Gå til innhold

Skal bygge hus.. trenger litt nytt syn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal begynne bygging om 1års tid, men må begynne planleggingen nå.

Har sett en del på hus, vi har funnet to vi liker..

http://www.mesterhus.no/hustype.ephtml?id=573

http://www.norgeshus.no/hus/svalen/

Liker 1.etg på mesterhus sitt hus og 2.etg på norgeshus sitt hus.

Vi skal ikke kjøpe noe ferdighus, har en som skal tegne huset til oss, bare vi har en ide om hvordan vi vil ha det.

Dere som har hus, er det noe som dere savner eller som dere er veldig fornøyde med?

Jeg tenker at jeg skal ha et vaskerom, og helst et hus med 4soverom.

Jeg liker også tanken på en ytterdør fra vaskerommet.

puh, dette er virkelig vanskelig..

Anonym poster: 4e8bf461dbcdbd1885a5ee24047d10a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nupen fra norgeshus :) Det har jeg og dere kan ta på dør inn til vaskerommet utenifra. Er et veldig praktisk hus på alle måter !

Skrevet

Nupen fra norgeshus :) Det har jeg og dere kan ta på dør inn til vaskerommet utenifra. Er et veldig praktisk hus på alle måter !

Ah, ja likte det :)

Skrevet

Drømmen min er et stort rom med mange klesskap ved siden av vaskerommet. Så kan alle ha klærne sine der og mor slipper å dra rene klær rundt i hele huset for å legge på plass.

Anonym poster: 8113aadd0518688269fcba47f9036927

Skrevet

Drømmen min er et stort rom med mange klesskap ved siden av vaskerommet. Så kan alle ha klærne sine der og mor slipper å dra rene klær rundt i hele huset for å legge på plass.

Anonym poster: 8113aadd0518688269fcba47f9036927

Jaa! Da er det lagt til på "kriterie lista" mi :)

Skrevet

Nå har ikke vi bygd hus, men jeg hadde noen ting på ønskelista mi da vi kjøpte hus. Jeg ville ha vaskerommet ved siden av kjøkkenet, og jeg ville ha et kott/ spiskammers på kjøkkenet.

Det å ha vaskerommet ved kjøkkenet i stedet for i kjelleren, gjør at det er raskt og lettvint å smette inn og sette på en maskin eller henge opp ei vask. På store dager som julaften og andre selskaper fungerer det også som et slags grovkjøkken eller reservekjøkken.

Kott på kjøkkenet (kott kan du i grunnen ikke få for mye av!) er genialt. Alle de store tingene som man ellers ikke vet helt hvor man skal gjøre av, passer der: Kakeformer, tomflasker, tomme bæreposer, papir- og plastdunkene, og selvfølgelig tørrvarer og radene med syltetøyglass og annet man har mye av.

Skrevet

Ja første etasjen på det du likte syns jeg virket veldig praktisk!

Jeg er veldig fornøyd med kjøkkenet mitt som har goood benkplass og masse skap. Har 120cm bred benk med barkrakkerpå ene siden som brukes veldig mye.

Spørs litt hvordan trapp dere skal ha, men vi har helt tett trapp med kott under. Der er det knagger på veggen og sgohyller samt korger for klær. Genialt og gangen ser nesten alltid presentabel ut.

Skrevet

Nå har ikke vi bygd hus, men jeg hadde noen ting på ønskelista mi da vi kjøpte hus. Jeg ville ha vaskerommet ved siden av kjøkkenet, og jeg ville ha et kott/ spiskammers på kjøkkenet.

Det å ha vaskerommet ved kjøkkenet i stedet for i kjelleren, gjør at det er raskt og lettvint å smette inn og sette på en maskin eller henge opp ei vask. På store dager som julaften og andre selskaper fungerer det også som et slags grovkjøkken eller reservekjøkken.

Kott på kjøkkenet (kott kan du i grunnen ikke få for mye av!) er genialt. Alle de store tingene som man ellers ikke vet helt hvor man skal gjøre av, passer der: Kakeformer, tomflasker, tomme bæreposer, papir- og plastdunkene, og selvfølgelig tørrvarer og radene med syltetøyglass og annet man har mye av.

Takk for svar!

Tenkte først å få bort døra mellom kjøkken og vaskerom, men når du sier det slik ser jeg jo at det er kjempepraktisk :)

Skrevet

Ja første etasjen på det du likte syns jeg virket veldig praktisk!

Jeg er veldig fornøyd med kjøkkenet mitt som har goood benkplass og masse skap. Har 120cm bred benk med barkrakkerpå ene siden som brukes veldig mye.

Spørs litt hvordan trapp dere skal ha, men vi har helt tett trapp med kott under. Der er det knagger på veggen og sgohyller samt korger for klær. Genialt og gangen ser nesten alltid presentabel ut.

Ja, god skapplass og benkeplass på kjøkkenet lengter jeg etter, vi har et kjempelite kjøkken nå, blir så fort kaos..

Skrevet

Mine kriterier er:

stort kjøkken- siden mye tid tilbringes her. ( ikke nødvendigvis allverdens skapplass men stor sitte plass- liker ikke spisestuer)

Vaskerom med inngang fra utsiden. (har inngang fra garasjen- love it!)

Inngang fra garasjen slik at man slipper å bli våt når man skal inn og ut med barn og varer..

4 soverom + en plass jeg kan legge gjester (et kontor, ekstra stue o.l)

Innebod/lagringsplass til utstyr/klær

Stor gang slik at det er plass til å "komme inn" (Etter erfaring er 1.5 m2 gangene fra 70 talls hus svært upraktisk og roten til mye kjefting :-p )

Så liker jeg når stuen er to delt- gjerne med dører slik at man får en "besøksstue" og en "tv stue"

Stort vaskerom slik at jeg kan tørke klær der.

Overbygg over uteplass til å tørke klær, og barn kan sove i vognen

Do nær inngang for å slippe barn som skittner til alt når de er ute og bare skal inn på do.

Anonym poster: e575c8a3a8838caeef94aa30091d3398

Skrevet

Det aller viktigste i ett hus, for meg, er oppbevaring! Nok plass til uteklær, sekker, sko og lignende til alle sesonger. Plass til å sette vekk julepynt, påskepynt, sesongbaserte interiørting, leker man vil spare på. God plass til alles klær. Plass til (sentral)støvsuger, vaskeremedier, enkelt verktøy (om man ikke har garasje). Sesongbasert utstyr som ski, skøyter, akebrett, leketraktorer, sandkasseleker, gressklipper, uteredskap.

Om alt har en plass allerede på tegningene så har du ett godt utgangspunkt for ett ryddig og enkelt hus :) man har så mange ting som man glemmer trenger en plass og som til slutt bare blir stuet inn på ett rom (det er i allefall min erfaring) ;)

Og husk at alt må ikke være så innmari stort så lenge dere tenker praktiske løsninger :) jo større det blir jo mer å vaske på og holde i orden :)

Skrevet

Mine foreldre har ett skorom, rett ved inngangen. For å få byggetillatelse måtte de dele opp til ett rom til nede, så da ble det dette rommet. Masse skapplass har de i gangen ved siden av og vaskerommet er ikke langt unna. Mamma irriterte seg lenge over dette rommet, men det er det beste rommet i hele huset. De har bygd hyller på to av veggene, der døra ikke går inn. Det er hyller fra topp til tå og over døra er det en brei hylle. Der havner alt av vesker, sekker osv som vi ikke bruker men bruker innimellom.

Men vi har hver våre hyller, sesongsko blir flyttet til topphyllene. Skisko, skøyter, slalomsko osv har sin egen plass. Selv skøyter som er forsmå har fortsatt plass der, for får de besøk kan de titte og se om de fortsatt har noen som passer.

Savner virkelig ett slikt rom, nå må ting på loftet så vi får plass i hyllene vi har plass til nå. Og det er sko overalt for det blir fort for lite plass når vi har mange unger, så å snuble i sko i gangen er ikke unormalt.

Skal du ha vaskerom med plass til klesskap også er det lurt å ha utgang til dette nært soverom, slik at dere ikke må gå rundt hele huset for å komme inn.

Jeg savner en skikkelig stor vask på mitt vaskerom, ikke bare en vanlig vask. Mamma har en stor utslagsvask, veldig praktisk når klær måtte klores eller vi unger fikk noe for oss. Slapp å bruke bøtter, grise med vann osv. Og ikke minst veldig praktisk når det var omgansyken i hus. Kaste tøyet i vasken, for så å skylle før det endte i vaskemaskinen. Måtte det ligge der litt var det ikke problem for den var så stor at det var plass til mye.

Anonym poster: 5335c9b1093817139951b127638c275d

Skrevet

* Vaskerommet i tilknytning til hovedbad (dør i mellom), og vaskerom stort nok til å romme alle klesskap. Er så lei flyingen med klær opp og ned trapper, inn og ut overalt, hehe...

* Spisskammers ved kjøkkenet, med fryseboks/skap. Kjekt med et rom der tørrvarer og hermetikk kan oppbevares istedenfor i høyskap/skuffer på kjøkkenet :) Også plass til et ekstra kjøleskap på spisskammerset til drikke og ting man kan fylle opp med.

*Garderoberom i gangen med dør, slik at alle uteklær blir "gjemt", er KAOS i gangen vår nå ;)

Anonym poster: 3889d58d8c00eef5f86103a2ac6c3fce

Skrevet

Stooor inngang! Plass til mye oppbevaring og sitteplass når du skal kle på de små. (Antar du har barn siden du skal ha 4 soverom).

Stort vaskerom. Blir mye vask med små barn. Vaskerommet nært badet hvis det er mulig. Og gjerne badet nært soverommene.

Toalett like innenfor døra. Veldig greit hvis man er ute og bare skal inn på do, så slipper man å trakke gjennom "hele huset".

Personlig liker jeg at det er plass til en god spiseplass på kjøkkenet.

Skrevet

Noe vi er veldig fornøyd med i vårt hus er skittentøyssjakt! Har vaskerommet ved siden av kjøkkenet i første etasje, og over der er det et bad. Kjempepraktisk å kunne slenge klærne i veggen også havner de i et skap vi har på vaskerommet :) veldig lurt med tilgang til toalett fra gangen ja, tenk også over hvor du vil tørke klær. En annen ting, vi har balkong i andre etasje, utgang fra loftstuen, denne kunne vi like gjerne vært uten siden den aldri blir brukt. Lykke til med bygging!:)

Skrevet

Vaskerom ved siden av kjøkkenet

Store nok barnerom

Kott/walk-in i forrbindelse men entreen

Stort nok vaskerom så du kan tørke klær der

Personlig ville jeg hatt et gedigent kjøkken som også er husets allrom.

Skrevet

Vi har bygget hus med vaskerom i 1. etg og 2 av soverommene i 2. etg - forferdelig upraktisk. Hadde jeg tenkt på nytt hadde vi nok gjort det annerledes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...