Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg litt med medikamentregning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En pasient med premature rier skal ha en infusjon med Bricanyl. Bricanyl injeksjonsvæske har styrke 0,5 mg/ml, og en ampulle inneholder 5 ml.

To ampuller løses i 1000 ml isoton dekstrose.

Infusjonen startes med en hastighet på 5 µg (mikrogram)/minutt.

Hva blir hastigheten på infusjonen regnet i ml/time?

Noen som kan forklare meg hvordan jeg skal regne ut dette?

Har kommer frem til at det er 1005 ml totalt, men hvordan får jeg til å regne med mikrogram?

Uff, klarer bare ikke å forstå medikamentregning, og er såå bekymret for å stryke på eksamen :/

Anonym poster: de352dbbcfcd696a643ade45af2ba32c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan regne medikament her inne nå? :/

Skrevet

1000 mcg per mg.

Totalt 5 mg = 5000 mcg bricanyl i 2 ampuller med et volum på 10 ml.

1000 ml dekstrose + 10 ml (5000 mcg) bricanyl = 1010 ml.

Styrken bricanyl er 5000 mc/ 1010 ml = 4,95 mcg/ml.

5 mcg/min x 60 = 300 mcg per time.

Infusjonen regnet i ml/time:

4,95 mcg/ml x X = 300 mcg

X = 300 mcg/ 4,95 mcg/ml = 60,6 ml i timen.

Evt er det jo enklere å trekke ut 10 ml dekstrose. Da får du en konsentrasjon på 5 mcg/ml og en hastighet på 60 ml i timen.

Anonym poster: 80875a77dc0aea4ea5b15529d54b3b34

Skrevet

Tusen takk, da var jeg ikke så på bærtur likevel :)

Kom frem til 66 ml/time

Skrevet

Får legge til at jeg ikke er noen ekspert på medikamentregning altså. Er lege, så pleier bare å regne grovt over for å trippelsjekke ;)

Anonym poster: 80875a77dc0aea4ea5b15529d54b3b34

Skrevet

Men ser ut som du har det inne, og jeg sliter så med å forstå hvordan jeg skal løse det. Har ikke helt hodet for regning, så er litt godt å ha noe å se etter, bare for å skjønne i hvilken bane jeg skal tenke :)

Skrevet

Jeg jobber som ingeniør og har alltid hørt om hvor vanskelig det er med medikamentregning, men dette tilfelle var jo veldig enkelt.

Anonym poster: 00b496ce504d7bf547ba547c874872fe

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Medikamentregning er veldig enkelt, det handler kun om pluss, minus, gange og dele, for å si det på godt norsk ;)

Det som skaper trøbbel for mange er å se hva de egentlig spør etter, holde tunga rett i munnen mtp dose og styrke osv.

HI, regn til det blir kjedelig, det er det beste rådet jeg kan gi deg. Del det opp i biter og tenk over hva de spør etter. Skill mellom styrke og dose, mengde og tid. ;)

Skrevet

Jeg syntes også medikamentregning var veldig vanskelig første året på sykepleien. Men når jeg fikk det til var det lekende lett. For ikke å snakke om når jeg kom ut i praksis. Da får man et helt annet syn på det. Da blir det mye lettere å bruke regnestykkene enn å kun sitte med nesa i boka.

Jeg satt hver dag i flere uker og regnet opp og ned før prøven. Jeg må også friske opp innimellom for å ikke glemme noen utregninger. Er noen formeler jeg sliter med å huske, da ikke alt av medikamentregning er logisk tenkning. Men da er det greit å ha en liten notatbok med seg i praksis.

Hilsen 3. års student.

Anonym poster: afb00a3497f872abac44a62afbc203a0

Skrevet

Vi har bare 2 uker på oss til eksamen, og jeg er så bekymret! Har ingen undervisninger med det, kun noen få filmer på nett. Hjelper fint lite å sitte hjemme å lære seg det selv på 3 uker, når man ikke har noe å se etter om man gjør det rett eller galt.

Enkelte oppgaver går som en lek, mens andre oppgaver gjør meg bare totalt forvirret og frustrert.

men tusen takk for gode råd. Skal nok løyse oppgaver til jeg blir både grønn og rød i toppen og på fingertuppene ;)

Skrevet

Oi det var dårlig. Vi hadde to ukers undervisning på skolen før prøven. Det var fortsatt noe jeg ikke var helt trygg på etter undervisningen. Men heldigvis har jeg en samboer som skjønte mer enn meg så han hjalp meg en del. Dessuten var vi tre studenter som satt et par dager og regnet sammen og hjalp hverandre. Ingen du kan slå deg sammen med?

Jeg regnet hvertfall mange gamle eksamensoppgaver, og det hjalp meg, for det akkurat slike oppgaver du får. De ligger ute på din skole sine nettsider.

Skrevet

Joda, har vært på skolen sammen med en gjeng flere ganger, men ofte er jeg mer forvirra når jeg drar der ifra. Vi kan sitte 8 stykker med totalt ulike svar, og ingen vet hva som er rett. Vet jo ikke om mine er rett bestandig, men har funnet ut at det ikke funker for meg hvertfall.

Føler vi har veldig dårlig tid, men skal bruke tiden så godt jeg kan :)

Skrevet

Det er derfor det er lurt å bruke gamle eksamensoppgaver. Der står det også hvordan utregningen skal være. Da kan dere sjekke svarene opp mot det. Nytter lite å regne når dere ikke har en fasit. Er jo greit å vite om dere har gjort riktig eller ikke :)

8 stykker er i mitt hode alt for mange i en slik gruppe. Ville sagt maks 3-4 stykker. Vi satt ofte hjemme hos en person i ro og fred. Men gjør det som funker best for deg.

Jeg satt mest alene og det funket best :)

Skrevet

For å bestå den norske medikament eksamen kjøpt jeg ett hefte med 10 gamle eksamensoppgaver. Så satt jeg og øvde i det uendelig til jeg bare fikk alt rett! Besto eksamen på første forsøk!

Har også tatt medikament eksamen i ett annet land, der fikk jeg ikke bruke kalkulator:/ måtte ha ett ekstra forsøk da!

Hold tunga rett i munnen, øv øv øv og gå rolig igjennom spørsmålene. Ikke la deg stresse, det er da man begynner å snuble! Dette er enkel matte

Skrevet

To uker undervisning for medikamentregning....? Og vanskelig...? Er jo bare å være systematisk...

Med fare for å bli halshugd her, hvis det er nivået til de som skal blande ut medisinene mine blir jeg skremt! Og enda mer skremt over hvor dårlige mattekunnskaper man kan sitte igjen med etter videregående, sier litt om undervisningen dere har fått! Som noen sier over her, det er jo ENKEL matte. Man kan jo lure på hvordan de som går ingeniør kommer seg gjennom utdannelsen sin....!

Anonym poster: c2da37a219c2ce4cdcf8bfa7c2c562e5

Skrevet

To uker undervisning for medikamentregning....? Og vanskelig...? Er jo bare å være systematisk...

Med fare for å bli halshugd her, hvis det er nivået til de som skal blande ut medisinene mine blir jeg skremt! Og enda mer skremt over hvor dårlige mattekunnskaper man kan sitte igjen med etter videregående, sier litt om undervisningen dere har fått! Som noen sier over her, det er jo ENKEL matte. Man kan jo lure på hvordan de som går ingeniør kommer seg gjennom utdannelsen sin....!

Anonym poster: c2da37a219c2ce4cdcf8bfa7c2c562e5

Spiller det noen rolle for deg at det tok meg litt tid å skjønne dette da? Poenget er vel at jeg skjønte og bestod. Jeg har ingen problemer med medikamentregning den dag idag. Jeg slet forresten ikke med dose,mengde,styrke. Det var en rekke andre ting jeg syntes var vanskelig. Saken var bare det at så fort jeg fikk teken på det, så gikk det lekende lett.

Du må jo ha innsikt i at ikke alle lærer like fort, men jeg lærte fort nok til å henge med. Som jeg skrev fikk jeg ikke så stort utbytte av undervisningen heller. Lærte mest av å regne selv, med litt hjelp av min samboer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...