Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Vi har en 3. klassing. I klassen hennes går det en jente som vi har litt problemer med å takle. Hun er på sett og vis snil og vellopdragen, men det er ikke noe tak i henne. Hun er voldsomt passiv og klarer aldri å sette i gang med ting selv. Hun er tydligvis veldig vant til at det er voksne som styrer alt. Datteren vår liker å være sammen med henne og det fungerer fint en stund, men etter 3-4 timer klarer de aldri å finne på noe å gjøre lengre og begge blir sure og grinete. Det skjer aldri ellers med datteren vår om hun har andre på besøk eller er alene. Vi er ikke så glade i å være aktivitetsledere. Derfor har vi heller ikke lyst til at de er sammen for lenge av gangen. Foreldrene til denne jenta er derimot veldig ivrige på at jentene skal være mye sammen. Ofte dukker hun opp om morgenen i helgene i 9-10 tiden med beskjed om at hun får lov til å være her og at mamma henter når hun må hjem. Det kan da gjerne være klokka 8 på kvelden, selv om vi ikke har noen avtale. En gang kom hun med sovepose og fortalte at hun fikk lov til å overnatte. Jeg ringte jo moren som kunne fortelle at jo da, hun hadde sakt ja siden jenta ville. Resten av familien hadde dratt på familiebesøk. Det virker ikke som om jenta har hørt et nei i hele sitt liv, og forsåvidt ikke moren heller. En annen gang hadde vi skøytebursdag. Da dukket hun opp over en time for sent uten å si noe på forhånd bare med beskjed om at hun hadde ikke hatt lyst til å gå på skøyter men heller komme til kakene så kunne hun heller være litt lengre etter selskapet. Da ble hun hentet ca en time etter de andre. Slik er det stadig vekk. Jeg synes dette er litt slitsomt. I en ferie droppet også foreldrene å melde henne på ferieSFO siden hun ikke hadde lyst. Hun kunne jo bare dra til oss om det var noe. Datteren vår skulle jo heller ikke på SFO de dagene så da kunne jo de bare leke sammen. Det er jo greit det innimellom, men da burde de ha avtalt det på forhånd og ikke bare satset på at jeg stilte opp som aktivitør og kokk fra 09.00 om morgenen til 18.00 om kvelden i en uke! Den gangen sa vi fra at det ikke passet alle dager. Vi hadde ting vi hadde tenkt å gjøre, men moren tar ikke et "hint" selv om jeg sier det ganske direkte. Jenta kan jo bare være med på det vi gjør. Jeg merker at jeg har denne milde, vellopdragne, passive jenta langt opp i halsen nå, men hvordan får jeg sakt fra på en grei måte som foreldrene forstår uten å være ekkel, i hvertfall ikke mot jenta? Anonym poster: 1bd5febdd3eb1f7867a16eefe1e7862a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Selfølgelig skal dere si noe til foreldrene eller sende en regning barnepass siden de overlater henne så mye til dere. Anonym poster: 3d3e8b7b5d8634656da0bf9c0a4debb0
Elsker livet Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Tror kanskje du må være ekkel for at det skal gå inn noe som helst. Ikke mot jenta, men mora. Dette var virkelig uhøflig oppførsel fra mora. Sette klare grenser hver gang. - du må hente henne kl. 14 for 4 timer sammen er nok, da er de leie - hun kan ikke overnatte i kveld, det passer ikke - hun kan dessverre ikke komme til oss i ferien, vi har andre planer og skal tilbringe ferien som familie, vi kan ta kontakt når/om det passer at hun kommer noen timer.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Oi - den der var vrien. Er dere mye hjemme så er det enda vanskeligere. Jeg er søren ikke sikker på hva jeg ville gjort, men det hadde vel vært greit å si i fra og sette grenser. Dette må dere selvsagt gjøre overfor foreldrene og ikke barnet. Forslag: "det er veldig hyggelig at jentene leker sammen, men det er ikke alltid det passer. Det er fint om dere ringer på forhånd sjekker om det passer." Forhåpentligvis går det greit. Da kan dere jo tydelig si i fra når hun må hjem. Lykke til! Anonym poster: f3282a80c2d827270d0a94d33f8aa6f3
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Oi - den der var vrien. Er dere mye hjemme så er det enda vanskeligere. Jeg er søren ikke sikker på hva jeg ville gjort, men det hadde vel vært greit å si i fra og sette grenser. Dette må dere selvsagt gjøre overfor foreldrene og ikke barnet. Forslag: "det er veldig hyggelig at jentene leker sammen, men det er ikke alltid det passer. Det er fint om dere ringer på forhånd sjekker om det passer." Forhåpentligvis går det greit. Da kan dere jo tydelig si i fra når hun må hjem. Lykke til! Anonym poster: f3282a80c2d827270d0a94d33f8aa6f3 Noe av problemet er nok at vi bor på gård og dermed er vi "bestandig" hjemme, selv om jeg jobber ganske mye. Andre av barnas venner er også ofte her, men med dem er det aldri noe bry. Anonym poster: 1bd5febdd3eb1f7867a16eefe1e7862a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Du må være veldig tydelig her. Når jenta kommer klokka ni lørdag morgen, send henne hjem med beskjed om at det er for tidlig. Stå som en murvegg i døra. Vær vennlig men bestemt. Synes du det er greit at hun kommer en liten tur, enten da eller senere, så sier du fra om dette. "Du kan få komme inn en liten stund, men om en og en halv time må du gå hjem." Du trenger ikke begrunne avslag og hjemsending. Du skylder hverken barnet eller foreldrene en forklaring eller begrunnelse. "Det passer ikke" er begrunnelse god nok. Kommer hun og skal overnatte uten at det er avtalt kan du med god samvittighet sende henne hjem og si nei, dessverre, det passer ikke. Om nødvendig, ring moren og si at det passer ikke for dere så hun kan ikke love ut overnatting uten å avtale med dere. Vær helt klar på at du ikke stiller som gratis barnepass uten å være spurt. Anonym poster: 796be55e771abda091d07b16e2142628
Ikkenonick Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 For å være ærlig kan det jo rett og slett høres ut som om dette barnet kanskje rett og slett trenger dere litt. Virker jo ikke som om foreldrene egentlig "bryr" seg så mye! Kan følgelig godt hende de gjør det, men bare er litt annerledes enn oss andre, men hadde et slikt barn dukket opp her hos meg og hinting ikke hadde gått hjem hadde jeg nok heller faktisk tenkt som så at barnet trenger voksenoppmerksomheten og litt trygghet i hverdagen. Og så lenge barnet i seg selv er et hyggelig og veloppdragent barn, vel... På den annen side, jeg skjønner jo din frustrasjon også, og en prat med foreldrene, uten nødvendigvis å lukke den døren dere har åpen for barnet nå, er antagelig lurt.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #8 Skrevet 1. februar 2013 For å være ærlig kan det jo rett og slett høres ut som om dette barnet kanskje rett og slett trenger dere litt. Virker jo ikke som om foreldrene egentlig "bryr" seg så mye! Kan følgelig godt hende de gjør det, men bare er litt annerledes enn oss andre, men hadde et slikt barn dukket opp her hos meg og hinting ikke hadde gått hjem hadde jeg nok heller faktisk tenkt som så at barnet trenger voksenoppmerksomheten og litt trygghet i hverdagen. Og så lenge barnet i seg selv er et hyggelig og veloppdragent barn, vel... På den annen side, jeg skjønner jo din frustrasjon også, og en prat med foreldrene, uten nødvendigvis å lukke den døren dere har åpen for barnet nå, er antagelig lurt. Sånt vet man selvfølgelig ikke, men jeg tror ikke jenta har noen problemer hjemme annet enn at foreldrene tar det som en selvfølge at hun skal få bestemme det meste selv og at hun er velkommen til andre når som helst. Moren er av dem som bestandig møter på forelremøter, baker og spiller spill hvis ungene er hos dem osv. Jeg tror egentlig foreldrene bare er veldig unge og bortskjemte selv. Å sende henne rett hjem når hun dukker opp er ikke så enkelt. Ofte har foreldrene benyttet anledningen til å gjøre andre ting slik at hun ikke kan dra hjem før de kommer. Jeg vet jeg må være veldig klar og tydelig her, men det er ikke lett. Anonym poster: 1bd5febdd3eb1f7867a16eefe1e7862a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #9 Skrevet 1. februar 2013 For å være ærlig kan det jo rett og slett høres ut som om dette barnet kanskje rett og slett trenger dere litt. Virker jo ikke som om foreldrene egentlig "bryr" seg så mye! Kan følgelig godt hende de gjør det, men bare er litt annerledes enn oss andre, men hadde et slikt barn dukket opp her hos meg og hinting ikke hadde gått hjem hadde jeg nok heller faktisk tenkt som så at barnet trenger voksenoppmerksomheten og litt trygghet i hverdagen. Og så lenge barnet i seg selv er et hyggelig og veloppdragent barn, vel... På den annen side, jeg skjønner jo din frustrasjon også, og en prat med foreldrene, uten nødvendigvis å lukke den døren dere har åpen for barnet nå, er antagelig lurt. Sånt vet man selvfølgelig ikke, men jeg tror ikke jenta har noen problemer hjemme annet enn at foreldrene tar det som en selvfølge at hun skal få bestemme det meste selv og at hun er velkommen til andre når som helst. Moren er av dem som bestandig møter på forelremøter, baker og spiller spill hvis ungene er hos dem osv. Jeg tror egentlig foreldrene bare er veldig unge og bortskjemte selv. Å sende henne rett hjem når hun dukker opp er ikke så enkelt. Ofte har foreldrene benyttet anledningen til å gjøre andre ting slik at hun ikke kan dra hjem før de kommer. Jeg vet jeg må være veldig klar og tydelig her, men det er ikke lett. Anonym poster: 1bd5febdd3eb1f7867a16eefe1e7862a De kan da ikke bare sende ungen til dere uten å ha spurt og så dra hjemmefra så ungen blir alene. Du får nok enten bare sende henne hjem like vel. Kanskje de begynner å spørre da. Eller kanskje dere skulle ringe barnevernet. Hvem i alle verden bare drar fra en unge og regner med andre skal ta vare på det for dem? Anonym poster: 313c7014a485da16a0165c0d77ebf030
Sol Skippertaksdronning Skrevet 1. februar 2013 #10 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Jeg tror jeg ville ringt foreldrene jeg,når hun tropper opp med sovepose under armen, og tidlig på morgenen og gitt dem beskjed om at " det passer ikke i dag, dere må hente henne". Endret 1. februar 2013 av Solkira <3 <3 <3 <3 <3 <3
3 i april Skrevet 1. februar 2013 #11 Skrevet 1. februar 2013 Neste gang hun bare tropper opp på døra med beskjed at hun har lov til og være hos dere så ringer du bare moren og sier at det ikke passer, om foreldrene da har benyttet anledningen til og finne på noe annet så sier du at så lenge dette besøket ikke var avtalt på forhond så er ikke dette ditt problem og at de blir nødt til og komme og hente datteren sin. For dere har planer og jenta deres kan ikke bli med. Gjør det allerede nå klart for dem at om de ikke har sfo til sommeren så betyr ikke det at dere stiller som barnevakt og at de må finne en annen løsning. Blir de sure så er heller ikke det deres problem. Bli strengere og sendt henne hjem hver eneste gang dere ikke har avtalt at hun skal komme. Og de gangen det blir avtalt så ikke gå med på at hun skal være der fra morningen og til langt på kveld. Kommer hun til dere kl 10 så gjør en klar avtale på at da må hun hentes kl 16 feks. Om de lurer på hvorfor så si at dere vil ha tid som famillie og at dere vil være fri til og avtale planer slik som dere vil uten at dere må ta hensyn til andres barn. Dere må tydligvis være strenge og forholder de seg ikke til avtaler så ta en telefon og si at dere hadde en avtale og at dere nå skal gjøre andre ting som dattern deres ikke kan være med på.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #12 Skrevet 1. februar 2013 Du kan jo ikke gjøre annet en å være streng og klar med foreldrene i forhold til dette. Gi beskjed at besøk skal avtales på forhånd, og at skulle barnet komme uten avtale må de være hjemme for å ta imot barnet om dere ikke har mulighet eller ønsker besøk den dagen. Gi beskjed at fulle dager ikke er aktuelt i forhold til besøk. Si at 4 timer er det hun max får være hos dere når hun er på besøk om ikke annet er avtalt på forhånd med deg. Kommer hun bare på døra og ikke kan gå hjem for foreldrene ikke er hjemme så ringer du og sier at du må sende barnet hjem NÅ for du har ikke mulighet for å se etter henne, eller fordi dere har planer som hun ikke er inkludert i og de derfor enten får reise hjem igjen eller finne andre som kan se etter henne. Det er ikke ditt problem om de må snu og ikke får gjort det de skulle når de ikke har avtalt på forhånd. Det er nok slik at med disse foreldrene må du være ekstra slem og sette grensen flere ganger selv om du ikke helt ser behovet en dag bare for å markere at du ikke er der for å passe deres barn. Og jeg håper virkelig du ikke lot henne overnatte den gangen hun kom med sovepose. Det er fint å inkludere andre barn når man har mulighet og ønske for det men din datter skal heller ikke tvinges til å leke med barnet hele tiden om hun vil eller ikke. For det er jo det hun blir når jenta dukker opp og er der i timesvis. Dere skal ha mulighet til å gjøre ting sammen med deres barn enten det er å finne på noe eller bare å slappe av som en familie når dere ønsker det. Bare for at dere bor på gård og må være hjemme betyr ikke at dere skal måtte ta imot andre sine barn hele tiden. Regner med det blir dyrt i lengden også hvis barnet ofte er hos dere fulle dager og derfor spiser alle måltider hos dere. Og om du ikke vil sette hardt mot hardt for disse foreldrene så snakk med barnet ditt og gjør henne oppmerksom på at hun kan komme å si til deg om hun ikke ønsker besøk av jenta den dagen eller når hun ønsker at jenta skal gå hjem. Slik at du i de situasjonene kan være den "slemme" som sier at nå kan du ikke være her lengre. For det er ikke bare for ditt barn å si at nå vil jeg ikke leke mer med deg kan du gå hjem Anonym poster: f2e3dd2be186b93446de149d7dff233a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå