jo om du har spesielle preferanser Ang mat, tur, dyr osv finne det aller meste av tilbud. Bhg vi bruker er dn av få som har over 40% menn, personalet er utrolig hyggelige og det er alltid hyggelig å komme i bhg! Stemningen blandt personalet var uten tvil det viktigste for meg, dernest at de er mye ute og har et sunt og avslappet forhold til mat, orker ikke de overhysteriske, men vil heller ikke at ungen serveres pasta/pizza/pølser hver dag.. Veldig enig! Styr unna basebarnehage om du kan. Anonym poster: baee563ce029f1a48e6dabe4a2a77067
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #6 Skrevet 3. februar 2013 For meg var det viktig med en litt mindre barnehage, stort uteareal, mye utetid hver dag, variasjon i personalet (unge, eldre, kvinner og menn) og flere pedagoger på hver avdeling. Gode referanser fra andre foreldre var også avgjørende. Er svært godt fornøyd med barnehagen jeg valgte og fikk plass i. Anonym poster: 1564ea6fbbc8d21e8694fe53cdd8f856
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #7 Skrevet 3. februar 2013 Besøk bhg og se på personalet. Det er de som "utgjør" bhg på mange måter.. Ellers kan du jo om du har spesielle preferanser Ang mat, tur, dyr osv finne det aller meste av tilbud. Bhg vi bruker er dn av få som har over 40% menn, personalet er utrolig hyggelige og det er alltid hyggelig å komme i bhg! Stemningen blandt personalet var uten tvil det viktigste for meg, dernest at de er mye ute og har et sunt og avslappet forhold til mat, orker ikke de overhysteriske, men vil heller ikke at ungen serveres pasta/pizza/pølser hver dag.. Veldig enig! Styr unna basebarnehage om du kan. Anonym poster: baee563ce029f1a48e6dabe4a2a77067 Hvorfor skal en styre unna basebarnehagene? Hilsen annen grønn førstegangsmamma Anonym poster: 148343955241a5f6eb4f73c98b5e3f2e
Mallings Skrevet 3. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2013 Da blir det i første omgang en runde til de aktuelle bhg for å sjekke de ut! Takk for gode tips!!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #9 Skrevet 3. februar 2013 Besøk bhg og se på personalet. Det er de som "utgjør" bhg på mange måter.. Ellers kan du jo om du har spesielle preferanser Ang mat, tur, dyr osv finne det aller meste av tilbud. Bhg vi bruker er dn av få som har over 40% menn, personalet er utrolig hyggelige og det er alltid hyggelig å komme i bhg! Stemningen blandt personalet var uten tvil det viktigste for meg, dernest at de er mye ute og har et sunt og avslappet forhold til mat, orker ikke de overhysteriske, men vil heller ikke at ungen serveres pasta/pizza/pølser hver dag.. Veldig enig! Styr unna basebarnehage om du kan. Anonym poster: baee563ce029f1a48e6dabe4a2a77067 Hvorfor skal en styre unna basebarnehagene? Hilsen annen grønn førstegangsmamma Anonym poster: 148343955241a5f6eb4f73c98b5e3f2e #6 her Jeg har barnet mitt i en mindre basebarnehage og det er som en vanlig barnehage. 4 avdelinger og eneste gangen barna er samlet er ved felles samlingsstund og i utelek. Noen ganger samler de barna etter hva barna kan, modenhet etc. og ikke kun baserer seg på hvor gammelt barnet er. For vår del er det svært positivt da barnet mitt er lengre fremme enn de andre barna på samme alder. Utover det så merker jeg ikke at det er en basebarnehage for barnet har sin faste avdeling med fast personell og en forutsigbar hverdag. Det er kanskje annerledes i større basebarnehager. Jeg vet ikke? Anonym poster: 1564ea6fbbc8d21e8694fe53cdd8f856
