Gå til innhold

tegretol og angst for gane leppe spalte


kvinne38

Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år og fant ut på onsdag at jeg er gravid. Stor glede i heimen, det er bare det at jeg bruker tegretol og denne medisin øker faren for gane-leppe spalte. Skal til lege på mandag, regner med jeg får fosterdiagnostikk men jeg er bare så utrolig urolig pga faren med tegretol. Er det noen andre som har erfaring med dette eller vet om noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 37 år og fant ut på onsdag at jeg er gravid. Stor glede i heimen, det er bare det at jeg bruker tegretol og denne medisin øker faren for gane-leppe spalte. Skal til lege på mandag, regner med jeg får fosterdiagnostikk men jeg er bare så utrolig urolig pga faren med tegretol. Er det noen andre som har erfaring med dette eller vet om noen?

 

Her er det som står i felleskatalogen. Ser ut til at det er rekke misdannelser som kan oppstå på fosteret. Antar du vil få tett oppfølging pga dette..

 

Selv har jeg ingen erfaringer, men ville bare dele det jeg fant om det.

 

Lykke til :)

 

 

Overgang i placenta: Passerer. Ved bruk av karbamazepin og/eller valproinsyre under graviditet er det rapportert økt forekomst av nevralrørsdefekter hos nyfødte. Ved bruk av antiepileptika generelt under graviditet er det vist en overhyppighet av misdannelser hos barn sammenlignet med ikke-epileptikere. Et bredt spekter av misdannelser er rapportert, hvorav de hyppigst forekommende er defekter i sentralnervesystemet (anencefali, hydrocefali, mikrocefali, spina bifida), hjerte- og skjelettmisdannelser, hypospadi og leppe-ganespalte. Varig mental hemming og/eller forsinket mental og motorisk utvikling hos barnet kan oppstå. Effektiv antiepileptikabehandling må ikke avbrytes i løpet av graviditeten. Hvis forebyggelse av anfall svekkes eller opphører, kan dette føre til betydelig risiko for både mor og det ufødte barnet og denne risikoen kan være alvorligere enn risikoen for misdannelser. Generelt gjelder det at risiko for fosterskader er minst når monoterapi benyttes, når lavest mulig dose velges og når folattilskudd gis før og under graviditeten. Økt blødningsrisiko hos den nyfødte tilsier at vitamin K1 bør gis profylaktisk til moren siste måned før fødsel. Hos nyfødte bør protrombinnivået bestemmes og behandling med vitamin K1 vurderes. Enkelte tilfeller av neonatale anfall og/eller respirasjonsdepresjon og abstinenssymptomer (oppkast, diaré) hos barnet er rapportert ved bruk av karbamazepin i kombinasjon med annen antikonvulsiv behandling sent i svangerskapet. Karbamazepin skal bare brukes hvis fordelen oppveier risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jeg jo ikke hvorfor du bruker tegretol, men har en en datter som har epilepsi, så kjenner til en del av disse preparatene. (min datter var på trileptal, "lillebroren" til tegretol, men er nå på keppra).

 

vet at andre gravide med epilepsi, har skiftet til Lamotrigin/Lamictal, tror jeg.

 

men god idé å snakke med legen. håper det ordner seg og du får svar på alle dine spørsmål. kjenner også til mange gode historier om folk som har vært medisinerte med denne "typen" medisiner, hvor barnet er helt friskt og raskt i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...