Gå til innhold

Inspirert ang bleieavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også et barn på nesten 4 år,som vi prøver å avvenne med bleie.

Ho vil gå uten bleie,men får ikke til å gjøre noe på doen selv om ho prøver. I går gikk ho fra morra til kveld med truse,uten uhell,men fikk ikke til noe på doen.

Hvordan forklare hvordan ho skal få det til på do?

Gode tips?

Ho har så veldig lyst til å klare det selv også nå.

Anonym poster: 64226fb0f07114970370479815ba5d36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nest eldste her måtte vi ha potte til, han var litt engstelig for doen og knyttet seg litt. Ikke lett å bæsje når du sitter og strammer musklene i frykt for å falle ned i doen ;)

Med potte gikk det veldig greit, etter to uker med potte var han klar for doen. Gikk helt smertefritt, han hadde ett eneste uhell bare. Han var nesten 3.5 år.

Anonym poster: f2c14094dde24e9a21f960f06e98592c

Skrevet

Si at hun må slappe av rundt tissen på en måte. Ikke streve men bare slappe av så kommer det ut selv. Jeg vet ikke. Vanskelig det der. Som regel bare kommer det plutselig. Tusta her har skjønt veldig godt hvordan man slipper seg, men er ikke så flink til å holde seg. Ender ofte med noen dråper i buksa før vi kommer oss på potta.

Prøv potte forresten?? Da sitter hun i en stilling som gir litt press på blære og tarm kanskje det er lettere å få ut noe da?

Skrevet

Etter min mening har dere begynt altfor sent! Begynner man å venne til potte når de kan sitte selv, så blir det ingen Big Deal. MEN nå er jo det for sent... Anbefaler å bruke potte - ev do med krakk. Gjør det til en feststund der dere gjør en bestemt morsom aktivitet der (ev. en spesiell bok dere leser eller noe sånt). da får ungen noe annet å tenke på og ting skjer kanskje litt mer av seg selv.

Dersom barnet har kunnet gå fra morgen til kveld uten å tisse, så er barnet dehydrert.....

Anonym poster: 2f3e90d472e8f8f0ad902db219f83e3a

Skrevet

Har ikke prøvd potte,ho har do-ring, og virker ikke engstelig for doen. Ho er tissetrengt,men får liksom sperre når ho kommer på doen.

Kjempe vanskelig .

Skrevet

Etter min mening har dere begynt altfor sent! Begynner man å venne til potte når de kan sitte selv, så blir det ingen Big Deal. MEN nå er jo det for sent... Anbefaler å bruke potte - ev do med krakk. Gjør det til en feststund der dere gjør en bestemt morsom aktivitet der (ev. en spesiell bok dere leser eller noe sånt). da får ungen noe annet å tenke på og ting skjer kanskje litt mer av seg selv.

Dersom barnet har kunnet gå fra morgen til kveld uten å tisse, så er barnet dehydrert.....

Anonym poster: 2f3e90d472e8f8f0ad902db219f83e3a

Vi har prøvd med jevne mellomrom i et år,så jeg tror ikke vi har begynt for sent. Men,barnet vårt har vært litt umodent,og har nektet plent å i det hele tatt prøve å gå på do. Jeg er motstander av å legge press på barnet rundt dette,og tror det ville gjort det verre.

Det er ikke bra å gå å holde seg en hel dag uten å gå på do,men jeg tror ikke hun er blitt dehydrert så kjapt.

Skrevet

Når de begynner å få kontroll på lukkemuskelen er det faktisk lettere å knipe enn å slippe, men plutselig løsner det.

Anonym poster: f2c14094dde24e9a21f960f06e98592c

Skrevet

Dersom hun ikke klarer å tisse (jeg forstår det slik at det er tissing og ikke bæsjing hun sliter med..?), så er det et vel anvendt triks å slå på springen når hun sitter på do.

La vannet sildre. Det setter igang en refleks i kroppen som gjør at man 'må' tisse. Har du prøvd å gå tissetrengt i dusjen? Vanskelig! ;)

Lykke til!

Anonym poster: 3d900aa471576efd335c4fd487b6257f

Skrevet

Dersom hun ikke klarer å tisse (jeg forstår det slik at det er tissing og ikke bæsjing hun sliter med..?), så er det et vel anvendt triks å slå på springen når hun sitter på do.

La vannet sildre. Det setter igang en refleks i kroppen som gjør at man 'må' tisse. Har du prøvd å gå tissetrengt i dusjen? Vanskelig! wink.png

Lykke til!

Anonym poster: 3d900aa471576efd335c4fd487b6257f

Hun sliter med både bæsjing og tissing. Har prøvd å la vannet renne også,men da blir ho så opptatt med at jeg må slå av vannet;)

Ho klarte å tisse ei gang på doen i dag. Og var SÅÅ stolt. Ellers så har ho hatt to uhell. Var på besøk i ettermiddag,og da tror jeg det ble vanskeligere for henne.

Noen andre som har noen tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...