missme Skrevet 3. februar 2013 #10 Skrevet 3. februar 2013 Jeg vil anbefale deg og ringe og avtale med aktuelle barnehager i nærområdet og dra og besøke de, der får dere møtt de som jobber og kjent på stemningen på huset, et godt arbeidsmiljø er synonymt med bra kvalitet på barnehagen. Lokalene vil jeg si har litt og si også, og uteområdet. Satsingsområder er vel og bra, men det viktigste er trygghet og omsorg på småbarnsavdeling.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2013 #11 Skrevet 3. februar 2013 Besøk bhg og se på personalet. Det er de som "utgjør" bhg på mange måter.. Ellers kan du jo om du har spesielle preferanser Ang mat, tur, dyr osv finne det aller meste av tilbud. Bhg vi bruker er dn av få som har over 40% menn, personalet er utrolig hyggelige og det er alltid hyggelig å komme i bhg! Stemningen blandt personalet var uten tvil det viktigste for meg, dernest at de er mye ute og har et sunt og avslappet forhold til mat, orker ikke de overhysteriske, men vil heller ikke at ungen serveres pasta/pizza/pølser hver dag.. Veldig enig! Styr unna basebarnehage om du kan. Anonym poster: baee563ce029f1a48e6dabe4a2a77067 Hvorfor skal en styre unna basebarnehagene? Hilsen annen grønn førstegangsmamma Anonym poster: 148343955241a5f6eb4f73c98b5e3f2e #6 her Jeg har barnet mitt i en mindre basebarnehage og det er som en vanlig barnehage. 4 avdelinger og eneste gangen barna er samlet er ved felles samlingsstund og i utelek. Noen ganger samler de barna etter hva barna kan, modenhet etc. og ikke kun baserer seg på hvor gammelt barnet er. For vår del er det svært positivt da barnet mitt er lengre fremme enn de andre barna på samme alder. Utover det så merker jeg ikke at det er en basebarnehage for barnet har sin faste avdeling med fast personell og en forutsigbar hverdag. Det er kanskje annerledes i større basebarnehager. Jeg vet ikke? Anonym poster: 1564ea6fbbc8d21e8694fe53cdd8f856 Jeg har jobbet i en av de store basebarnehagene i Oslo. Ikke bra for hverken barn eller voksne. Skikkelig institusjon. Jeg har aldri sett så mange utrygge barn på et sted. Flotte lokaler og alt det der hjelper lite når 30 1-åringer skal spise samtidig på et kjøkken. Kaotiske forhold og ledelse jeg opplevde som useriøs. Jeg vil heller ta ulønnet perm. eller gå på NAV for å være hjemme med ungen min enn å sende den i basebarnehagen. Anonym poster: baee563ce029f1a48e6dabe4a2a77067
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #12 Skrevet 4. februar 2013 Beliggenhet er viktig. Praktisk med nærhet når man etterhvert skal ha med venner hjem. Og veldig bra å gå i barnehage med noen av dem man skal gå på skole med (selv om det nok føles som en evighet unna nå) Dessuten sparer man tid i hverdagen. Jeg ville ikke valgt en av de aller største barnehagene. Har selv en barnehage med ca 50 barn og synes det er passe stort. I Oslo er det jo mange barnehager med flere hundre barn. Ellers kan du høre med kjente i nærmiljøet om noen bhg har godt eller dårlig rykte. Men vær obs på at slikt kommer an på hvem man snakker med. Noen foreldre kan være veldig misfornøyde med noe som andre synes er bra. Lykke til. Stort sett er det bra de fleste steder! Anonym poster: 844a2d6d279b057db3b8b3d76ea9c08a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2013 #13 Skrevet 4. februar 2013 Jeg jobber i og haar barna mine i en basebarnehage med ca 120 barn fra 0 til 6 år og er veldig fornøyd. det eneste som jeg ikke synes at er bra er at baseerommet hvor jeg jobber er veldiglite, men vi bruker det bare til samlinger og til å sitte å tegne på. Så å si at alle basebarnehager er dårlige er feil. Vi har fått veldig få klager de årene barnehagen har vært til. Det jeg ville ha sett/ funnet ut er om hvordan andre foreldre ser på barnehagen. Snakk med de om hvordan de føler at samarbeid, informasjon og hva de synes er dårlig eller feil med barnehagen. Har hat mine i en liten, avdelings barnehage hvor jeg aldri vil ha mine barn igjen, den var dårlig organisert og masse konflikter mellom de ansatt. Fikk overflyttet barne til den bhg som jeg selv jobbet i Anonym poster: e4ac535c1efad4b1c1f6b6f266c95fcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå