Gå til innhold

Problemer med bleieslutt, vil kun tisse på do.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han vil kun tisse på do, når han skal bæsje så gråter han, vil ha bleie på (tar på bleie) men han gjør alt han kan for å holde bæsjen inne.

Barnehagen tok meg til side og lurte på hva i all verden vi hadde sagt. Ble forbanna, for vi har aldri kjeftet, kun motivert barnet.

Noen tips til hvordan vi kan motivere videre før han ender opp å blir forstoppet? Er så redd han skal bli det når han prøver å holde all bæsjen inne.

Anonym poster: 1f05c4411e49a15ffa769f25fa5e95b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med å bæsje er nok litt skummelt. Ta tiden til hjelp og la han bæsje i bleie hvis han helst vil det og oppmuntre han til å prøve do/potte.

Du kan gi laktulose for å hindre at han blir forstoppet. Det kan brukes fast uten at det er avhengighetsskapende.

Anonym poster: 2c22765f40a73e61ba549a5a0d739ca3

Skrevet

Dette med å bæsje er nok litt skummelt. Ta tiden til hjelp og la han bæsje i bleie hvis han helst vil det og oppmuntre han til å prøve do/potte.

Du kan gi laktulose for å hindre at han blir forstoppet. Det kan brukes fast uten at det er avhengighetsskapende.

Er litt skeptisk til laktulose pga jeg ble kjempedårlig av det :/

Men får prøve å motivere videre :)

Skrevet

3 av barna til venninne mine har hatt det på samme måte. Skal bæsje i bleia fordi bæsjing er skummelt. Det har gått over av seg selv.

Skrevet

Vi måtte la ungen få bruke bleie når hun bæsja i 3 mnd. Men så fikk jeg nok og sa at nå er vi tom for bleier så da må du bæsje på dø. Hun slet hele formiddagen, men så fikk hun gjort det i do. Etter det gikk ungen fint på do.

Men vi gjorde det bare fordi vi viste hun kunne bæsje på do. Det var bare mer vettvint og behagelig for ungen å bruke bleie.

Man nå nok bare prøve seg frem, finne ut hva som kan hjelpe ungen deres å mestre bæsjing på do:)

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Noen ganger har vi litt store forventninger til barna våre. Det er helt normalt at noen barn vil bæsje i bleie når de begynner å tisse på do. La han få på bleie da, og ikke lag noen situasjon rundt denne bæsjinga. Gi masse ros når han tisser på do, og ikke si noe når han ber om bleie og bæsjer i den. Bare si ok. Om en stund vil han mest sannsynlig selv ta initiativ til å bæsje på do.

Skrevet

Er litt skeptisk til laktulose pga jeg ble kjempedårlig av det :/

Men får prøve å motivere videre :)

Spør på apoteket etter noe annet som er volumøkende. Det blir man nemlig ikke avhengig av. Feks Visiblin. Bare sånn for å forebygge forstoppelse i denne vanskelige perioden.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Å bæsje på do er skumelt for de små.. Gutten vår er ikke 2 år enda, men startet med do trening når han var ca 18 mnd.. Han bæsjer ikke på do enda, men tisser flittig, avføringen kommer etter hvert som han følerseg trygg på det å gå på do..

Gjest sussie77
Skrevet

Ja er helt vanlig. Eldstemann var sånn. Tisset på do men nektet å gjøre noe annet. Var sånn en stund. Men plutselig så løsnet det et par måneder før han fylte 3 år.og da var det ingen problem,

Skrevet

Ikke stress med det...og overhør dem på bhg !!

La ongen ta på seg bleie når han føler for det , sånn at han får bæsjet.

Det å bæsje på do kommer av seg selv,og det at han vil bruke bleie når han ska bæsje viser at han har kontroll :-)

Så smør dere med tålmodighet og hev dere over kommentarer.

(Jeg er forresten barnelege om det skulle bety noe.)

Anonym poster: eb531d33310007878b5494ce2e43da82

Skrevet

Vi har også en liten en som nekter å bæsje på do, så han spør etter bleie. Er en liten tålmidighetsprøve kjenner jeg, men håper det ordner seg mot våren/sommeren.

Anonym poster: 90830ea09b8b074b8250fb82ad4826ea

Skrevet

Gutten min var også redd for å bæsje på do. Men i den perioden så var han veldig opptatt av å telle ting. Så jeg gikk selv først på do, å sa "oj, se hvor mange bæsjklumper mamma har fått til", så tellte vi dem. Etterpå oppmuntret jeg han til å bæsje slik at vi kunne se om han fikk til flere enn mamma, så skulle vi telle dem. Funka fint! :)

Hvis barnet ditt er inne i en periode med noe spesiellt, så kan det brukes hvis mann er litt kreativ. :)

(telle bæsj, tegne bæsj, se hvor lang bæsj, førstemann på do for å bæsje, gjøre triks med å bæsje i do osv...) :) Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...