Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Feks lage seg mat selv, være litt hjemme alene, stå opp og kle på seg selv osv. Kort sagt: når blir det lettere?? Anonym poster: 6e5dd6f5a651fcfa8bde2a26021e028d
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Det er vel litt opptil hva du lærer dem og om de er modne nok Jeg lagde meg mat fra jeg var seks. Min mor holdt litt øye med meg, åtte år så bakte jeg forskjellige ting. Var alene første gangen som syv år med nabo i nærheten. Altid stått opp av meg selv og kle på meg gjorde jeg da jeg var fem, bare min mor la frem klær. Anonym poster: fd0aac779fe36cbcb66c6d4b0eb95cc9
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Dette kommer gradvis. Har en seksåring, og hun gjør ikke alt du nevner. Kler selvsagt på seg selv, men er ikke alene hjemme. Hun er stor nok til å stå opp selv, men gjør det ikke. Uansett har hver alder sine gleder og utfordringer. Du hat antakelig små barn ennå. Her i huset er ikke nattevåk og bleieskift tema lenger, men tidsklemma, lekser, følging til aktiviteter, sjalusi og krangling i jentegjengen etc er utfordringer nå.... Anonym poster: 11e0dcee4fe7594f62d62ea94019b58a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Kommer selvfølgelig an på barnet, modenhet og motorisk utvikling. Det som du nevner kommer ikke samtidig og av seg selv en morgen... Så kommer det an på deg: i hvor stor grad får barna prøve og feile? Smøre brødskiva selv, grise, rote, ødelegge litt av osten. Hvor stor tålmodighet har du til å vente på at ungen prøver å kle på seg selv. Alt av klær, sko - hele tiden. Anonym poster: df79bd50152e7c44a8db01b4b1436c6f
rytme Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Som noen andre sier: Det kommer an på hvor mye du lar dem prøve og feile, rote og grise i forsøkene... Stå opp, kle på seg selv, smøre mat tror jeg at de kan klare rundt 6 års alder kanskje? Lage mat som trenger varme eller vanskeligere redskaper, pluss å være hjemme aleine flere timer, kanskje litt eldre....? Men jeg bare gjetter altså!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Mine er 4 og 5 år, og klarer fint å stå opp selv, kle selv mens jeg er i dusjen og smøre brødskiver til seg og lillesøster. Samtidig er eldste i verste trassalder, så det er ikke så mye lettere likevel. Bare andre utfordringer enn tidligere. Anonym poster: 7117b42f5561a1cdd718546537ba88b8
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 Feks lage seg mat selv, være litt hjemme alene, stå opp og kle på seg selv osv. Kort sagt: når blir det lettere?? Anonym poster: 6e5dd6f5a651fcfa8bde2a26021e028d Mine er seks og åtte, og har kledd seg selv siden de var et par tre år, de kan smøre brødskiver og slike ting selv, men får ikke bruke komfyren alene. Stå opp gjør de også selv, og har gjort i mange år. På mange områder blir det lettere, men det er bare nye utfordringer. Jeg vet egentlig ikke om jeg vil si det blir lettere, bare annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå