Gå til innhold

Bekkenløsning så tidlig i svangerskapet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan føles bekkenløsning?

Har så vondt når jeg snur meg i senga, får et stikk i korsryggen som går ned igjennom høyre fot. Er dette bekkenløsning? Jeg er bare 8-13 uker på vei, så er ikke det alt for tidlig?? (Forrige svangerskap hadde jeg ingen bekkenløsning)

 

Er det noe jeg kan gjøre for å hindre at det utikler seg? Tenkte litt på fysioterapeut, men blir ikke det veldig dyrt i lengden??

 

Anonym poster: a4a9029ddf294499c352b8b4cb76fbf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira bjeffer

Det er vanskelig å forklare hvordan bekkenløsning føles, men for meg var det smerter i hele korsryggen, rumpa og nedover beina. Kunne f.eks ikke ligge på siden uten å ha en stor pute mellom beina, fikk kjempe vondt av å gå i trapper, klarte ikke kjøre bil på slutten av svangerskapet osv.

 

Jeg hadde heller ingen plager i første svangerskap, men i andre kom smerter i bekkenet med en gang. Gikk jevnlig til behandling, men det hadde liten effekt for meg, bortsett fra at jeg lært litt om hvordan jeg best skulle gå ut av sengen, få eldste inn i bilen og lignende. Krykker var etterhvert god avlastning, men de siste mnd var jeg mer eller mindre sengeliggende. Så hvis du merker det såpass tidlig ville jeg vært veldig forsiktig i tiden fremover, slik at du ikke ender opp med å måtte holde sengen.

Ta kontakt med en fysioterapeut, kiropraktor eller naprapat. Vet også at mange har god effekt av trening i basseng, men her var det dessverre for lang venteliste.

 

Viktig å ta vare på seg selv mens det står på, jeg sliter fortsatt masse med bekkenet snart 1 år etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bak i korsryggen er sannsynligheten stor for at det er bekkenLÅSNING og ikke bekkenløsning. Jeg ble stiv i korsryggen med ilninger nedover i høyre ben i rundt uke 10. Er i uke 34 nå og har fortsatt ikke bekkenløsning. Kun problemer med låsningen i bekkenleddet. Har gått til fysioterapi 2 ganger i uka og kiropraktor 1-2 ganger i uka siden uke 16 ca.

Har hjulpet veldig med kiropraktoren. Hadde ikke blitt like bra med kun fysio.

 

Flere jordmødre jeg har snakket med sier at det er svært sjelden bekkenløsning så tidlig og at de aller fleste har låsninger uten at det blir behandlet riktig. Den som er best kvalifisert til å si om det er løsning eller låsning er en kiropraktor med erfaring med dette. Ta deg en tur og få en ordentlig vurdering så du får et opplegg som passer for deg.

 

Det har i alle fall reddet alt for meg og syns det meste faktisk er lettere nå selv om jeg er tyngre :-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...