Gå til innhold

Mange her som har 4-5-åringer som har knekt lesekoden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke noe skrytetråd, bare lurer i og med at jeg ikke har noe særlig sammenligningsgrunnlag.

Har en jente på 4,5 som har skjønt prinsippet stort sett av seg selv, men hun leser ikke så mye på eget initiativ enda (og godt er det - er jo lenge til hun begynner på skolen!).

Anonym poster: ff1d13e86cf4d0851c89f24d2ae24d5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe skrytetråd, bare lurer i og med at jeg ikke har noe særlig sammenligningsgrunnlag.

Har en jente på 4,5 som har skjønt prinsippet stort sett av seg selv, men hun leser ikke så mye på eget initiativ enda (og godt er det - er jo lenge til hun begynner på skolen!).

Bare lurer på hvorfor du sier "og godt er det" om at hun ikke leser noe særlig på eget initiativ enda? Er det negativt å lese? Jeg begynte å lese da jeg var 3,5 , og for meg var bøkene en inngangsport til en fantastisk, magisk verden, skulle jeg ikke få den gleden før mange år senere når jeg begynte på skolen???

Ikke at jeg på noen måte vilel stresset og mast på at hun skulle lese når hun er 4,5 år, men høres jo ut som om du mener det hadde vært direkte negativt...

Anonym poster: c99eecc3890827034808c360cb923694

Skrevet

Ja, det var da min begynte. Han ble nå nettopp 6 år igår, og leser & skriver veldig bra for sin alder. Vil si 4-5 er tidlig, men likevel ikke uvanlig.

Anonym poster: a5f289fb172b57c7caa8c7f9e6c19b60

Skrevet

Vi har en i klassen til sønnen vår som kunne lese fra hun var ca 4. hun er ganske så oppegående, men virker ikke som noe smartere enn de andre annet enn at hun er best på lesing

Det betyr at hun får lese på sitt nivå på skole og lekser.

Hun kjeder seg ikke på skolen, det er mange temaer de er innom hver dag.

Har du en som er interessert i å lese så la henne gjøre det, mener nå jeg.

Sønnen min er veldig tall interessert og matten på skolen er for lett. Vi vrir litt på oppgavene og utfordrer ham.

Han må også lese før har gjør matte siden han syns lesingen er vanskeligere og krever mer fokus.

Var ikke direkte svar, men i klassen så virker det som det er 1 av 18 som var så tidlig ute og så er det variasjoner mellom henne og den dårligste resten :)

Skrevet

Jepp, gutten min blir 5 år i april, men han er ett unikum

,han startet å skrive bokstaver å kunne alfabetet utenat da han var 3.5 år, nå leser han, skriver han og staver ord han hører uten å se ordet.

Veldig glad i matematikk å kan gjøre store pluss oppgaver (240 + 350 f.eks) om tallene er skrevet over hverandre... teller til det uendelige på norsk, kan telle til 20 på engelsk....kan en de engelsk også....forstår mer en han kan uttale da....

Men klart han kommer til å kjede seg i hjel på skolen om han ikke blir sett, så vi har snakket med barnehagen om det, å de anbefaler også å ha GOD kontakt med skolen når han begynner, sånn at ting blir tilrettelagt til han....

Han har så stor intrs for tall og bokstaver, heller det en å leke med leker, så jeg sier ikke nei til han om han lurer på ting, men jeg har ikke, å kommer aldri til å presse han til noe.... mestparten av dette har han plukket opp av seg selv...

Når det er sagt har jeg en datter på 3 år som heller henger litt etter for alderen!;) <3

Anonym poster: 92dd04fd4e4f616e9a9a75ef928cde43

Skrevet

Så tenker du at: med den dårlige rettskrivningen så er det ikke rart sønnen hennes ikke er en kløpper i lesing, men jeg er bare for sliten til å formulere meg godt kjenner jeg :)

Gutten min er forøvrig helt på det gjevne med lesingen og nok litt over på skriving

Skrevet

Hun er jo lita enda, foretrekker at hun venter litt før hun blir en ræser på å lese, men hun styrer det jo selvfølgelig selv.. Men hun kan godt leke med barbie etc nå og så bruke tida si på lesing senere. Lesing er jo ikke noe man skal vokse av seg, i motsetning til leker av diverse slag... Jeg tror på ingen på ingen måte hun er unik, men er jo litt stolt, da, selvfølgelig :)

hi

Skrevet

Hun er jo lita enda, foretrekker at hun venter litt før hun blir en ræser på å lese, men hun styrer det jo selvfølgelig selv.. Men hun kan godt leke med barbie etc nå og så bruke tida si på lesing senere. Lesing er jo ikke noe man skal vokse av seg, i motsetning til leker av diverse slag... Jeg tror på ingen på ingen måte hun er unik, men er jo litt stolt, da, selvfølgelig smile.png

hi

Skjønner bare ikke hvorfor du foretrekker at hun leker med barbie fremfor å lese?

Så utrolig mye merkelige folk her inne altså. Du fremstiller det jo som om du mener hun er en avviker hvis hun vil lese bøker før skolealder...

Skrevet

Hun er jo lita enda, foretrekker at hun venter litt før hun blir en ræser på å lese, men hun styrer det jo selvfølgelig selv.. Men hun kan godt leke med barbie etc nå og så bruke tida si på lesing senere. Lesing er jo ikke noe man skal vokse av seg, i motsetning til leker av diverse slag... Jeg tror på ingen på ingen måte hun er unik, men er jo litt stolt, da, selvfølgelig :)

hi

Skjønner bare ikke hvorfor du foretrekker at hun leker med barbie fremfor å lese?

Så utrolig mye merkelige folk her inne altså. Du fremstiller det jo som om du mener hun er en avviker hvis hun vil lese bøker før skolealder...

Signerer den.. Er vel ingenting galt i at jenta blir en 'ræser' på å lese vel?

Anonym poster: 92dd04fd4e4f616e9a9a75ef928cde43

Skrevet

Gutten min leser, staver og skriver ord, og regner mattestykker som står under hverandre. Han kunne alfabetet da han var 4. Nå er han straks 5 år.

Skrevet

Jeg kunne lese før jeg begynte på skolen, og det var skikkelig fæle greier på den tiden. Noe man ikke kunne snakke høyt om til raddisnaboene våre :)

For min del har jeg alltid vært glad i oppgaveløsning og boklesing, mer enn fotball og leker.

Så om hun velger lesing fremfor barbie så er det jo det hun trives med.

Klart du er stolt, vi har lov til å være stolte av barna våre :)

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Jeg skjønner HI litt,man har lov å bekymre seg over "flinke" barn også. Min ( nå ) førsteklassing har lest i et par år alt, og har fått en annen lesebok enn de andre. Flott at det tilrettelegges - men nørdestempelet kan komme til å ligge farlig nær dersom det blir mye fokus på det.

På grunn av min noe eldre bror, som lekte skole med sine småsøsken, kunne jeg også lese før fireårsdagen, og tilbrakte mye av barndommen i bøkenes verden. Deilig, men i Norge er jo "skolelys" et skjellsord, så det gjaldt å underkommunisere sin boklighet i møte med janteloven.

Gi barnet glede av lesing og positive opplevelser, HI, men ikke gi henne tilb.meldinger på hvor flink hun er. Annerledeshet er fremmedgjørende, og det gjelder også der man er positivt anderledes.

Endret av Pashla
Skrevet

Ja, han kunne lese da han var fem. Vi hadde småøvd litt, og plutselg så kunne han lese helt.

Anonym poster: 002c80e63472e1106974332e03e97791

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...