Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #1 Skrevet 1. februar 2013 Gutten vår skal begynne på skolen til høsten. Jeg blir hjemme med babyen hele det første året, så av den grunn har vi ikke behov for at han skal være på SFO. Vi bor et stykke fra bhg han nå går i, så det er ingen kjente barn han begynner på skolen sammen med. Vil han få nok sosial omgang med de andre barna i løpet av skoledagen? Jeg er redd for at han skal bli "utenfor" om han skal hjem tidlig, og de andre barna er på SFO. Vi har ingen erfaring med skole-hverdagen. Når klokken (ca) er barna ferdig med skoledagen? Er det vanlig at så og si alle barna går på SFO? Pleier en å få plass om han meldes på senere utpå høsten? Eller bør vi melde han på, og heller si opp plassen om den blir lite brukt? Anonym poster: a2d051a44784a853a4e1cdd599ad16f7
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #2 Skrevet 1. februar 2013 Gutten vår skal begynne på skolen til høsten. Jeg blir hjemme med babyen hele det første året, så av den grunn har vi ikke behov for at han skal være på SFO. Vi bor et stykke fra bhg han nå går i, så det er ingen kjente barn han begynner på skolen sammen med. Vil han få nok sosial omgang med de andre barna i løpet av skoledagen? Jeg er redd for at han skal bli "utenfor" om han skal hjem tidlig, og de andre barna er på SFO. Vi har ingen erfaring med skole-hverdagen. Når klokken (ca) er barna ferdig med skoledagen? Er det vanlig at så og si alle barna går på SFO? Pleier en å få plass om han meldes på senere utpå høsten? Eller bør vi melde han på, og heller si opp plassen om den blir lite brukt? Anonym poster: a2d051a44784a853a4e1cdd599ad16f7 Jeg ville meldt han på Sfo 50 % for å bli bedre kjent. Her går så og si alle på Sfo i førsteklasse og det er en viktig sosial arena. Skolen vår varer til halv 2 hver dag. Man kan både melde seg av og på i løpet av skoleåret Anonym poster: c5fd927df23e6bcc20939011e01edfd4
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #3 Skrevet 1. februar 2013 Gutten vår skal begynne på skolen til høsten. Jeg blir hjemme med babyen hele det første året, så av den grunn har vi ikke behov for at han skal være på SFO. Vi bor et stykke fra bhg han nå går i, så det er ingen kjente barn han begynner på skolen sammen med. Vil han få nok sosial omgang med de andre barna i løpet av skoledagen? Jeg er redd for at han skal bli "utenfor" om han skal hjem tidlig, og de andre barna er på SFO. Vi har ingen erfaring med skole-hverdagen. Når klokken (ca) er barna ferdig med skoledagen? Er det vanlig at så og si alle barna går på SFO? Pleier en å få plass om han meldes på senere utpå høsten? Eller bør vi melde han på, og heller si opp plassen om den blir lite brukt? Anonym poster: a2d051a44784a853a4e1cdd599ad16f7 Kommer helt an på hvor dere bor, både når det gjelder antall barn på sfo og skoledagens lengde. Her gikk de aller fleste på sfo i 1.trinn. Skoledagen er fra 8.30-13.15 for 1.-2.trinn, så de fleste MÅ ha noen timer sfo for at kabalen skal gå opp. Jeg syntes det var et veldig bra opplegg på sfo her det første året og tror det fortsatt er det. I hvert fall så koser 2.klassingen min seg veldig på sfo Var jeg deg så ville jeg valgt å ha sfo kanskje 2-3 dager i uka, for at han skal få bli bedre kjent med de andre barna. Sfo er veldig sosialt! Anonym poster: 9d7e6a0ad1af611fe9173b4a3c0c52cc
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #4 Skrevet 1. februar 2013 Barnet mitt går i 2.klasse og de har siste 1.klasse vært ferdig kl 13.30 hver dag. Her går alle barna på SFO. Men noen har halv plass vet jeg. Hør litt rundt med de andre foreldrene. Det er synd å si det men han vil kanskje falle litt utenfor vis "alle" går på SFO utenom han. Dvs det blir ingen å leke med etter skolen da alle er på SFO. Han får ikke vært med på aktivitetene som SFO setter opp. Hos oss har de faste aktiviteter som svømming, skøyter, slalåm, forming, dans, musikk, baking m.m. Du kan jo melde han på og så heller si opp plassen dersom behovet ikke er der. Men da har han hvertfall muligheten. Anonym poster: f2b8054ed7f742c5cf41bf8549144992
Fomle84 Skrevet 1. februar 2013 #5 Skrevet 1. februar 2013 Ville hatt han litt på SFO hvertfall. Jeg skal ha i april så vi reduserer plassen ned til 60% fra mai slik t hun får med seg litt sosialt og. Går i første nå. Blir sliten av både skole og SFO, så greit å slippe noen dager.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Førsteklassingen vår elsker SFO og går aldri hjem før fire selv om jeg evt er hjemme tidlig en dag. Det er jo der alle vennene hans er, så da vil han også Anonym poster: e75b9f50a9522ec8f7e7fb50e9638070
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 Her velger flertallet bort SFO, så dette er nok noe som varierer fra skole til skole. Du bør nesten sjekke hvordan det er akkurat der du bor. Her går barna stort sett rett hjem eller til besteforeldre etter skolen, og det er lett å finne noen å leke med på ettermiddagen. Jeg ville ikke engang vurdert SFO til mine av nettopp den grunn. Anonym poster: 2a2047edcf0e2fba0917b3ef648f24bd
