Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 Ble nokså sjokkert når jeg snakka med ei venninne i går.. Hun har ei jente som fyller 1 år snart og permisjonen er ferdig nå i februar. Som mange andre her vi bor har hun ikke fått barnehageplass og hun hadde derfor vært i kontakt med nav for å høre hvilke rettigheter hun nå hadde.. Hun var eitrende forbanna fordi nav hadde sagt hun kun hadde krav på kontantstøtten fra barnet var 13 mnd og at de ellers måtte finne andre løsninger på økonomien. Det kunne være de kunne søke sosialstønad men da så de også på mannens inntekt som var nokså god så de ville neppe få noe.. Hun syntes det hele var hårreisende for det var jo ikke hennes feil at kommunen ikke hadde barnehageplasser?? De var jo avhengig av to 100% stillinger og kontantstøtta var jo et piss i havet! Jeg ble litt i stuss på hva jeg skulle si og mumlet noe om at det hadde jo vært mye skriverier i avisene om manglende barnehageplasser i kommunen så det var vel ingen overraskelse at de ikke fikk plass? Videre argumenterte jeg for at dette var jo en situasjon de burde tenkt på litt tidligere og planlagt økonomien deretter.. Hun bet omentrent hodet av meg og syntes jeg var like urimelig som nav var, alt var kommunen og nav sin feil og hun var overhodet ikke interressert i å se at dette hadde noe som helst med deres eget personlige ansvar for de barna de hadde satt til live å gjøre... Hun skulle klage til nav og kommunen etc... Etter det ble jeg bare stille for jeg skjønte jeg ikke ville nå frem.. Men sjokkert er jeg enda - tenker folk virkelig slik? Selv gikk jeg da i 5 mnd før jeg fikk barnehageplass til minsten og det var noe vi visste ville skje og planla for.. Vi fikk kontantstøtte og så jobbet jeg litt på kvelder og helg og levde på oppsparte midler.. Kutta litt ned på standarden i den perioden og levde billig... Er det VI som er merkelige eller er det venninna mi som er et kravstort dyr som mener alle ANDRE skal ta økonomisk ansvar for hennes situasjon??? Hva mener dere??? Hva burde jeg si til henne om hun tar dette opp igjen eller er det best å holde kjeft? (hun er ikke en veldig god venninne og således ikke noe stort tap om jeg skulle "miste" henne pga dette.....) Anonym poster: 0cecda23460bdaff2fa43d06d0358f8d
Mamma til tre gutter Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Sånn er regelverket er ikkje så mykje annet og gjere.. Frustrerende for dem de gjelder men ho burde jo tenkt på dette.. Prøve skaffe dagmamma osv
Gjest yrild Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 Som nordmann i utlendighet er slike "Klagedramaer" i sosialdemokratiske Norge noe jeg reagerer veldig sterkt på. Det er en mentalitet om at man har "krav på" ditten og datten og en ansvarsfraskrivelse uten like. Den fantastiske svangerskapspermisjonen, den lille begunstigelsen som kontantstøtten er etc etc er utrolige fantastiske goder og fortjener at man er litte bitte grann mer takknemlig... Jeg er helt enig med deg. Man må rett og slett planlegge etter slik virkeligheten er og virkeligheten er at det kan være vanskelig å få barnehageplass. Jeg skjønner at venninnen din blir frustrert fordi alt ikke går som smurt, men man kan da ikke kreve at staten skal "redde" deg? De har jo hatt en laaang permisjon og et 9 mnd svangerskap til å sette seg inn i regler og muligheter...?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 Sånn har det blitt;-) Anonym poster: 9f6812a13d57c01a2748d7f316e8fb49
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Det er i alle fall ikke Nav sitt ansvar.... Med bakgrunn i alt som er skrevet om mangel på barnehageplasser etc de siste årene vil jeg tro at de kunne ha forutsett at det kanskje ikke ble noen plass på dem heller når ungen er født på vinteren... Det går an å planlegge ut fra dette og eventuelt legge til side litt penger, skaffe seg dagmamma osv. Jeg mener at det ikke bør komme som et sjokk på noen at de ikke får barnehageplass når man har hørt så mye om dette temaet overalt den siste tiden.... Anonym poster: 9ccd186da308ec17a57a74b808788ef5
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. februar 2013 #6 Skrevet 2. februar 2013 Det er klart det er surt når man ikke får barnehageplass når man hadde tenkt, men enhver er jo ansvarlig for seg selv, sitt liv og sin egen økonomi, til syvende og sist. Man plikter jo å selv sette seg inn i sine rettigheter og muligheter FØR man kommer til det punkt at det er helt krise, etter min mening. Dette er jo en problemstilling som mange kommer opp i, og det er lurt å ta høyde for at dette kan skje- ved for eksempel å spare opp penger til å kunne ta ulønnet perm, skaffe dagmamma eller finne andre løsninger hvis man ikke får barnehageplass.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #7 Skrevet 2. februar 2013 Det er vel ikke nav eller staten sitt ansvar. Man kan da vel ikke bare sette barn til verden og tro at staten tar fult ansvar. Og vi har det mye bedre her i Norge enn andre land. Hadde verken fått barnetrygd eller kontantstøtte. Har vært i samme situasjon selv. Faktisk enda verre. Da jeg hadde et høstbarn. Men var vel ikke sint på Nav av den grunn. Anonym poster: eb9d3fab73d54465d83366e2ae7bf31a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #8 Skrevet 2. februar 2013 #7 her. Så ja jeg er helt enig med deg. Og hun vennina di virker litt kortenkt når hun faktisk ikke har fått det med seg. Hadde nok bare latt teamet ligge når jeg snakket med henne igjen. Anonym poster: eb9d3fab73d54465d83366e2ae7bf31a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #9 Skrevet 2. februar 2013 Tenk på hvordan dere oppdrar barna deres! Mange oppdrar i dag barn som får og får og får, og all fokus er på hva du har krav på og rett til, aldri hva du selv må bidra med, ta ansvar for osv. Ser det så godt på jobb også, jeg er leder i en bedrift hvor vi bruker unge tenåringer som ekstrahjelper og jeg har revet meg i håret mange ganger altså. All deres fokus er på hva de kan forlange og kreve av meg, aldri på hva jeg kan forvente fra deg. De skal ha, ha, ha og de blir faktisk voksne med den innstillingen at de ikke trenger ta ansvar i det hele tatt for de har jo krav på både det ene og det andre av stønader om ting går til helvete. Jeg synes det er en utrolig skremmende utvikling. Og bare for å avslutte, det er helt klart du som har riktig innstilling her. Anonym poster: 688a5369a96624ff4013a30ad178e2e8
itb Skrevet 2. februar 2013 #10 Skrevet 2. februar 2013 Jeg blir jaggu litt oppgitt jeg også. Nav har sine regler og de kan ikke skreddersy nye regler til dem det måtte passe. Vi måtte flytte i min permisjon (pga. jobb til mannen). jeg måtte da si opp jobben min, noe som gjør at jeg får 8 ukers karantene for dagpenger, kontantstøtte får vi ikke før i mai og jeg er ferdig i permison i midten av mars, mannen kan ikke ta sin permisjon med en gang da vi da kun må leve på en 80% lønning. Jeg kan ikke jobbe siden vi ikke har barnehageplass, noe vi nok ikke får heller....noen ganger hadde det vært fint om nav kunne se personlige behov, men jeg blir da ikke sinna på nav eller kommunen!vi må jo bare gjøre det beste ut av det!
Cat_Woman Skrevet 2. februar 2013 #11 Skrevet 2. februar 2013 Dagmamma høres ut som det beste alternativet for din venninne. Enig med deg, vi har ingenting å klage på!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #12 Skrevet 2. februar 2013 Jeg synes du bare skal holde kjeft ja HI. Skjønner godt frustrasjonen til venninnen din. Jeg hadde gjort som deg, men når staten går ut og lover full barnehagedekning er det faktisk lov å bli pissed og frustrert over at det bare er løgn. Synes absolutt ikke hun har noe krav overfor NAV, men en god venn skjønner frustrasjon i stedet for å komme med bedrevitede råd i ETTERKANT om hva man burde gjort annerledes. Hva med å heller komme med råd til hvordan hun kan løse situasjonen nå som den har oppstått? Det er vel ikke nav eller staten sitt ansvar. Man kan da vel ikke bare sette barn til verden og tro at staten tar fult ansvar. Og vi har det mye bedre her i Norge enn andre land. Hadde verken fått barnetrygd eller kontantstøtte. Har vært i samme situasjon selv. Faktisk enda verre. Da jeg hadde et høstbarn. Men var vel ikke sint på Nav av den grunn. Anonym poster: eb9d3fab73d54465d83366e2ae7bf31a Nei, ikke greit å være sint på NAV, men må da jammen være lov å være sint på staten som påstår at vi har full barnehagedekning uten at det er sant? Det er ikke statens sitt ansvar å passe andres barn i seg selv, men det ER statens ansvar å holde løftene man kommer med til folket. Anonym poster: cae2ad1d6a5bd9458ef4a35daa7ffe82
Junimage Skrevet 2. februar 2013 #13 Skrevet 2. februar 2013 Det er vel foreldres ansvar å sette seg inn i hvordan opptaket fungerer i den enkelte kommune. De fleste barnehager har opptak en gang i året og det er i aug. Får man barn hvor dette ikke passer med permisjonen er det noe man må tenke over før uka før man skal starte i jobb. Og noen bhg tar inn midt i året ved flytting ol, da er det lurt å ha vært på besøk i bhg og vist interesse, for da stiller man litt sterkere enn resten. (Og det forutsetter at hun har søkt plass i bhg) Alt dette er jo ene og alene foreldres ansvar, ikke nav sitt.
Kanelbulle Skrevet 2. februar 2013 #14 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Ingen kan vel ha unngått å få med seg konsekvensene av at man i Norge kun har et opptak per år. Som svensk syns jeg jo det er et veldig rart system, men må tilpasse meg realiteten og sitter derfor nå å planlegger hvordan vi skal få ihop økonomien med all den ulønnede permen vi kommer å måtte ta. Så enig med deg om at hun burde tenkt på dette selv. Men også enig med de som syns det er rart at det er lov å kalle dette for full barnehagedekning... Håper det i hvert fall blir to opptak fremover! Endret 2. februar 2013 av Kanelbulle
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #15 Skrevet 2. februar 2013 Vi har verdens beste permisjonsordning, svært subsidierte bhg plasser og rekordhøy bhg dekning. Klart det er kjedelig for de som føder tidlig på året og står uten plass noen mndr, men er helt enig HI: dette er et problem hver enkelt familie må løse selv! Løsningen for de fleste er dagmamma. Din venninnr blir ikke den første til å måtte benytte dagmamma - faktisk var det langt vanligere før! Regner med din venninne er av dem som betaler skatt med iver og glede ettersom hun har så enorme forventninger til hva staten skal ordne for henne! Anonym poster: ad4cc356151bce20b5efc26afceb72bc
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #16 Skrevet 2. februar 2013 Takk for mange gode svar.. Godt å se at jeg ikke er på bærtur her.. Synes det er feil å beklage seg over dette som hun gjør, hun har åpenbart ikke satt seg inn i ting og tenkt at "alt ordner seg" - og så når det ikke gjør det så er det alle andre sin feil... At det er mangel på barnehageplasser er jo en kjent sak, samtidig skal det sies at det har aldri vært flere barnehageplasser enn nå! Man må jo bare planlegge ut fra det som er realitetene og gjøre det beste ut av det, det som irriterer mest er vel "kravmentaliteten" som min venninne jo er en god representant for... Har selv en holdning om at mine barn er mitt ansvar og jeg ville ikke engang tenkt tanken på å ringe til nav for å kjefte på dem pga dette.. Tenker jeg kommer til å ligge lavt i terrenget og ikke ta opp saken, men nå som jeg har summet meg føler jeg at jeg har flere argumenter å komme med overfor henne så får heller vennskapet bære eller briste.. Vet ikke om jeg vil være venn med en person som tar så lite ansvar for egne valg og forventer at staten skal ordne opp i alt... Heldigvis virker det ut fra svarene som er gitt her inne som at dette ikke er en tankegang veldig mange har.... Jeg har reist litt og sett verden og innser at vi har vunnet lotto ved å bli født i et av verdens rikeste land med verdens beste velferdsordning.. Tenk at vi får så lang lønnet permisjon som vi har!!! OG kontantstøtte når barnet ikke får barnehageplass. OG barnetrygd (selv om summen er lav) OG en masse andre goder som gratis helsehjelp, skoler og utdanning osv..... Ting kan helt sikkert bedres, men alt i alt har vi det godt i Norge!!!! HI Anonym poster: 0cecda23460bdaff2fa43d06d0358f8d
DotM Skrevet 2. februar 2013 #17 Skrevet 2. februar 2013 Sånn er regelverket, og det er hennes (og mannens) oppgave å sette seg inn i det før de havnet i den situasjonen. Hadde de gjort det kunne de planlagt økonomi og slik sånn at det kunne være mulig å gå hjemme de mndene. Så i det store og det hele vil jeg si at det er hennes ansvar. Syns vi er heldige nok som får så mye fra staten allerede, men som det heter mye vil ha mer
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2013 #18 Skrevet 2. februar 2013 For å rette opp en missforståelse noen her hadde. Det er rett at vi har ett hovedopptak i året når det blir ledige plasser på grunn av skolestarterne og de som fyller 3 år det året går opp på storbarnavdeling, men ellers har vi ambulerende bhg opptak gjennom hele året så med en gang det blir en ledig plass får en fra listen den plassen. Anonym poster: 003585d81be0252dde610be9b9178924
Junimage Skrevet 2. februar 2013 #19 Skrevet 2. februar 2013 De fleste bhg jeg vet om har ikke fortløpende opptak. Men hvis et barn sier opp plassen midt i året, så tas det inn fra lista. Det er veldig individuelt hvordan de forskjellige kommuner/bhg løser det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå