Gå til innhold

Dra på legevakta ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt feber siden tirsdag. Mellom 38 og 39,2 alt ettersom.

Har sinnsykt vondt i halsen, og det har vart like lenge.

Er helt desperat, og går på maxdose paracet/ibux for å holde smertene i sjakk (og feberen nede)

Er det noe legen kan gjøre ?

Hvor vanlig er det med bakteriell halsbetennelse ?

Anonym poster: 521c294f66bdc4b2f1538a1e3088a622

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville dratt til legevakta. Om ikke annet, så for å få noe mer effektiv smertestillende.

Skrevet

Kan være streptokokker. Ta en tur til legevakta du :-)

Skrevet

Får man noe for streptokokker ?

Slår det ut på crp da eller ?

Skrevet

Ta en tur, det skader ikke men ikke vent dra nå før trøkket starter :)

Anonym poster: de37f9faf789a9698d42cacce3f1c193

Skrevet

De åpner først kl 12...

Skrevet

Man får antibiotika mot streptokokker. Har du hvitt bakteriebelegg eller prikker i halsen/på mandlene så er det streptokokker. Du kan sikker ha det uten å se noe slikt og.

Skrevet

Vent til over helga og kontakt fastege. Legevakt har nok å gjøre fra før.det du kan gjøre selv er å sjekke om du er rød i svelget eller har hvite/gule prikker. Rød hals=virus prikker betyr bakterier. Spis så mye saftis du bsre orker. Dette bedøver halsen litt og hjelper godt på sår hals. Store mengder Ibux hjelper bedre enn Paracet. 600 mg 3 ganger om dagen.

Skrevet

Husk at feberen har en funksjon, den jobber best på 38,5-39,5 og skal da angripe det virus eller bakterie du har, hvis du tar febernedsettende hele tiden vil kroppen bruke mye lenger tid på å få ut sykdommen.

Anonym poster: 74fb66fb24c432963154ed7dfce305c8

Skrevet

Ser den. Men det er halssmertene jeg først og fremst prøver å lindre. De er uutholdelige....

Hi

Skrevet

Tror ikke du får noe sterkere smertestillende for halssmerter, drikk te med honning, osv. God bedring

Anonym poster: de37f9faf789a9698d42cacce3f1c193

Skrevet

Hvorfor ringer du ikke legevakta, beskriver symptomene. Så avgjør de om de tar deg inn.

Skrevet

Du burde jo ringt fastlegen igår. Men siden du ikke gjorde det får du bare ringe legevakten, og høre hva du skal gjøre.

Anonym poster: c17b87acb388ce2cc245044c2a41ae99

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg spurte en anestesilege en gang om det med feber og sykdomslengde. Han sa at man ved å bruke paracet kanskje forlenget sykdomsforløpet med noen timer opp til ett døgn, og at han personlig heller brukte paracet og hadde det litt mer behagelig mens han var syk, enn å være uten. ;)

Skrevet

Vurderte fastlegen i går, men tenkte at det værste nok var over og at jeg skulle være bedre i dag.

Jeg tok feil...

Hi

Skrevet

Tull! Dra til legevakta nå! De tar da inn folk med halsbetennelse! Har vært der to ganger selv med det og det er helt normalt og greit å dra dit for dette! Legevakten er et legekontor som er døgnåpent. Halsbetennelse er virkelig ille og smertefullt når det står på. Er det streptiser får du Apocillin penicillin og ikke antibiotika, kickstart gjerne med dobbel dose og du vil føle deg bedre innen noen timer allerede. Hvis du ikke nyser og hoster i tillegg har du nok Streptokokk A infeksjon. Du skal vel ikke pine deg igjennom helga når det er hjelp å få! God bedring :)

Anonym poster: 743acc0335a5e11f0ef8d47e2cfbdb69

Skrevet

Legen tar en sånn lang q-tips lignende sak ned i halsen, så tar han en test på den for å finne ut om det er virus eller noe annet. Er det virus er det lite du kan gjøre, men ved en bakteriell infeksjon får du antibiotika :-) god bedring:-)

Anonym poster: 785d83ba2904323550e2d1fc0b2f9607

Skrevet

Jeg drar nå ned en tur når de åpner så får jeg ihvertfall et svar.

Skrevet

Jeg har baktetiell halsbetennelse uten hvite prikker/belegg flere ganger, så det er ikke nødvendigvis sikkert.

Skrevet

Jeg er litt grå baki der, men vet ikke om det er belegg eller bare slimhinnene som er sånn.

Har også små røde blemmer/sår....

Hi

Skrevet

Legevakten kan sjekke om det er streptokokker eller en virusinfeksjon. Med såpass høy feber er streptokokker noenlunde sannsynlig, særlig om du ikke er hes, snørrete eller hoster i tillegg.

Men det skal understrekes at det er skikkelig, skikkelig nekete av deg å være syk fra tirsdag men ikke surre deg til å tenke "kanskje jeg skal gå til legen ja" før fastlegen har stengt og du må bruke legevakta, som egentlig har langt bedre ting å ta seg til.

Anonym poster: e877758a6bfd22b74ab8e3ae6fe7ae48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...