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #8 Skrevet 1. februar 2013 Vi hadde heller ikke tenkt å ha SFO, men så fikk vi vite at det var kun 2 barn, av 100 1.klassinger som ikke skulle ha det... Så da "måtte" vi velge det vi også. Har derimot valgt en korttidsplass (kan være der fra 07.30 og til skolen begynner, og til 14. Altså ca en time med lek før og etter skolen. Synes igrunn det er bortkastede penger, menmen. Anonym poster: d99de86c7d4a3cafa6db6ab56ca37d03
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #9 Skrevet 1. februar 2013 Jeg har ei jente som går i 2. klasse. Omtrent samme timeplan som i 1. klasse. 8.30- 13.30 hver dag (to små unntak). I 1. klasse gikk 50 av 75 barn på sfo. De som ikke gikk, var stort sett minoritetsspråklige barn. Her vi bor, ville jeg i hvert fall anbefalt sfo. Det er der alt det sosiale foregår. Det blir ikke så mye tid til lek på skolen. De har jo riktignok 15 minutter lillefri og 30 minutter storefri på skolen, men det er ofte ikke nok. Ungene på sfo leker ofte veldig bra sammen, de har diverse aktiviteter inne og ute, perler, maler, har samlinger etc etc. Vi har 1/2 plass, og kan benytte 12 faste timer i uka. Det går akkurat, siden jeg har fri på fredager. Og hadde jeg gått hjemme, hadde jeg uansett latt henne leke der. Anonym poster: ae9684740cf2e2a58dc349448cfc961c
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #10 Skrevet 1. februar 2013 Vi kommer ikke til å ha SFO til vår førsteklassing til hsøten (selv om han gjerne vil) Her er det ikke så mange som går på SFO, men kameratene hans vil nok gå der. Når vår andreklassing begynte, var det vel 40 barn totalt fra første til fjerde klasse, i førsteklasse gikk ca 50% på SFO. Det er skyhøye priser her, og vi bor rett ved skolen, så har rett og slett ikke lyst å bruke penger på det når vi ikke trenger. Virker ikke til å være noe problem med sosialiseringen for de som ikke går på SFO kontra de som går på SFO her, selv om jeg selvsagt skjønner at han gjerne vil gå. her er skolen slutt halv ett og halv tre, avhengig av hvilke dager Anonym poster: 1d408445ea265b3e7cb0ea6bee8645b0
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #11 Skrevet 1. februar 2013 Barnet mitt går i 2.klasse, og har samme timeplan som 1.klasse. 9-13.30 tre dager i uka (har da leksehjelp fra kl 13.30-14.30) 9-12.45 en dag i uka 9-14.30 en dag i uka Her er det veldig få 1. og 2.klassinger som går på SFO, barnet mitt startet på SFO i 1.kl men sluttet ettersom han mistrivdes veldig, og var mye tull, ble sendt hjem med buss flere ganger når han skulle på SFO, og dårlig kommunikasjon. Vi fikk det til å fungere uten og var ikke avhengig av SFO for å få dagene til å gå opp! Så er stor forskjell fra skole til skole. Anonym poster: 87733a1cc0a83945aae534b34ac7813f
Sint naken biltyv Skrevet 1. februar 2013 #12 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Min har 50 prosent plass... De anbefaler det pga det sosiale og å bli kjent med og trygg på de andre barna og skolen... Så min er litt på SFO etter skolen et par dager i uka selv om jeg er hjemme med baby Endret 1. februar 2013 av Sint naken biltyv
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #13 Skrevet 1. februar 2013 Da eldste sønnen min begynte på skolen var det 3 av 18 gutter i klassen som ikke gikk på sfo, så for oss var det en selvfølge å ha han der noen timer. Han hadde redusert plass og ikke der om morgenen, bare et par timer fire ettermiddager i uken. Da andremann begynte på skolen var det ingen i klassen som ikke gikk på sfo. Han var jo overhodet ikke interessert i å hjem til min skjørtekant når absolutt alle vennene var på sfo, så han hadde også redusert plass og var der fire ettermiddager i uken. Kommer til å gjøre det samme med lillesøster som begynner på skolen til høsten. Anonym poster: f00c9fce77e09bbc53c25417ed61970e
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #14 Skrevet 1. februar 2013 Som flere andre her anbefaler mener jeg også at dere kanskje kan ha 50% plass. Her går de fleste på sfo, og alle vennene til gutten min. De som ikke går er stort sett barn av innvandrerforeldre. Også kan du evt ta med deg barnet ditt og en venn hjem noen av de dagene han ikke er på sfo? Det gjør jeg. Innimellom henter jeg barnet mitt og en eller to venner kl 13.30 når skolen slutter. Anonym poster: 966783c0308a9559a045c240217b6f65
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #15 Skrevet 1. februar 2013 Vi kommer ikke til å ha SFO til vår førsteklassing til hsøten (selv om han gjerne vil) Her er det ikke så mange som går på SFO, men kameratene hans vil nok gå der. Når vår andreklassing begynte, var det vel 40 barn totalt fra første til fjerde klasse, i førsteklasse gikk ca 50% på SFO. Det er skyhøye priser her, og vi bor rett ved skolen, så har rett og slett ikke lyst å bruke penger på det når vi ikke trenger. Virker ikke til å være noe problem med sosialiseringen for de som ikke går på SFO kontra de som går på SFO her, selv om jeg selvsagt skjønner at han gjerne vil gå. her er skolen slutt halv ett og halv tre, avhengig av hvilke dager Anonym poster: 1d408445ea265b3e7cb0ea6bee8645b0 Vi har det helt likt. kan jeg spørre i hvilken kommune du bor? og er det sånn at den skolen kanskje skallegges ned? Anonym poster: 1cf2e2b449a9def04bfb4450c55fa9d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå